לפני כעשור שינתה רשות המיסים את אופן חישוב שווי השימוש ברכב. כדי להתמודד עם מהפכת הרכבים הצמודים מהליסינג הוטל מס שווי רכב על בעלי הרכבים הצמודים ולעצמאים מחשבים את סעיף ההוצאות באופן ממוצע. כך, הפך שוק הרכב לאחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים של אוצר המדינה – מחזיקי רכב צמוד שילמו מיסים בהיקף של כ-5.6 מיליארד שקלים בגין זקיפת שווי הטבה לעומת כ-3.4 מיליארד שקלים לפני כעשור. זאת ועוד, שווי השימוש תמיד מחושב לפי אחוז מערך מחירון של רכב חדש, גם אם הרכב הוא כבר בן חמש שנים ואף יותר. לא זו בלבד אלא שבהשוואה למקומות אחרים בעולם שווי השימוש בישראל הינו גבוה משמעותית – 2.48% לעומת כ- 2% בהולנד ודנמרק, ו-1.5% בבלגיה.

יתרה מכך, החוק כיום מתעלם ממטרת השימוש – וכך טכנאי או סוכן מכירות שעיקר עיסוקו הוא ברכב שהמעסיק חייב להעניק לו כדי שיעשה את עבודתו, משלם מדי חודש שווי שימוש כאילו קיבל הטבה ממש כמו אותו עובד שהרכב אינו נחוץ לעבודתו.

העצמאים הפכו גם הם לנושאי נטל המס - כיום, הוצאות רכב המשמש לצורך עבודה עבור בעלי מקצועות חופשיים מוכרות רק בגובה של 45% מההוצאות בלבד. כך נוצר עיוות לפיו עצמאי שרכבו משמש ויכול לשמש אותו רק לצורך ייצור הכנסה – כמו שרברב שרכבו מלא בציוד, טכנאי, גנן ואחרים – משלם מס שאינו מס אמת.

העיוות הזה נכון גם לגבי העצמאים וגם לגבי השכירים. עשר שנים אחרי התיקון שיצר את העיוות ונראה שבאוצר המדינה התאהבו במקור ההכנסה הזה – אך הוא שגוי, מעוות ודינו להשתנות.

עודד פורר (צילום: איציק הררי, אתר הכנסת)
עודד פורר | צילום: איציק הררי, אתר הכנסת

כשבוחנים את הכרת ההוצאות לעצמאים, מגלים שאגף אחר ברשות המיסים כן מכיר הוצאות באופן שונה למי שעיקר שימושו ברכב הוא לצרכי עסק. מע"מ מכיר למי שעיקר עיסוקו תלוי ברכב הוצאות בגובה של שני שלישים מההוצאה.

הגיע הזמן ליצור מערכת מיסוי צודקת, נכונה ואמיתית יותר לגבי השימוש ברכבים ולייצר הבחנה בין מי שעיקר שימושו הוא לצרכי העסק לבין מי שעיקר שימושו ברכב הוא פרטי. בד בבד יש לשמור על מערכת ברורה, קלה לחישוב וודאית – גם עבור מערכת גביית המס וגם עבור הנישומים.

לפיכך, הדבר הנכון לעשות הוא להכיל כללים דומים לאלו שנוקט מע"מ גם על מס ההכנסה ולקבוע שעצמאי שעיקר השימוש ברכבו הוא לצרכי העסק יוכרו שני שלישים מהוצאותיו, והשכיר שעיקר השימוש ברכב הוא לצרכי עסק, יחויב גם הוא רק בשני שליש משווי השימוש בו הוא מחויב כיום. בנוסף, יש ליצור מדרגה נוספת לרכבים משומשים. ההקלה הזו שתינתן הינה הקלה רק לכאורה – כי היא בפועל מתקנת מצב מעוות בו כיום ישנם עוסקים המשלמים מס גם על פעולות שכל מהותן היא ייצור הכנסה ועבודה.

הכותב הוא חבר כנסת מטעם סיעת ישראל ביתנו וחבר ועדת הכספים של הכנסת