"גם לכיף יש גבול", מכריז קמפיין חדש של מפעל הפיס שהושק לאחרונה. הארגון משתמש בפלפלים חריפים כמטאפורה לסכנה שבהגזמה בהימורים. הקמפיין קורא לאנשים שמכירים מכורים להימורים להתקשר לקו מיוחד של עמותת "אפשר" ולדווח עליהם.

מדובר בתפנית באופי הקמפיינים של מפעל הפיס, כשהקודמים התמקדו בעיקר באושר והעושר שמעניקות זכיות בהגרלות. במיוחד בלטו דמויות ה"לוטוגוצים" בעלי החזות המפלצתית דמוית כדור הלוטו, שהיוו את הפנים לקמפיינים השונים, ואראלה, ששיחת הטלפון ממנה הפכה מהליך טכני לאמצעי שיווקי יעיל במיוחד. מפעל הפיס, יש לציין, הוא אחד המפרסמים הגדולים במשק. ב-2015 עמד תקציב הפרסום שלו על 80 מיליון שקל.

עוד ב-mako כסף:

מה גרם למפעל הפיס לשנות את הגישה שעומדת בבסיס הקמפיינים מהתרגשות והנאה לזהירות ואחריות? מדוברות מפעל הפיס נמסר שמדובר בחלק מתכנית עבודה במסגרתה מתוכננים עוד שני קמפיינים עתידיים שמטרתם להיאבק בתופעת ההתמכרות להימורים. "המסר של הקמפיין מתמקד בצריכה במידה, באיזון ולא בהגזמה, כמו שכדאי לעשות לגבי כל דבר אחר בחיים. גם לכיף יש גבול – ובהגרלות והימורים צריך לדעת לשחק במידה", נכתב בנייר העמדה שמפיץ הארגון.

מי מפקח?

מחקר עדכני שנעשה בסוגית ההתמכרות להימורים בישראל העלה תוצאות לא מחמיאות. אחוז המכורים בארץ עומד על 3.7 אחוזים, בעוד שבמדינות מפותחות אחרות הנתון עומד על 0.5-2 אחוזים. "תעשיית ההימורים נמצאת היום תחת הרבה יותר ביקורת מבעבר, ואני מניחה שזה אקט של התגוננות מפני הביקורת הזו", אומרת עורכת המחקר, ד"ר בל גבריאל פריד, מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב. "זה אמנם קמפיין מבורך אבל הוא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. אנחנו בפיגור אחרי העולם. במקומות אחרים בעולם לא מחכים שהתעשייה תצא בקמפיין הסברתי, יש גוף חיצוני שמפקח עליה ואומר לציבור 'תדעו לכם שההתנהגות הזו יכולה להיות מסוכנת'". בארץ אין את זה".

אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
"מעט מדי, מאוחר מדי". דוכן פיס | צילום: חדשות 2

בעיה נוספת שעולה משיחות עם גורמים שעוסקים בסיוע למכורים להימורים היא היעדר יכולת לקבוע את היקף התופעה. "אי אפשר לדעת כמה מכורים יש בישראל. אין בארץ שום גוף אובייקטיבי שעושה בדיקות אפידמיולוגיות לבעיה", אומר נחום מיכאלי מעמותת "אפשר", העוסקת בסוגיה. " מי שבעיקר עושה את הדברים האלה היא הרשות למלחמה בסמים, אפילו שהימורים הם לא תחת האחריות שלה. יש הערכות שונות שמבוססות על תחושות. קשה להעריך גם אם יש מגמת עלייה או ירידה. גם אם יש יותר פניות, אולי רמת המודעות עולה".

ובכל זאת, מה התחושה שלך, יש עליה במכורים או דווקא ירידה?
"אני מניח שיש יותר מכורים מלפני 20 שנה, זה עניין חברתי, כל החברה צורכת יותר אלכוהול, רואים פורנו בגיל צעיר יותר. זה הכל מחובר. הקמפיין החדש  עוזר להעלאת מודעות, זה ברור. אנחנו מפעילים קו חם לייעוץ ולרוב אחרי קמפיינים כאלה מספר הפניות עולה, בעיקר מצד בני משפחה מוטרדים. אנחנו לא יודעים כמה מהם הגיעו לטיפול".

ואין לך בעצם טענות למפעל הפיס?
"תראה, מדובר בגופים שהמדינה משתמשת בהם. זה לא יהיה נכון להפנות טענות למפעל הפיס, שבסך הכל מקבל זיכיון. זה כמו מוכר נשק שמוכר כחוק רובים לאנשים. הבעיה היא מי שנתן לו את הרישיון".

יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il