בשבועות האחרונים עלה שוב לכותרות הוויכוח אם להפעיל את הרכבת הקלה בתל אביב בשבת. קולות משני צידי המתרס הושמעו לכאן ולכאן, והנושא הנפיץ הפך לשיחת היום בבתים רבים. אך האם חשבתם לעצמכם לרגע – למה אנחנו מתווכחים כל כך הרבה על העניין, כאשר בפועל, בשטח, מופעלת כיום תחבורה ציבורית בשבת במקומות אחרים? כיום דה פאקטו מופעלת תחבורה ציבורית בשבת בחיפה, בנוף הגליל וביישובים לא יהודיים. ישנם אף אוטובוסים היוצאים מערים מרוחקות כמו אילת וקריית שמונה למרכז כבר בשבת בצהריים, והיתרים להפעלת מוניות שירות בערים מסוימות, כמו תל אביב. וכמו הרבה דברים במדינת ישראל – הסיבה לכך שרירותית לחלוטין.

כל תחבורה ציבורית שפעלה בשבת בימי קום המדינה נכללה בגדר הסטטוס קוו, אותו מכתב שכתב בן גוריון בשנת 1947 ליו"ר אגודת ישראל, שבו נקבע שבכל הקשור לענייני דת ומדינה – מה שהיה הוא שיהיה. באותה המידה, ייתכן שאם הייתה קיימת בתקופה זו רשת אוטובוסים בתל אביב, או בכל עיר אחרת, הייתה שם תחבורה ציבורית בשבת עד היום. אך זה לא קרה, וכך הגענו למצב שבו יש תחבורה ציבורית בשבת בחיפה, ובתל אביב לא.

"שירותי תחבורה ציבורית החלו לפעול בפלשתינה כבר בימי המנדט. אותם שירותים המשיכו לפעול עם קום המדינה, ובאזורים לא יהודיים או בערים מעורבות ניתן היתר בחוק להפעילם. ההיתרים הקיימים למוניות שירות בערים מסוימות, גם הן שריד מימי המנדט הבריטי", מסבירה ד"ר ניוה גולן-נדיר, מהאוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטת אלבני ניו-יורק, "הרצון הציבורי ושחיקה מסוימת בשמירת השבת בישראל הביאו לחקיקת החוק לתיקון פקודת התעבורה בשנת 1991 שעיגנה בחוק איסור זה – כדי לא להסתכן בשינויו". 

"הרכבת הקלה היא סימן לנורמליות וקדמה, ופתאום לוקחים אותנו אחורה"

אך בעבור חלק מהציבור, הסדר הסטטוס קוו אינו חף מביקורת כשלעצמו. "אין נושא בפוליטיקה הישראלית שקיים בו מושג מקביל, באיזה עולם אפשר להצדיק מדיניות מסוימת כי זה מה שהיה בשנת 1948?" תוהה אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, ומוסיף, "המצב הקיים סתם שרירותי. למה קו 845 יכול לצאת מקריית שמונה בשבת בצהריים? מה מייחד את הקו הזה? אני לא חושב שזכות הציבור לנסוע מאילת או קריית שמונה גדולה יותר מזכות הציבור לנסוע לדוגמה מרעננה להוד השרון. הרכבת הקלה היא סימן לנורמליות וקדמה, ופתאום לוקחים אותנו אחורה לשנת 1948. זה דבר שלא נתפס".

"באיזה עולם אפשר להצדיק מדיניות מסוימת כי זה מה שהיה בשנת 1948? למה קו 845 יכול לצאת מקריית שמונה בשבת בצהריים? מה מייחד אותו? אני לא חושב שזכות הציבור לנסוע מאילת או קריית שמונה גדולה יותר מזכות הציבור לנסוע מרעננה להוד השרון"

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית

בעבור חיפאים שגדלו על תחבורה ציבורית בשבת ועברו לגור בתל אביב, המצב אכן נראה משונה. כך חש גם רועי שוורץ תיכון, שהקים את פרויקט "נוע תנוע" לקידום תחבורה ציבורית בשבת: "עברתי לתל אביב בשנת 2013 וראיתי שיש בעיר תחבורה ציבורית יותר טובה מבחיפה, אבל משום מה בשבת היא לא עובדת. התחלתי לתכנן תוכנית עסקית, הקמתי אגודה שיתופית, ומאז אנחנו פועלים כדי לקדם תחבורה ציבורית בשבת ברחבי ישראל, בין השאר באמצעות מיזם 'נעים בסופ"ש'", הוא מספר.

לדעתו, הדבר נתפס כשגרה בחיפה מסיבות סוציולוגיות. "לדעתי זה נובע מכך שלאנשים קשה לחוות שינוי", הוא אומר, "לפני כמה שנים, כשפרסמתי פוסט בפייסבוק של גבעתיים בנוגע לאוטובוס שיפעל בשבת, מישהו הגיב שאם האוטובוס יעבור מתחת לבית שלו, ירעיש ויזהם, הוא יזרוק עליו ביצים. עניתי 'מצטער, אבל כבר חצי שנה האוטובוס עובר שם ולא הרחת או שמעת את הזיהום'. זו דוגמה מעולה לאיך אנשים פוחדים משינוי וברגע שזה קורה הכול בסדר".

הרכבת הקלה (צילום: נתע)
הרכבת הקלה. ביום הכי יעיל שלה, היא שובתת | צילום: נתע

ובאמת, זה עשרות שנים שפועלת תחבורה ציבורית בשבת, וזה כמעט עובר מתחת לרדאר. בעיריית חיפה מתגאים בכך. "חיפה היא מודל לחיקוי בעניין הסטטוס קוו וכיבוד האחר. מאז קום המדינה הסטטוס קוו נשמר, כאשר גם כשמפלגות דתיות וחרדיות יושבות בקואליציה הן מקבלות את המתווה הזה. חיפה הייתה ונשארה מגדלור של סובלנות ושפיות, והלוואי שערים אחרות ילמדו וימצו את המודל הזה", אומר דובר עיריית חיפה אלירן טל.

הסיבה העיקרית שאזרחים לא עוברים לתחבורה ציבורית

ובינתיים, אי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בשאר הארץ גובה מחיר כבד. "מה קורה עם צעירים חסרי רישיון או קשישים שצריכים להגיע למקומות דחופים בשבת כמו בתי חולים או תחנות משטרה ונותרים חסרי אונים? גם ברמה הכלכלית זה פוגע במשק, ומבחינה סביבתית מדובר באסון אמיתי ואחד הגורמים העיקריים לכך שאזרחים לא עוברים לתחבורה ציבורית מרכבים פרטיים", מסביר ד"ר גיא שני, מרצה בבית הספר למדעי ההתנהגות והחוג לפסיכולוגיה במסלול האקדמי המכללה למנהל, "זה מוביל אותנו לפקקים כמעט בכל שעות היום, לזיהום אוויר, למשבר חניה ולתחושת תסכול גדולה. הסיפור של הרכבת הקלה הוא הזדמנות לשנות את כללי המשחק".

"זה בזבוז עצום להפעיל מערכת שעולה מיליארדים, משביתה לנו רחובות ותופסת מרחב ציבורי, ובסופו של דבר להשבית אותה כך שלא תוכל לתת שירות במשך 30 אחוז מהזמן. אפשר להפעיל אותה במתכונת מעלית שבת, צריך לעשות את כל מה שנדרש כדי להגיע לעמק השווה"

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב

לאור כל ההשלכות ועל אף המגבלות, בעיריית תל אביב מנסים זה שנים לתת מענה מסוים. "רצינו להוביל רפורמה באמצעות מוניות שירות, אבל לצערנו הניסיון כשל. לכן, קידמנו את הפתרון של 'נעים בסופ"ש', מיזם שהצליח להתגבר על הרגולציה ועל איסור הפעלת תחבורה בשבת בזכות העובדה שהוא לא גובה תשלום מהנוסעים", מסבירה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה והבטיחות בדרכים. בהתחלה חששו שלא יהיה לכך ביקוש, אבל כיום נוסעים במיזם מעל 100 אלף נוסעים בכל חודש: "מדובר במיזם פורץ דרך ששבר את האקסיומה של אין תחבורה ציבורית בשבת, ובכל שבוע יש יותר ויותר נוסעים".

הם כמובן תומכים בהפעלת הרכבת הקלה בשבת. "זה בזבוז עצום להפעיל מערכת שעולה מיליארדים, משביתה לנו רחובות ותופסת מרחב ציבורי, ובסופו של דבר להשבית אותה כך שלא תוכל לתת שירות במשך 30 אחוז מהזמן", מדגישה להבי, "אפשר להפעיל אותה במתכונת של מעלית שבת, עם מסלול בתזמון קבוע ועצירות אוטומטיות. צריך לעשות את כל מה שנדרש כדי להגיע לעמק השווה".

אז מה מונע ממדינת ישראל כיום להפעיל תחבורה ציבורית בשבת למעשה? "פקודת התעבורה שחלה על אוטובוסים קובעת ששר התחבורה יכול לקבוע תקנות שיפעילו קווי אוטובוס בימי המנוחה בהתאם לתנאים מסוימים, כמו נסיעה לבתי חולים, בסיסיים צבאיים או צורך חיוני", מסבירה עו"ד אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה. עתירה שהגישו לבג"צ לפני כמה שנים בדרישה להפעיל את אותם הסעיפים לא צלחה.  

"יש חלון הזדמנויות חד פעמי כרגע. יש רוב בממשלה, רוב בציבור, וראש ממשלה שתומך בנושא. הצעד הראשון בדרך להפעלת הרכבת הקלה בשבת הוא שהממשלה תצביע בעד, וכרגע מסתמן שיש רוב"

גורמים בסביבת שרת התחבורה

בכל הנוגע להפעלת הרכבת הקלה, לעומת זאת, המצב פשוט יותר לדבריה: "בפקודת מסילות הברזל שחלה על הרכבת הקלה אין איסור על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. הסטטוס קוו לא מהווה מקור הסמכה חוקי לפגיעה בזכויות אדם כמו בחופש התנועה וחופש הדת. צריך הסמכה מפורשת בחוק כדי למנוע את הפעלת הרכבת הקלה, וכיום אין מקור שכזה".

מפני שהמכרז להפעלת הרכבת הקלה לא כלל את הפעלתה בשבת, על מנת להפעילה הממשלה תיאלץ לשנות את המכרז. למהלך שכזה עלולים להתלוות קשיים משפטיים וגם קשיים פרקטיים, כמו העובדה שהקו האדום עובר מתחת לבני ברק. "יש חלון הזדמנויות חד פעמי כרגע. יש רוב בממשלה, רוב בציבור, וראש ממשלה שתומך בנושא. הצעד הראשון בדרך להפעלת הרכבת הקלה בשבת הוא שהממשלה תצביע בעד, וכרגע מסתמן שיש רוב", אומרים גורמים בסביבת שרת התחבורה, "השרה הנחתה את יו"ר נת"ע לבחון את ההשלכות התפעוליות והתקציביות של הפעלת הרכבת הקלה בשבת. אנחנו נרצה לקדם את המהלך בהקדם האפשרי. הקו האדום עתיד להתחיל לפעול בסוף השנה, ואם נצליח להפעיל אותו גם בשבת ייתכן שההחלטה תשפיע על כל שאר הקווים בעתיד".

בתקופת בחירות, כשהפוליטיקה הישראלית שברירית ולא יציבה, רק ימים יגידו מה יעלה בגורל המהלך הנוכחי.