מוריה ישבה במשרדה באמצע יום עבודה, כשלפתע הטלפון צלצל. היא זיהתה שהשיחה מגיעה מבית החולים מעייני הישועה. "בגלל שכמה ימים לפני הייתי בבדיקה בבית החולים, נלחצתי. חשבתי שאולי מצלצלים לבשר לי חדשות רעות", היא מספרת. להפתעתה, מעברו השני של הקו הייתה אישה חביבה שהודיעה לה שהיא צלצלה כדי לבקש תרומה עבור בית החולים.

"לא הבנתי לרגע איך היא הגיעה אלי", אומרת מוריה. "הייתי די בשוק. שאלתי אותה אם הם משתמשים במאגרים האלה של האלפונים שקונים אותם מחברות שאוספות לידים, אבל היא ענתה לי בלי להתבלבל, שהם עושים שימוש במאגרים פנימיים של בית החולים. 'את היית מטופלת אצלנו ולכן אני מצלצלת', הסבירה לי האישה, 'אבל אל תדאגי, יש לנו רק את השם שלך ואת הטלפון. הפרטים הרפואיים שלך חסויים'".

"הרגשתי ממש ממש חשופה פתאום, לא הבנתי מאיפה זה בא אליי. האשפוז הזה היה עניין מאוד רגיש ושמרתי את זה בסוד אפילו מהמשפחה שלי. לא הבנתי איך פתאום יש רשימה של היסטוריית מאושפזים לגיוס תרומות ואיך אני הפכתי לליד?"

"כמה חודשים אחרי שילדתי, צלצלו אלי מבית החולים לניאדו לבקש תרומה", מספרת גם טלי. "האמת שהייתי כל כך בשוק שאפילו לא שאלתי איך הגיעו אלי ולמה לעזאזל הפרטים האישיים שלי מנוצלים לכזה דבר. אמרתי שאני לא מעוניינת לתרום. ואני מקווה שלא יצלצלו אלי שוב פעם. אני לא סוגרת את החודש, אני לא יכולה. זה הזוי ברמות שבית חולים פרטי עושה כזה דבר".

אם חשבתם שאלו מקרים חריגים, או כאלה שמתרחשים בצל המשבר הגדול של מערכת הבריאות של השנים האחרונות - צפו להפתעה. הנוהל של בקשת תרומות ממטופלים הוא נוהל שמתקיים כבר שנים רבות. בבדיקה שערכנו עלו רק שני שמות של בתי חולים בארץ שהשתמשו בפרטים האישיים של המטופלים כדי לבקש תרומות. שניהם, במקרה או שלא, בבעלות חרדית: בית החולים מעייני הישועה בבני ברק ובית החולים לניאדו שבנתניה.

מוטי רביד (צילום: Nati ShohatFlash90)
בית חולים מעייני הישועה | צילום: Nati ShohatFlash90

ענת מספרת שהיא מקבלת כבר כמה שנים את השיחות האלו מבית חולים מעייני הישועה בו הייתה מאושפזת כשילדה. "זה לא שמבקשים ממך תרומה כללית לבית החולים. לפעמים הם מצלצלים אליך ואומרים לך משהו כמו: 'יש לנו פג ואין לנו מה לעשות אתו ואנחנו צריכים עזרה בתרומות'. כאילו נותנים לך הרגשה שאת הולכת לעזור להם עם פג ספציפי מסוים למרות שזה סתם מערך גיוס התרומות שלהם. הלידה האחרונה שלי התרחשה לפני שבע שנים והן עדיין מצלצלים אלי. זה לא שהם מתקשרים רק למי שהיה מטופל אצלם לא מזמן".

פנינו למשרד הבריאות ושאלנו אותם האם התופעה מוכרת להם. בתגובה לפנייתנו, משרד הבריאות השיב כי אינו מכיר את התופעה, ואז הזמין מי שרוצה להתלונן לפנות אליהם ישירות. בנוסף, קבעו כי אין לעשות שימוש בפרטי המטופלים על מנת לקבל תרומות, וכי מדובר בעבירה על החוק.

"נושא קבלת תרומות ממטופלים מוסדר בחוזר מנהל רפואה 67/98 (המצורף), וכל בתי החולים מחויבים לפעול לפיו. בהתאם לחוזר, פנייה לקבלת תרומה אפשרית באמצעות הצבת מעטפות המכילות פנייה בכתב לקבלת תרומה, על פי הנוסח המצורף כנספח לחוזר, בעמדה מיוחדת בדלפק שחרור המטופל, כאשר הבחירה האם לקחת מעטפה או לא- נתונה למטופל או לבני משפחתו. גם לפי חוק הגנת הפרטיות, אין לעשות שימוש בפרטים אישיים שמסר אדם למטרה שונה מזו לשמה נמסרו, ללא הסכמתו".

כשהצגנו להם את המסמכים המעידים על ההתנהלות, הובטח לנו כי נהלי קבלת התרומות יובהרו לבתי החולים.

"זה לא רק העניין של שימוש בטלפון שלי בשביל תרומות", מסכמת מוריה. "מחר בבוקר הם מחליטים שהם צריכים כסף, ומוכרים את המאגר הרפואי שלהם, עם כל הפרטים שלי לחברת תרופות, או לגוף אחר שאני לא מעוניינת שידע עלי פרטים. אני לא אדע את זה בחיים שזה נמכר, אבל ברגע שהם עושים מה שבא להם, ואף אחד לא מתערב- מי יבטיח לי שזה לא יקרה".

מבית החולים לניאדו נמסר בתגובה: "בית החולים,  כמו כלל בתי החולים בישראל, פונה לציבור הרחב לגיוס משאבים, עבור התפעול השוטף והבינוי , על פי נהלים שאושרו על ידי המדינה.  אנו נשמח להפסיק באופן מידי את גיוס המשאבים,  במידה ותקצוב בית החולים על ידי המדינה, יהיה תקצוב שיאפשר לנו טיפול מיטבי בחולים ותשלום ההתחייבויות הכספיות ללא צורך לקושש תרומות.

"רק לפני ארבעה חודשים נאלצנו לצאת בקמפיין גיוס המונים עבור בניית מחלקת טיפול נמרץ ולצערנו הרב, גם החודש הזה, אנו נאלצים לשלם תשלום חלקי בלבד לספקים העובדים מולנו באופן שוטף - בעקבות אי עמידת המדינה בהתחייבויות שלה".

מבית החולים מעייני הישועה נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה, שנת הקורונה, מטופלים רבים ובני משפחותיהם שנעזרו בשירותינו בעבר, ביקשו לסייע למרכז הרפואי אם בהתנדבות הומניטארית ואם בתרומה כספית.
לצורך כך נוצר קשר עם אותם אנשים אשר הביעו רצונם לקחת חלק בפעילות של בי"ח קהילתי בשנה מורכבת זו להשלמת התהליך.

"פניותינו נענו בשמחה וזכו לשיתופי פעולה פורים ומגוונים. מיותר לציין כי המרכז הרפואי לא יזם פניות נוספות לאותם אנשים אשר ההליך מולם לא הבשיל."