איך הם משכנעים את ההורים לתת לילד, תלמיד מצטיין, לפרוש מבית הספר? מאיפה התעוזה שלהם להיכנס לעולם העסקים ולהתעסק עם בירוקרטיה, מס הכנסה ומע"מ ולהעסיק עובדים בגיל של ההורים שלהם?

אלה בני דור ה-Z, היום בני נוער, שמגלגלים הרבה מאוד כסף מכישוריהם היצירתיים בתחום הדיגיטלי. אולי דווקא משום שהם צעירים כל כך, הם לא חושבים על הסיבוכים האפשריים בהקמת עסק ורואים את המטרה לנגד עיניהם באופן הכי ממוקד. עובדה, יותר ויותר מהם עושים וזאת ואף פורשים מבית הספר לטובת עסקים, כשהם מושכים אחריהם מאות בעלי עסקים עבורם הפכו לגורו של שיווק דיגיטלי. פגשנו שלושה כאלה – כולם נלהבים, כולם רהוטים להפליא וכולם חדורי מטרה.

פרש מלימודים בגיל 15 ומפיק סרטונים ויראליים

רועי עדין (17) מפיק סרטונים ויראליים, מגדיר את עצמו כ"אמן וידאו, יוצר סרטים עם דגש גדול על אפקטים מיוחדים ואנימציות, שדרכם מועברים רעיונות  – בין אם להעביר מסר על מותג או ארגון שרוצה למכור מוצר, לקדם אג'נדה מסוימת ואם לקדם רעיונות שמאוד חשובים לי אישית".

כל הסרטונים שלו הם באנגלית (משובחת, יש לציין, אותה רכש בכוחות עצמו) במטרה להגיע לקהל יעד גדול בחו"ל. על בית הספר ויתר כבר בכיתה '..

בגיל 12 העלה את הסרטון הראשון שלו ליוטיוב, שבו "שלה" את בוב ספוג מהמים אל העולם האמיתי. היקף הצפיות של סרטון זה עומד היום על 9 מיליון צפיות. "הבנתי שיש לי כוח עצום בידיים, שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים שלי – ליצור וידאו ולספר סיפורים דרכו," אומר רועי.

בוב ספוג לא הכניס לו כסף בגלל שהייתה בעיית זכויות יוצרים, אבל בהמשך, כשצבר מוניטין, הוא נהנה מהכנסות יפות מחברות ומשרדי פרסום להם ייצר סרטוני שיווק ופרסום ליוטיוב.

רועי הוא בנו של איש התקשורת גלעד עדין: "לא נעזרתי בו מעבר לזה שהוא אבא מדהים ותומך כמו גם אמא. נעזרתי מאוד באינטרנט וביוטיוב שם למדתי איך לצלם ואיך להפוך סרטון לויראלי".

בגיל 14 הוא החל להעלות סרטוני וידאו קצרים לאינסטגרם עם רעיונות מתקדמים על המציאות וצבר מיליוני צפיות.

"בחופש הגדול של אותה שנה פנה אלי משרד teenk. עבדתי בחופש הגדול במשרה מלאה במשרד הפרסום. זו הייתה חוויה מטורפת לעבוד עם אנשים בעלי תארים בתקשורת, שמבוגרים ממני בשנים רבות".

איך הם קיבלו אותך?
"היו הרבה בדיחות במשרד; צחקו על זה שיש כאן ילד וצריך לשמור על לשון נקיה".

בגיל 15 הגיע למהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה לאחר שהפיק סרט מרגש בשם "גיבורים אמיתיים" על ילדים המתמודדים עם מחלת הסרטן.

באותו גיל פנתה אליו "פלייבאז" של שאול אולמרט והציעה לו להצטרף לצוות. "זה היה חודש לאחר שעזבתי את הלימודים התחלתי לעבוד שם כול יום. התפקיד שלי היה ליצור וידאו לכול הצרכים של החברה. לקחו אותי מאוד ברצינות ברגע שראו למה אני מסוגל".

אתה משלים את הלימודים באופן פרטי?
"החלטתי שאני לא צריך בגרויות בשביל לעשות מה שאני רוצה ולהתפרנס מזה יפה. ובעתיד? גם החברות הכי גדולות אם זה גוגל או מיקרוסופט, דרישות הקבלה שלהם מתמקדות בכישורים ולא בתעודות - תראה לנו מה שאתה עושה".

בימים אלה רועי בפסק זמן מעבודות חיצוניות. "התפטרתי לפני שנה מפלייבאז. לא שלא היה לי כיף, היו לי שכר ותנאים מצוינים. הרגשתי שמיציתי ושחשוב לי להתפתח ולעשות משהו משמעותי, שמה שאני צריך לעשות זה ליצור סרטים עם מסרים שאני מאמין בהם שיכול לעשות שינוי. פיתחתי פורמט חדש של סרטים ארוכים יותר עם אפקטים ואנימציה, שתמיד יש מאחוריהם איזשהו מסר משמעותי – למשל על הפרישה שלי מבית הספר, על משמעות בית הספר, איך להיחלץ מלחץ – דברים שגם בני נוער וגם מבוגרים מתמודדים אתם. התחלתי את הפרויקט הזה לפני 3 שבועות. אני פעיל ביוטיוב, בפייסבוק, באינסטגרם, ומפיץ את השם שלי בעולם כדי א. לקדם דברים שחשובים לי ולחברה. ב. לעשות מזה גם כסף. פונים אלי כול בהצעות לפרויקטים משתלמים, אבל כרגע אני דוחה אותם כי חשוב לי מאוד לקדם את הפרויקט הזה," מסכם הנער בנחרצות.

איתי פנקס (צילום: כנס Dmexco)
איתי פנקס (שני משמאל) | צילום: כנס Dmexco

הקים סטארט אפ שגייס כבר 100 אלף דולר

איתי פנקס (17) הרצה בספטמבר האחרון בוועידת השיווק העולמית הגדולה ביותר בגרמניה, בה השתתפו כ-50 אלף איש. בימים אלה הוזמן להרצות בוועידת שיווק בשווייץ. הוא פיתח כ-30 אפליקציות לעסקים שכ-20 מהן הגיעו לחנות האפליקציות של חברת "אפל".

"בגיל 14 הקמתי לעצמי בית תוכנה קטן לשירותים לחברות ועסקים. מאז יצא לי לייעץ לחברות ומשרדי פרסום ברמה בינלאומית בכול הקשור להנגשת מוצרי דיגיטל באפליקציות, בדגש על חוויית משתמש", הוא אומר.

לפי כשנה הקים חברת סטארט אפ  בשם "סייל אפ" לטובתה הצליח כבר לגייס כ-100 אלף דולר ממשקיע חיצוני. "אנחנו רוצים לאפשר לכול בן אדם שמוכר באי ביי או באמאזון וכד', לנהל את העסק שלו ללא תלות במחשב, אלא באמצעות הטלפון הנייד 24/7 מכל מקום, וכך ניתן להעלות את הרווחים ב-30%-40%," הוא מסביר. בסטארט אפ יש לו שני שותפים – המנכ"לית מיטל שמיר ודניאל צ'רניקוב, שאחראי על הטכנולוגי. איתי אחראי על ניהול המוצר, השיווק ויחסי הציבור.

"יש לנו צוות פיתוח ובודקי תוכנה בחו"ל וצוות הניהול הוא בארץ. הכוונה שלנו לפתח את המוצר הזה לפלטפורמה מאוד רצינית. המוצר קיים ומוצע כיום רק למספר עסקים רציניים שבחרנו לעבוד אתם" מסביר הנער את שיקוליו העסקיים. בימים אלה יוצאת החברה לסבב גיוס שני לפי שווי שאיתי מעדיף בשלב זה שלא לגלות אותו. עוד אין רווחים, אבל איתי מאמין שמדובר במוצר שיחיה לאורך שנים רבות ויכניס כסף רב.

כסף הוא עושה בינתיים מפיתוח האפליקציות, ייעוץ לעסקים ומהרצאות ברחבי העולם. כבר בגיל 14 נבחר לרשימת המבטיחים עד גיל 30 של "פורבס", והוזמן לבוסטון שם החל ליצור קשרים בינלאומיים.

"בהתחלה כשהייתי מגיע לפגישה עם משקיעים, ואפילו עם השותפים, כולם היו בשוק – מה אתה עושה פה? מי הביא את הילד לעבודה? מצד אחד זה מבאס קצת, אבל למדתי להשתמש בזה לטובתי, כי הציפיה הראשונית ממני היא לא גבוהה, אבל כשאני מדבר ומראה את המוצרים שלי, מהרגע הזה הגיל לא מהווה פקטור, חוץ מהעובדה שבבוקר אני לא יכול לנהל פגישות וישיבות כי אני הולך לבית הספר:.

בניגוד לאחרים, איתי ממשיך ללמוד בבית הספר בהוד השרון. "אני מקדיש כול דקה שיש לי לעסקים. למזלי העומס בלימודים בי"ב קטן יותר, למעט הבגרויות. אז בבוקר אני לומד, ואחרי צהריים פגישות עם משקיעים. בית ספר שלי הוא נדיר. זכיתי. יש לי צוות מורים שתומך בי – מאפשרים לי לצאת לחו"ל, להשלים מבחנים במועד מאוחר יותר ומעודדים אותי, ואני נהנה מהמסגרת החברתית של בני גילי".

יובל הס (צילום: יוני ברגמן)
יובל הס | צילום: יוני ברגמן

גורו השיווק הדיגיטלי של בעלי העסקים

יובל הס (17) מעביר כנסים מדי חודש ל-300-400 בעלי עסקים שבאים ללמוד ממנו איך לשווק את העסק שלהם בעידן החדש באמצעות סרטוני וידאו בסמארטפון. בנוסף, החברה שהקים משווקת קורסים מעמיקים יותר, בהם משתתפים כ-150 בעלי עסקים, עם ליווי צמוד לבעלי עסקים להם בונה החברה בראשותו את כול מערך השיווק של העסק. את בית הספר עזב בקיץ האחרון לטובת העסק הפורח, והוא לומד באופן פרטי לבגרות אקסטרנית. החברה הנושאת את שמו מעסיקה כיום חמישה עובדים ומגלגלת כבר הרבה מעל 1 מיליון שקל בשנה. האקדמיה הפיננסית של פירמת רואי החשבון BDO פרשה על הס את חסותה, וכיום היא שותפה בעסק.

עד גיל 14 יובל היה שחקן טניס שולחן בנבחרת ישראל, ואף דורג במקום החמישי בארץ. ואז סבל מפגיעה קשה בכתף ונאלץ לנוח במשך חצי שעה. במקום לשקוע בדיכאון, לאחר שחלומו על קריירת ספורט התנפצה, יובל החליט שאם הוא לא יכול לאמן את גופו, הוא יאמן את מוחו. " קראתי המון על פסיכולוגיה ונתקלתי בעולם ה-NLP שסחף אותי. בקורס פגשתי אנשים מבוגרים בעיקר, בגילאי 50-40, שחלקם הפכו לחבריי הטובים ביותר עד היום. היה לי תחביב של צילום יצירת סרטוני וידאו בעיקר לסמארט פון. בין המשתתפים היה איש עסקים שביקש ממני להכין לו סרטון שיווקי. הוא מאוד התלהב מהתוצאה, הראה לאנשי עסקים אחרים, שביקשו גם הם סרטונים דומים, ומשם צמח עסק איכשהו".

ההתחלה הייתה קשה, בעיקר בגלל גילו הצעיר: "זלזלו בי כי הייתי בן 14 והציעו לשלם לי 30 שקל לשעה. התקשיתי לגרום למבוגרים לסמוך עלי, אבל גם ידעתי שאני מביא תוצאות, ושהתוצאות יביאו גם את המחיר הגבוה. אז התחלתי בעבודות חינם כשדרשתי קרדיט על כול סרטון. בתוך שלושה חודשים כבר גביתי 1,000 שקלים על כול סרטון ופתחתי לעצמי עסק".

מרגע שהגיע ההצלחה המסחרית, בית הספר הפך למשהו חשוב פחות. "לא הבנתי בשביל מה אני הולך ללמוד בבית הספר, למרות שהייתי תלמיד טוב. מה אני עושה שם כל היום? משנן חומרים? בית הספר צריך להקנות כלים להתנהלות בחיים, איך להציב מטרות, איך להגשים אותן, איך לנהל רגשות. אמרתי להורים שלי: 'תראו איזה בית ספר מדהים אני עובר בחוץ – אני מנהל חברה, מגייס עובדים, ומפתח את העסק'. היה קשה לשכנע אותם, אבל לאחר חודשים של ויכוחים כולל בכי, הצלחתי במסע השיווק הכי קשה בחיי עד כה".

איזה בוס אתה?
"המטרה המרכזית שלי היא איך להניע את העובדים שלי, איך יהיה להם כיף בעבודה. המיונים הם מטורפים. לעובד האחרון קיבלנו 90 קורות חיים, צמצמנו ל-4 ואחד נבחר. מי שנבחר עובר מבחן חוזקות, כדי להפנות אותו לתחום בו הוא חזק, פלוס שיחה אישית לעמוד על האופי שלהם. אני לא בוס אלא ממש חבר. גם הם התרגלו לכך שאני מאוד צעיר".