כשאחוז השכירים המובטלים עומד (נכון לכתיבת שורות אלה) על 26 אחוזים, ומספר העצמאים שנאלצו להפסיק את פעילותם גבוה אף יותר, כל עסק שמצליח לשמור על הראש מעל המים נחשב לסוג של תופעת טבע. משבר הקורונה אילץ רבים מבעלי העסקים לחשוב מחוץ לקופסה, לחזור לשולחן התכנון ולמצוא דרך לנצל את המשאבים, הקשרים והכלים העומדים לרשותם כדי לשרוד את התקופה.

מי הבין את הצורך הקריטי של כל הורה בבידוד? מי שינס מותניים למען שמירה על הצוותים הרפואיים? ומי שינה את אופי העסק מקצה לקצה? הנה כמה עסקים שהצליחו לעשות אדפטציה, בתקווה לעבור את המשבר בשלום.

"במבו.קו": ממצעי במבוק למסכות בד

המותג הישראלי bamboo&co מתמחה בדרך כלל במוצרי טקסטיל שעשויים מ-100 אחוז בד במבוק אורגני והיפו אלרגני, כמו מצעים, מגבות, שמיכות, כריות ומוצרים לתינוקות, המיוצרים בארץ. לרגל המצב החל המפעל הישראלי לייצר גם מסכות מבד במבוק וכותנה אורגניים, שניתנות להזמנה ישירה באתר המותג במארז של 5 מסכות ב-100 שקלים (ומשלוח חינם). בנוסף, כל מי שיבצע הזמנה של מוצרי המותג באתר יקבל מסכת בד במתנה.

"הימים הם ימים לא רגילים. לא דמיינו שנגיע למצב כזה", מסבירה שלומית כוחיי, בעלת המותג. "מצב השוק הוא לא פשוט למותגי עיצוב ולעצמאיים בכלל. אם יש יכולת לנצל את הפלטפורמה הקיימת שיש לנו במפעל על מנת ליצור עבודה, מוצרים, ותנועה של המותג בשוק, הרי זה משובח. בנוסף, ראינו שיש אינפלציה במחירי השוק למסכות בד, ורציתי להציע ללקוחות מוצר שהם יודעים שהוא גם איכותי, אך גם שווה מבחינת המחיר"

המסכה מיוצרת משתי שכבות של בד הגייני, מונע זיהומי נשימה, מגן על הלובש ועל סביבתו, ניתן לכביסה ושימוש חוזר, היפו אלרגני ומונע מגע רוק לידיים וסביבת הפה. כרגע מוצעות באתר מסכות בצבע שחור או לבן, אותן ניתן להזמין מבד במבוק או מבד כותנה.

"כתר": מרהיטי פלסטיק למסכות מיגון

"כתר" נחשב לאחד מהמותגים הישראלים הוותיקים והמוכרים ביותר, אבל גם שם הבינו שהתקופה דורשת היערכות מחדש. מפעל החברה בכרמיאל, שבימים כתיקונם מייצר ריהוט ופתרונות אחסון, הכשיר במהירות פס ייצור ייעודי למסכות מיגון שקופות מפלסטיק שפותחו על ידי הצוות הישראלי של "כתר" . בחברה טוענים כי הפס כשיר לייצר כרגע 350 אלף מסכות בחודש, וכי תוך חודש יגיע להספק ייצור של עד מיליון מסכות מדי חודש.

מסכות שקף כתר (צילום: דוברות בית החולים מאיר)
עובדי בית החולים "מאיר" עם מסיכות המיגון של כתר. עובדים גם בחו"ל | צילום: דוברות בית החולים מאיר

אלפי המסכות הראשונות כבר הועברו כתרומה לבתי חולים בצפון ובמרכז הארץ, במטרה לתת מענה לצרכים של הצוותים הרפואיים. הפיתוח הישראלי הועבר גם למפעלי "כתר" ברחבי העולם, ומסכי המיגון ומוצרי הגנה נוספים מיוצרים גם באנגליה, איטליה, ארה"ב, מזרח אירופה וקנדה. גם שם העבירה החברה מסכות רבות לתרומה.

"ברגעי משבר על התעשיה להיות רלוונטית, עדכנית ולפעול מהר", אומר אודי שגיא, מנכ"ל משותף "כתר ישראל". "נערכנו במהירות שיא והתאמנו פיתוח וקווי יצור למציאות החדשה. נשמח לסייע למשרדי הבריאות והבטחון ולייצר גם עבורם מה שנידרש, לאור מצוקת החוסרים עליה שמענו. אנו וכל התעשיה הישראלית נשמח שבראש ובראשונה הרכש החשוב שמתבצע יהיה כחול לבן, שכן יש לנו את היכולת הטכנולוגית וההון האנושי לכך. בנוסף, ייצור ישראלי משמעו חזרה לשוק העבודה של אנשים טובים ומוכשרים, הנמצאים בחל"ת ובחופשות". 

המסכות זמינות לרכישה לציבור הרחב באתר "כתר", ברשתות ACE וגודפארם ובהמשך גם ברשתות נוספות. מחירן הוא 24.9 שקלים לזוג מסכות רב פעמיות ו-2 שקפים, הניתנים לחיטוי ושימוש חוזר.

"סנאפס": מתכשיטים לערכות יצירה לילדים

מותג התכשיטים קיים כבר שנים ונשען על פטנט ייחודי – חיבורי תיקתקים לשרשראות ולעגילים, המאפשרים להחליף תליונים בקלות ולשנות את התכשיט ברגע. חברות צוות המותג, בעצמן אימהות לגיל הרך, זיהו את הצורך המיידי של הורים לפעילויות עם הילדים שלא ידרשו הסברים מסובכים או רכישות מרובות של ציוד ליצירה. הן ניצלו את פסי הייצור המושבתים וחומרי הגלם הקיימים, ארזו אותם מחדש, הכינו סרטוני מדיה והדרכות אונליין והשתמשו במערך השיווק שלהן כדי להפיץ את הבשורה.

"מהר מאוד לתוך משבר הקורונה הבנו שכדי לשרוד, גם בעסק וגם עם הילדים בבית, נדרשת חשיבה מחודשת ויצירתיות. ראינו במשבר הזדמנות וחיפשנו איך אנחנו יכולות להמציא את עצמנו מחדש בתוכו", אומרת לילך בר-נוי, בעלי המותג "סנאפס". "שמנו לב שבעוד הורים סביבנו מוצפים בסרטונים ורעיונות מה לעשות עם הילדים, בפועל רבים מהם טובעים במידע וקצרים בזמן. כשהם מול אתרי חנויות היצירה הם לא יודעים מה להזמין - ובסוף כשהחומרים מגיעים הם לא יודעים מה לייצר מהם או שהם לא מוצאים זמן ליישם את היצירות עם הילדים.

"ארזנו בערכות שלנו חומרי יצירה סטנדרטיים בשילוב עם חומרי גלם מפס הייצור שלנו. את הערכות חילקנו לפעילויות וגילאים, והוספנו הדרכה כתובה ומצולמת המאפשרות לילדים קצת עצמאות, ולהורים – הכוונה".

סנאפס ערכת תכשיטים (צילום: יח"צ)
סנאפס. מתכשיטים לערכות יצירה לילדים | צילום: יח"צ

ניתן לרכוש כל פעילות בנפרד או קופסת פעילויות לשבוע שלם. "סנאפס" אף מציעים כיום שיעור פרטי בזום מגננת מוסמכת שתסייע לילד בעת היצירה. ערכות הכנת תכשיט מחולקות לפי גיל הילד מגיל 6 ומעלה וכוללות חרוזים, שרשראות, חלקי תכשיטים תליונים וכלי עבודה. הן מגיעות בקופסת פח רב פעמית ומחירן 99-179 שקלים.

ערכות היצירה לגיל הרך מתחילות מגיל שנה וחצי ומעלה, מחולקות למשימות או במארז פעילות לשבוע. הן כוללות חומרי יצירה מגוונים, צבעים ממגוון סוגים, קנבסים, בלוק ציור ועוד. הערכות מגיעות בקופסת קרטון עם הסברים כיצד להפוך אותה לתיאטרון בובות. מחיר המארז הגדול 119-259 שקלים, מחיר לפעילות בודדת 19.9-89 שקלים.

"לאביט": ממסעדה לקפה טחון במשלוח

כמו מסעדות רבות אחרות, גם רשת בתי הקפה הוותיקה בתל אביב נאלצה לסגור את סניפיה עם ההכרזה על ההנחיות החדשות, ולהתרגל לשגרת משלוחים חדשה והזמנות אונליין. כדי להתמודד עם הגזירות החליטו ברשת על שורה של שינויים, חלקם ייושמו כבר בעתיד הקרוב: פתיחת דלפקי מכירה לטייק אוויי; תפריט מצומצם עם אוכל מוכן וארוז סטרילית לצד משקאות קפה שונים; הזמנה ותשלום מראש באפליקציה; וכן משלוחים לרכב בסגנון שלם וסע.

קפה לאביט (צילום: יח"צ)
בית הקלייה בקפה "לאביט". השקה דרך משלוחים במקום פתיחה חגיגית | צילום: יח"צ

אבל הצעד המיידי והקריטי שעשה בעליה של הרשת, טל בונדשטיין, היה לפתוח למשלוחים את בית הקלייה החדש "קפה ברזילי" טרם השקתו. בית הקלייה, שהוקם בסניף של "לאביט" (LOVEAT) ברחוב ברזילי, היה אמור להיפתח לאחר שיפוץ מאסיבי בהשקעה גדולה בתום תקופת הקורונה, אבל עקב המצב החליטו ברשת לוותר על פתיחה חגיגית בלוקיישן עצמו ולהקדים את פתיחתו למשלוחים כבר עכשיו. "לטובת הלקוחות שמכורים לקפה של לאביט ורצו להישאר שפויים בתקופה זו, התחלנו לעשות משלוחים לכל הארץ של קפה טרי מבית הקלייה החדש – עד לדלת הבית", אומר בונדשטיין.

המותג מספק קפה אורגני מזנים ותערובות ממדינות רבות, המתאימים לכל סוגי המשקאות – אספרסו, קפוצ'ינו, קפה פילטר, מקינטה, קפה שחור, קולד ברו ועוד, וחבילות נשלחות החל מ-250 גרם להזמנה.

"טק טופ שיווק": מייבוא ציוד הגברה ואודיו לייבוא מוצרי מדיקל

חברת "Tech Top Marketing", המתמחה בימי שגרה בייבוא ציוד אודיו והגברה מקצועי, הוסיפה לעיסוקיה שירותי ייבוא, שיווק ומכירה של ציוד טכנולוגי רפואי המיועד לשימוש בחברות וארגונים. "טק טופ" שכעת פועלת גם תחת המותג "Medical Tech", עושה שימוש במערך השיווק הקיים שלה, הכולל מחסנים לוגיסטיים, שרשרת הובלה ואספקה, בקרת איכות וקשרים עסקיים של עשרות שנים (בין היתר גם עם סין) כדי לייבא את המוצרים הידידותיים לשימוש.

טק טופ (צילום: יח"צ)
מד חום דיגיטלי של "טק טופ". מייבוא מוצרי אודיו, לייבוא מוצרי רפואיים | צילום: יח"צ

"החזרה לשגרה היא הכרחית כדי למנוע קריסה של אלפי עסקים, ובמקביל לשמר את עוצמתו של המשק הישראלי", אומר קובי שופן, מנכ"ל החברה. "זיהינו כי יש לנו את המשאבים שיכולים לסייע למשק, ולכן קיבלנו החלטה להוסיף נדבך חדש לפעילות שלנו. מדובר בשורה של פתרונות טכנולוגיים שונים לעסקים שיסייעו להם לחזור לשגרה בטוחה. אותם עסקים צריכים לזהות כבר עכשיו מה יהיו הצרכים שלהם להתמודד עם הנגיף בשבועות, בחודשים ובשנים הקרובות, ולהתחיל בהקדם לבצע התאמות בנהלים והצטיידות בפתרונות רלוונטיים".

בין המוצרים שמציעה החברה באתר - שערים טרמיים למדידת חום אוטומטיים, מכשור למדידת חום במצח או בשורש כף היד, מכשיר מדידת חום סביבתי קומפקטי, מערכת מדידת טמפרטורה סביבתית המתחברות למערכת ההתראה בארגון ועוד.