היזם הישראלי דב מורן דורג ברשימת 50 היזמים המודרניים בעלי ההשפעה החיובית הגדולה ביותר על החברה.

הרשימה נבחרה בסקר שנערך על ידי חברת OnePall עבור חברת Herbalife Nutrition בקרב 2,000 משיבים אמריקנים, שבו הם קיבלו רשימה של למעלה מ-40 יזמים מ-50 השנים האחרונות והתבקשו לבחור מתוכם את אלו שהשפיעו באופן החיובי ביותר על החברה.

לעשרת המקומות הראשונים נבחרו ביל גייטס (מייקרוסופט, עם 21% מהקולות), ג'ף בזוס (אמאזון, 18%), סטיב ג'ובס (אפל, 18%), אילון מאסק (טסלה, 17%), מארק צוקרברג (פייסבוק, 17%), אופרה ווינפרי (מגישת טלוויזיה ומייסדת אוקסיג'ן, 15%), מלינדה גייטס (מייסדת שותפה בקרן ביל ומלינדה גייטס, 14%), סאם וולטון (וולמארט, 13%), לארי פייג' (גוגל, 12%) וטד טרנר (11%, CNN).

מורן, יזם, משקיע הון סיכון, איש עסקים וסופר, ידוע במיוחד כממציא הדיסק און קי ונחשב לאחד מהאישים המשפיעים ביותר בהיי טק הישראלי והעולמי. כיום הוא פועל כמנהל השותף של קרן הון הסיכון Grove Ventures המנהלת כחצי מיליארד דולר ומשקיעה ביזמים ישראלים בשלבים מוקדמים. בשנת 2006 הוא הוביל את חברת אם-סיסטמס שהקים למכירה לסאן דיסק ב-1.6 מיליארד דולר, ובעבר הוא כיהן כיו"ר טאוואר סמיקונדקטורס, שנמכרה בפברואר השנה לאינטל עבור 5.4 מיליארד דולר.

מורן נכנס למקום ה-21 הכללי ברשימה (מקום 11 לצד יזמים נוספים) עם 8% מהקולות, דירוג זהה לזה של מייסדת קיילי קוסמטיקס קיילי ג'נר, מייסד אייר בי אנד בי בריאן צ'סקי, אחד ממייסדי אינסטגרם קווין סיסטרום, ואחרים. "זה כבוד גדול עבורי כיזם וכאזרח ישראלי להיות מוזכר בשורה אחת עם גדולי היזמים והממציאים ולהיכלל ברשימה כל כך מכובדת ומרשימה", מסר מורן, "בתפקידי כמנהל שותף בקרן Grove Ventures, אני מאמין בכל ליבי שיזמים ויזמיות חייבים לשאוף להפוך את העולם לקצת טוב יותר באמצעות טכנולוגיה".

_OBJ

יותר מחצי בישראל רואים ביזמים מודל לחיקוי, בארה"ב - שליש בלבד

בסקר נשאלו המשיבים על ההשפעה של יזמים מודרניים בהשוואה לעמיתיהם ההיסטוריים. לפני שהוצגה להם רשימת היזמים המודרניים אותם דירגו המשיבים, הם התבקשו לכתוב את שמות היזמים "הגדולים בכל הזמנים" בעיניהם. שמותיהם של דמויות היסטוריות משמעותיות כמו הנרי פורד, אלכסנדר גרהם בל ותומס אדיסון חזרו בתשובותיהם של המשיבים.

בסקר נמצא כי 48% מהנשאלים מאמינים שיזמים מודרניים משפיעים יותר מעמיתיהם ההיסטוריים - בעוד ש-20% טענו את ההפך. ובכל זאת, למרות ההשפעה החיובית שיש ליזמים לדעתם של המשיבים, רק 38% העידו שסביר שיבחינו בכך כשיזמים עולים לכותרות בחדשות.

תוצאות הסקר, שנערך גם במקסיקו ובישראל, חשפו הבדלים מעניינים באופן שבו המשיבים רואים יזמים בשלוש המדינות: רק שליש מהמשיבים בארה"ב רואים ביזמים מודל לחיקוי, לעומת 60% בישראל ו-74% במקסיקו.

בסקר נבחנה גם השאלה מהם המאפיינים של יזם טוב. מבין המשיבים שכן רואים ביזמים מודל לחיקוי, 24% אמרו שההישגים האישיים של היזם הם הכי חשובים, ו-22% ציינו את תרומתו לחברה כחשובה ביותר.

המשיבים ברחבי העולם ציינו שכדי להיות יזם מצליח צריך תכונות אופי ספציפיות (19% מהמשיבים), רעיון נהדר אחד (15%) ומחויבות לעבודה קשה (14%). כשנשאלו לגבי אותן תכונות אופי, המשיבים ציינו כי יצירתיות (31%), אינטליגנציה (30%), ביטחון עצמי (29%) ומוטיבציה (29%) הן התכונות החשובות ביותר.

45% מכלל המשיבים העידו כי יש להם מטרה להפוך ליזמים בעצמם, ו-42% מאמינים שיש להם את מה שנדרש כדי להצליח במאמץ הזה. 42% מהמשיבים בכל שלוש המדינות אפילו אמרו שיש להם רעיון "גדול" שיכול להפוך לעסק מצליח - וייתכן שזוהי הסיבה שהמשיבים חושבים שרעיון גדול אחד הוא תנאי חשוב כל כך כדי להיות יזם מצליח.

"יזמים משנים את עולמנו לטובה עם החשיבה מחוץ לקופסה שלהם, ולהמצאות שלהם יש השפעה רבה על החיים והחברה שלנו", אמר איבי מונטסינו, סגן נשיא בכיר חוויית מפיצים ולקוחות ב-Herbalife Nutrition, "בעוד שיש תכונות אופי רבות שתורמות להפיכתו של יזם למצליח, לכל היזמים שאנחנו עובדים איתם יום יום יש דבר אחד במשותף - הם מפגינים מחויבות לעבודה קשה ומקיפים את עצמם בקהילה תומכת".