אתם עוצרים לתדלק בצד הדרך, רוצים לשלם בתחנת השאיבה ומגלים ששכחתם את הארנק בבית. אתם ניגשים למכשיר הסליקה עם הארנק האלקטרוני בטלפון החכם, ומגלים להפתעתכם שתחנות הדלק הן בין המקומות הבודדים בישראל בהם עוד לא ניתן לשלם באמצעות הטלפון החכם. אם חנות הנוחות לא פתוחה ואין עליכם מזומן, והאופציה היחידה העומדת לרשותכם היא להוריד אפליקציה של התחנה ולשלם דרכה. גם אתכם זה מעצבן? בדקנו למה זה לא אפשרי, מה המצב החוקי בעניין והאם יש תקווה שיום אחד זה ישתנה.

תשלום באמצעות תקן ה-EMV (המכונה גם בסלנג ״Wifi״) הקל על חיינו במובנים רבים. במקום להסתובב עם אשראי מלא בכרטיסים שונים ובמזומן, כל מה שצריך היום זה להצמיד את הטלפון למוסף הסליקה – ושילמת. ובכן, בנק ישראל מדווח מנתוני חברת שב״א (שרותי בנקאות אוטומטים) כי לא פחות מ-98 אחוזים ממסופי התשלום בישראל הוספו למערכת ה-EMV , אך מתברר שהמקומות היחידים שבנק ישראל החריג מחובת ההתקנה הם תחנות הדלק, וגם מוסדות המדינה עצמה.

״חלק מצומצם מבתי העסק אשר החלו בתהליך המעבר ל-EMV, כ-2 אחוזים, נתקלו במורכבות ביישום המעבר ועל מנת לסייע לאותם בתי עסק נקבעו מתווים ספציפיים להשלמת המעבר שלהם לתקן ה-EMV״, נמסר מבנק ישראל בהודעה שפורסמה בחודש אוגוסט 2022. מאז ועד היום, לא ברור מתי יושלם מתווה ההתקנה של תחנות הדלק (ויש אף הערכות שהיעד יהיה רק בשנת 2025), וכל מה שנותר לנו זה להסתפק בשיטות תשלום מיושנות, לקוות שחנות הנוחות פתוחה או להוריד אפליקציה ייעודית.

אבל למה החריגו את תחנות הדלק בכלל? יש גורמים שמעריכים שמדובר בעלויות כלכליות גבוהות שהובילו את ועדת הכלכלה להיעתר לבקשת חברות הדלק, אך בחברות הדלק מכחישים וטוענים שמדובר בקשיים טכנולוגיים ואף בטיחותיים, הקשורים באיסורים הרגולטורים להשתמש בטלפון בקרבת תחנת תדלוק, מחשש להתלקחות.

מי שמגחך נוכח הטענות של חברות הדלק הוא ד"ר בריאן רוזן, מומחה להנדסה מאוניברסיטת תל אביב: ״לבנזין יש אנרגיית הצתה מינימלית. הדבר מהווה סכנה לשימוש בקטגוריות רבות של מוצרי אלקטרוניקה ליד תחנות שאיבה. זה אמנם אפשרי מבחינה טכנית, אך הסיכון להתפוצצות מניצוץ של טלפון סלולרי הוא נמוך בצורה בלתי נתפסת, למרות האזהרות שמשכנעות אותנו אחרת״.

תהיה נוספת היא שאם זה ההסבר האמיתי מאחורי המצב- סכנת ההתלקחות - לא ברור מדוע מותר לשלם באפליקציה של תחנת הדלק, שכן נדרש לקרב את מכשיר הטלפון למסוך על מנת להקיש את הקוד, והאם אין סיכון גם בכך.

חברות הדלק מסתכנות משפטית

ניתן בכלל לשאול האם האיסור הארכאי הזה עודנו רלוונטי בשנת 2023, אך כרגע זה המצב מבחינה חוקית. מסיבה זו, גורמים טוענים שישנו קושי להתקין מסופי תשלום בתקן ה-EMV בתחנות התדלוק, ועד שהקשיים התפעוליים הללו לא יפתרו בדרך יצירתית כזו או אחרת, היום בו נוכל לשלם בטלפון בתחנות הדלק מתרחק.

"כבר בשנת 2018 הוציא בנק ישראל הנחיה שמבקשת לקדם הטמעת טכנולוגיות מתקדמות לתשלום בבתי עסק, שהיתרונות שלהן הן קידום החדשנות, חיזוק התחרות והפחתת סיכוני זיוף ושימוש לרעה בכרטיסי אשראי באמצעות שדרוג מנגנוני האבטחה״, מסבירה מיכל אוחנה, שותפה, ראש תחום רגולציה פיננסית בשבלת ושות'.

לדברי עו״ד אוחנה, גם אם מותר לחברות הדלק כרגע לא להתקין את מערכת הסליקה החכמה, מסתבר שהן עדיין לוקחות על עצמן סיכונים משפטיים: ״בנק ישראל הבין את הקושי התפעולי בהטמעת אותן טכנולוגיות מתקדמות וייצר מדרג בין בתי העסק השונים ליישום וקבע גם מנגנון ׳הסטת אחריות׳, שהוא מעין ׳סנקציה׳ על בתי עסק שלא מאפשרים שימוש בטכנולוגיות תשלומים מתקדמות, כגון NFC. מה שאומר שבית עסק שאינו מצויד במסוף אשראי מתקדם, יישא באחריות וספיגת הנזקים שייגרמו כתוצאה משימוש לא מורשה של כרטיס אשראי מזויף או גנוב, מה שהיה בעבר מועבר לפתחם של חברות הסליקה. באותה נשימה חשוב לציין כי אין חובה חוקית לצייד את בית העסק במסוף אשראי תומך תקן EMV ותשלום בטכנולוגיית NFC".

עו״ד מיכל אוחנה (צילום: אורן דאי)
עו"ד מיכל אוחנה | צילום: אורן דאי

ובכל הנוגע להטענות של רכבים חשמליים בתחנות הדלק, המצב גרוע אף יותר. ״בבואם להטעין את רכבם בעמדת טעינה ציבורית, מחזיקי רכב חשמלי בישראל נתקלים כיום במספר כשלי שוק משמעותיים, כשהחמור שבהם נוגע לאופן התשלום. במקום שיוכלו לשלם בצורה הפשוטה והמתבקשת ביותר – באמצעות כרטיס אשראי, נהגים ונהגות יכולים לשלם כיום אך ורק דרך אפליקציה ייעודית של מפעיל עמדת הטעינה בה הם מבקשים להטעין״, מספר עומר בוביס, מנכ"ל Ev-meter, חברה מקבוצת נאייקס, המספקת פלטפורמת תשלומים גלובלית למכונות אוטומטיות ולבתי עסק, ובין היתר מציעה מגוון טכנולוגיות טעינה לרכבים חשמליים, שמספקת בין השאר אפשרות לשלם בכרטיסי אשראי בתחנות הדלק.

״שיטת תשלום שכזו מונעת מאוכלוסיות שלמות שלא מחזיקות בטלפונים חכמים לקבל את שירות הטעינה (כמו למשל חרדים או מבוגרים), ואף מאלו שנתקלים בבעיות קליטה או רשת באותו הרגע. בעיות נוספות של שיטה זו נוגעות לחוסר הנוחות בריבוי אפליקציות לצרכי תשלום בלבד ולפגיעה בפרטיות המשתמשים שנאצלים לשתף את פרטיהם האישיים עם כמות רבה של מפעילים״, אומר בוביס ומוסיף, "חשוב לציין שבעולם קיימת היום רגולציה שמחייבת את המפעילים במתן אפשרות תשלום באמצעות כרטיסי אשראי לטובת הצרכנים. אנו מקווים כי הממשלה תחיל רגולציה דומה בישראל שתקדם את מהפכת הרכב החשמלי ותקל את הטעינה עבור כלל המשתמשים".

 

תגובת בנק ישראל: ״כפי שפורסם בהודעת בנק ישראל מיום 16.08.22 חלק מצומצם מבתי העסק אשר החלו בתהליך המעבר ל-EMV ובהם תחנות הדלק, נתקלו במורכבות ביישום המעבר ועל מנת לסייע לאותם בתי עסק נקבעו מתווים ספציפיים להשלמת המעבר שלהם לתקן ה-EMV.
תחנות הדלק צפויות להשלים את המעבר לתקן ה-EMV באופן הדרגתי, כאשר בחלק מהתחנות כבר הושלמה ההסבה בחנויות הנוחות לתקן ה-EMV. נדגיש כי כ-98% מבתי העסק בארץ כבר השלימו את ההסבה במלואה״.

תגובת דלק ישראל: ״דלק ישראל מתאימה את מתחמיה לדרישות תקן EMV בתאום מלא עם בנק ישראל ובאישורו״.

מפז נמסר: ״החברה פועלת לפי כלל ההנחיות הרגולטוריות ובתיאום מלא עם בנק ישראל״.