הטלפון הנייד שלי צלצל ומעברו השני של הקו נשמע קולו של מוקדן:
-שלום, מדברים מכלל ביטוח, אנחנו מחפשים את קרובי המנוח חיים ישראל.
-עד כמה שאני יודע, חיים ישראל עדיין בחיים.
-לא, לא הזמר, חיים ישראל אחר.
-אני מבין. חיים ישראל זה אבא שלי ולמיטב ידיעתי הוא בחיים, מה גם שלא נראה לי הגיוני שנציג חברת הביטוח יבשר לי על מותו.
-לא, הוא נפטר בטוח, בוודאות.
-אוקיי.
-שייבדל לחיים ארוכים אבא. אז אתה לא מכיר חיים ישראל אחר?
-תודה רבה ושלום.

זה נשמע כמו קטע ממערכון של אפרים קישון, אבל לא – זו שיחה שקרתה באמת. מוקדן של חברת הביטוח התקשר לבשר לי על מותו של אבי, וגם לאחר תשובותיי המשיך להתעקש כאילו חייו תלויים במציאתו של חיים ישראל ז"ל כלשהו. ייתכן שאדם פחות רגוע ושווה נפש ממני היה עלול להיכנס להיסטריה קלה משיחה כזו, אולי אף גרוע מכך, אבל אני השתדלתי לשמור על משועשעות מסוימת.

לא שהיה לי ספק, אבל רק ליתר ביטחון התקשרתי לאבא שלי. לא אשקר, במספר השניות שחלפו עד שענה חשבתי שאיזה קטע זה יהיה אם אמנם קרה משהו וסתם ניתקתי למוקדן האומלל את הטלפון בפנים. אלא שלמרבה הפליאה אבא שלי ענה. אתה חי? שאלתי אותו. כן, אני עדיין חי הוא ענה. סיפרתי לו את הסיפור. לשמחתי גם הוא שמר על חוש ההומור. ייתכן שאדם פחות רגוע ושווה נפש ממנו היה עלול לחטוף התקף זעם על חוצפת המוקדן והחברה, אולי אף גרוע מכך.


אפשר להבין חברת ביטוח שמנסה לאתר שארי בשר של מבוטח שמת, למשל על מנת להעביר לו את הכספים שצבר המנוח וכעת קרוביו זכאים לקבלם. אבל האובססיה מעט מוזרה. יותר מזה: האם חברת הביטוח לא יודעת במדויק מי הם מבוטחיה ומי מהם בחיים? האם אין לה מידע בכתובים למי יש להתקשר לאחר מוות של מבוטח? ולמה לכל הרוחות הם מתקשרים אקראית לאנשים שאולי ואולי לא מקושרים לאדם שנפטר? הרי מן הסתם לא הייתי השיחה היחידה של אותו מוקדן. יש להניח שאחרי שנכשל איתי, התקשר לאדם אחר בעל שם משפחה זהה והתעקש גם איתו על מותו של חיים ישראל מסוים עד שמצא את מבוקשו.

רק תארו לכם מה קורה אם למנוח יש שם שכיח יותר, נגיד כמו משה כהן. האם מתבצעות עשרות שיחות טלפון עד שנמצא האדם הנכון? ובכלל – מניין משיגים את אנשי הקשר האקראיים ואת פרטי ההתקשרות איתם – מפייסבוק? מספר טלפונים כללי? אין לחברה בקרה ושליטה על השיחות הללו?

במילים אחרות: איך אפשר לוודא שאבא שלי הוא האדם האחרון שכלל ביטוח מבשרת על מותו בעודו בחיים?

מכלל ביטוח נמסר בתגובה: "החברה נדרשת, בהתאם להוראות המפקחת על הביטוח, לשמור על קשר שוטף ורציף עם לקוחות שאת כספם היא מנהלת, וזאת על מנת שיוכלו לקבל החלטות מושכלות בזמן אמת בנוגע לכספם. לעיתים, כאשר הקשר בין גוף מוסדי לבין לקוח מתנתק, למשל במקרה של מוות חס וחלילה, אנו פועלים לאיתור מוטבי הלקוח על מנת לשמור על זכויותיהם וזאת באמצעים שונים לרבות שימוש במאגרי מידע, תוך נקיטה בכל אמצעי הזהירות המתבקשים על מנת לוודא שהשיחה אכן מתקיימת עם המוטב. במקרה המתואר על ידכם חלה טעות אנוש נקודתית והנציג פעל בניגוד להוראות החברה. אנו מתנצלים על כך ופעלנו במידית על מנת שמקרים כאלה לא יישנו".