אנשי עסקים, מטבעם, הם בעלי לו"ז עמוס. כדי לקבוע פגישות, להזמין מקומות לארוחה עם לקוח במסעדה או סתם כדי לעשות סדר בלולח השנה, הם נעזרים במזכירות. עד כאן הכל רגיל. מה שמפתיע הוא הטרנד החדש: מזכירה שנמצאת במדינה אחרת, ומעולם לא נפגשה עם הבוס שלה.

בהודו כבר קיימות חברות למזכירות בינלאומיות: הן יושבות במשרד ומנהלות את הלו"ז של הלקוח בעזרת הטלפון והאינטרנט. את איש העסקים שעבורו הן עובדות מעולם לא פגשו, גם אין צורך בכך: הכל נעשה בשלט רחוק.

"אני מטייל הרבה באירופה", אומר איש העסקים מייקל אנתוני, "והם עוזרים לי עם כל הדברים הקטנים, כמו להזמין טיסות ומלונות". השירות, אגב, עולה בין 30 ל-50 דולר בחודש, כסף קטן למי שצריך לנהל יומן פגישות עמוס.

אז כן, גם העוזרת האישית עברה מיקור חוץ, ועכשיו היא כבר לא כל אישית. ובכל זאת, רוב האנשים לא ימהרו להחליף את המזכירה שהם מכירים בקול שבוקע משפורפרת הטלפון. מיכל שלף, המזכירה האישית של יו"ר לשכת רואי החשבון, ראובן שיף, מרוויחה משכורת שבעבורה אפשר היה לקנות חדר מוקדניות שלם בהודו.

"אני מצדיקה את המשכורת שלי, כי אני מביאה רווחים", מסבירה שלף. "מזכירה שלא נמצאת בעסק ולא חיה אותו תגרום להפסד. אי אפשר לנהל את זה בשלט רחוק". גם הבוס שלה שותף לדעה הזו: "קשה לי להאמין שזה דבר שיתפוס", מתנבא שיף.