ברחשים, ג'וקים, חולדות, בשר שעומד שעות מחוץ לקירור - זה מה שמתרחש בחצר האחורית של כמה מרשתות השיווק הגדולות בישראל. צוות מיוחד של משרד הבריאות בדק בשבועות האחרונים את הנעשה במרכולים השכונתיים של רשתות אושר עד, שופרסל ומעיין 2000 ודירג אותם על פי מידת הניקיון ועמידה בקריטריונים.

רשת מעיין 2000 מונה 25 סניפים בערים ברחבי הארץ. בסניף ירושלים המצב בכניסה נראה תקין. המדפים מסודרים, הרצפה מצוחצחת אבל אז אחת העובדות משתפת על המצב התברואתי הקשה בסניף. "יש עדיין בעיה של ג'וקים כאן", היא אומרת, ואכן, בבדיקה במאפיה ובאטליז עולה בעיה חמורה של חוסר הדברה של ג'וקים, עכברים ואף חולדות, לצד דגים ובשרים שנמכרים לאחר תאריך פג התוקף.

בעקבות כך משרד הבריאות המליץ לסגור מיידית את הסניפים אך נראה כי המנהל באחד הסניפים לא מבין מה הבעיה. "זה לא ליקויים כאלו מטרידים", הוא טוען. "לא נמצאו פה טרפות ולא מצאו כאן כלום".

לעומת זאת בסניף של רשת אושר עד הממצאים היו תקינים. "זו רשת שמראה לנו בהחלט שאפשר להתנהל בצורה טובה ", אומר ד"ר גל זגרון, וטרינרית מחוזית במשרד הבריאות. "גם לפנו למגזר פחות עשיר וגם לשמור על תנאי היגיינה מאוד גבוהים ולהתנהל לפי דרישות משרד הבריאות".

לסיכום דירוג המרכוליים השכונתיים, רשת אושר עד היא הרשת המדורגת במקום הגבוה ביותר, אחריה רשת שופרסל ולבסוף רשת מעיין 200 עם ממצאים חמורים.

תגובת רשת המזון מעיין 2000: המקרים המצויינים בכתבה הינם מקרים חריגים אשר אינם עומדים בקו אחד עם הסטנדרטים והנהליים של הרשת. לרשת יש חברת הדברה מסודרת בכל סניף ובכל סניף יש גם צוות ניקיון. עם זאת חידדנו את הנהלים הנדרשים על מנת שמקרים כאלו לא ישנו".