מחירי הפירות והירקות מרקיעים שחקים לאחרונה ומוביל אותנו לתהות: מי המרוויח הגדול מעליית המחירים? האם אלו החקלאים או דווקא רשתות השיווק.

פלפלים, לדוגמה, נמכרים לרשתות השיווק בשמונה שקלים לקילו בעוד שהצרכן רוכש אותם ב – 17 שקל לקילו. עליית מחיר של 112 אחוזים. אבטיח בשישה קילו נמכר על ידי החקלאים ב -21 ואחת קילו בעוד הצרכן קונה אותו בחנויות ב – 27 שקלים. פי שניים במחיר.

גם מחירי הענבים גבוהים במיוחד השנה. הצרכנים משלמים כמעט פי שניים במחיר. 27 שקלים לעומת 14 שקלים לקילו -המחיר בו החקלאי מוכר את הסחורה.

פערי התיווך הללו הם הסיבה העיקרית למחירים הגבוהים. הסיטונאים ורשתות השיווק גוזרים קופון על הצרכנים. בנוסף, מדובר בשוק לא מאוד תחרותי שאין בו מכירה ישירה בין היצרן לצרכן כמו גם תנאי מזג האוויר שהיו בעייתיים מאוד השנה.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? בעיקר לרכוש ישירות מחקלאים שמוכרים את הסחורה במשקים שלהם, גם אם הדבר כרוך במאמץ או פשוט לעשות חרם. הענבים עולים ביוקר? פשוט אל תקנו. רק כשהסחורה תירקב על המדפים, המשווקים יבינו שגם לחזירות יש גבול.