האינטרנט הוא ללא ספק השוק הכי נוח בעולם: לא צריך לזוז מהבית כדי לרכוש מטבע נדיר מסין, צעצוע אפריקאי מגניב או פוסטר חתום של דיוויד בואי. ויתרון נוסף הוא שכל אחד יכול למכור בשוק הזה: חנויות, מותגים, אמנים, אספנים, אגרנים וכל מי שיש לו בבית חפץ או מוצר שיכול לעניין אחרים.

ואפשר אפילו לעשות מזה אחלה כסף: אנשים יכולים להתעשר בקלות מחנויות אינטרנטיות, ובעיקר מפלטפורמת המכירות המוכרת ביותר בעולם שמגיעה ל-190 מדינות – אתר ebay. בכמה צעדים פשוטים אפשר להגדיל מחזורים של עסקים קיימים ולייצר עסקים של ממש. אם קים קרדשיאן בנתה אימפריה סביב מכירת בגדים מארון הפרטי שלה בשנת 2002, כך גם זוג ממושב בצפון יכול לייצא את שמן הזית שלו לכל רחבי העולם, או אמנית מתחילה מגבעתיים מסוגלת למכור את מוצרי הקרמיקה שלה למדינות כמו ארה"ב, הונג קונג, דרום אפריקה והודו.

עד כמה זה מסובך למכור פריטים שיש לכם בebay מ-1 עד 10? ובכן, 2. והנקודה הנוספת היא רק משום שאתם צריכים להתחבט בינכם ובין עצמכם על המחיר המבוקש. כל השאר, מבחינה טכנית ואינטרנטית, הוא פשוט כמו לגלוש בפייסבוק. הנה כל מה שצריך לעשות כדי להתחיל:

1. הירשמו לאתר

לא מדובר במשהו שלא עשיתם כבר עשרות פעמים באינטרנט: שם, אימייל, סיסמה וזה הכול. אפשר אפילו לחבר את חשבון הגוגל או הפייסבוק שלכם כדי שלא תצטרכו לזכור יותר מדי סיסמאות.

2. תנו כותרת לפריט שאתם רוצים למכור

בפס התפריטים העליון יש לשונית של "Sell" שצריך, ובכן, ללחוץ עליה כדי להתחיל. עכשיו צריך לתת שם למה שאתם רוצים למכור. ברגע שתתחילו להקליד את השם, האתר ינסה לזהות אם יש כבר פריטים דומים בקטלוג, ויציע לכם להשלים את השם כדי לשייך אותו למקום הנכון ולמלא עבורכם כמה שיותר פרטים מראש. אפשר לעזור לו עלי ידי הקלדה של שם המותג, הדגם, מספר קטלוגי, מילות מפתח או כל פרט נוסף שיכול לתאר אותו. אם אין פריט דומה, אשר לחפש אותה ידנית או לבחור ב"אחר". עדיף, אגב, שהכותרת תהיה כמה שיותר מפורטת ומדויקת כדי שיותר קונים ייתקלו בה, ועדיף לכלול פרטים כמו שם המותג, מידה וצבע.

איביי
אימייל, סיסמה וזה הכול | צילום: shutterstock

3. הוסיפו תמונת ותיאור

כי כל אחד רוצה לראות מה הוא קונה. אפשר להעלות עד 12 תמונות לכל פריט, ואם מדובר במשהו משומש או עם פגמים – חשוב להציג אותם לראווה כדי להיות הוגנים. כמו כן תתבקשו לבחור האם המוצר, חדש, חדש באריזה, משומש וכן הלאה. שדה תיאור המוצר הוא המקום שלכם להיות יצירתיים ולתאר את הפריט שלכם בצורה הכי מושכת, מגרה, מעניינת, מצחיקה ומגניבה שיש, כדי שכמה שיותר אנשים ירצו לקנות אותו.

4. החליטו על סוג המכירה

את המוצר שלכם תוכלו למכור באופן ישיר – לקבוע מחיר ומי שמוכן לשלם אותו מקבל את המוצר – או באמצעות מכירה פומבית שבה אנשים יכולים להציע מחירים וההצעה הגבוהה ביותר זוכה. בשביל מחירה פומבית צריך לקבוע מחיר התחלתי, שאמור להיות המחיר המינימלי שבו ריאלי מבחינתכם למכור את המוצר. כדאי לעשות סקר שוק זריז כדי לראות מה זה מחיר ריאלי. במקביל אפשר גם להוסיף אופציה של "קנה עכשיו", ולקבוע מחיר אידאלי קבוע שבו כל אחד יוכל לרכוש את המוצר. המלצה: המחיר המיידי צריך להיות גבוה בלפחות 30 אחוז מהמחיר המינימלי של המכירה הפומבית. אפשר גם להוסיף אופציה שבה אנשים פשוט שולחים לכם הצעות למחירים, ואתם מחליטים אם לקבל או לא.

5. קבעו את משך זמן המכירה

אם בחרתם במכירה פומבית, כדאי לתת לה לרוץ לפחות 7 ימים. אם המחיר הוא קבוע, אין באמת משמעות להגבלת הזמן, ולכן רוב המוכרים מגבילים את המכירה ל-30 ימים.

6. קבעו את אמצעי התשלום

הדרך המהירה, הפשוטה והאמינה ביותר לקבל את התשלום מהקונה היא דרך פייפאל. אם זה פחות מתאים לכם יש דרכים אחרות העברה לכרטיס האשראי.

7. קבעו את אופן המשלוח

קונים בדרך כלל מתחשבים במחיר המשלוח לפני שהם מחליטים לרכוש פריט מסוים, אז בשביל שזה ייראה טוב יותר – עדיף שבמחיר שכללתם בסעיף 4 תשקללו כבר את המשלוח, וסמנו שהוא בחינם. כדאי לקחת בחשבון דברים כמו משקל החבילה והגודל שלה, תשלומים על דואר רשום (רוכשים אוהבים מאוד מספרי מעקב), ועלויות נוספות כמו בולים או משלוח בינלאומי, אותו תוכלו לפרט בהמשך וגם לבחור לאילו מדינות זה מתאפשר. כדי לחסוך מכם התעסקות, כדאי מאוד להשתמש בפלטפורמת המשלוחים של ebay - כך תוכלו להפיק בקלות תוויות שילוח מכל מחשב.

איביי
לקחת בחשבון דברים כמו משקל החבילה והגודל שלה | צילום: shutterstock

8. קבעו את זמן הטיפול

כלומר, כמה זמן יידרש לכם על מנת להביא את הפריט למשלוח מרגע קבלת התשלום. רצוי מאוד להגדיר אותו כעד יום אחד, אבל עדיף להיות ריאליים כדי לא לקבל פידבקים שלילים.

9. בחרו את מדיניות ההחזרה

חובה לקבוע מדיניות כזו, גם אם אתם בוחרים באופציה של "אין החזרות".

10. פרסמו את הרשומה

זהו, ברכות, אתם מוכרים רשמיים בebay. היה קשה? אמרנו לכם שלא.

מה עושים כשמישהו רכש את המוצר?

קודם כל תקבלו על כך התראה באתר ובמייל ועכשיו, ובכן, צריך לספק לו את המוצר. רצוי לעשות את זה כמה שיותר מהר ובכל מקרה, בזמן שבו התחייבתם. ארזו את המוצר טוב טוב כדי שלא ייפגם: הוסיפו ריפוד כגון נייר בועות או פתיתי קלקר למשלוח של מוצרים שבירים, הגנו על מוצרים מפני מים באמצעות אריזה אטומה מפלסטיק, ובמידה והמוצר יקר-ערך, תוכלו להציע ביטוח נוסף.

כדאי גם לצרף למשלוח פתק 'תודה רבה' כדי להוסיף פן אישי נחמד וישאיר רושם טוב אצל הקונים, ואפשר גם להוסיף מתנה קטנה ללא עלות, כדי שהקונה ירגיש שצ'יפרתם אותו וייתן לכם דירוג גבוה יותר על העסקה.

הימנעו מטעות בכתובת – יהיה חבל אם משלוח לא יגיע ליעדו בגלל שגיאת כתיב או חוסר תשומת לב במילוי פרטי הנמען. הקפידו על מילוי תקין וברור של התווית. מומלץ להוסיף למשלוח מספר מעקב כי כאמור, קונים אוהבים מאוד לעקוב אחר התקדמות החבילה ולדעת מתי היא צפויה להגיע.

כדאי גם לשלוח אימייל אישי לקונה ברגע שהמשלוח יצא אליו, כדי לתת לו להרגיש שמישהו דואג לו, מטפל בו, ושיש לאן לפנות במידת הצורך.

השאירו פידבק לקונה - הקפידו להשאיר משוב חיובי לקונה שלכם ברגע שהתשלום מתקבל והפריט בדרך אליו, כדי לעודד אותו לשוב ולרכוש מכם, ולהשאיר לכם פידבק חיובי בעצמו.