בפעם השנייה תוך שנה: שופרסל לא סימנה מחירים ועומדת בפני קנס ענק
חקירת הרשות להגנת הצרכן מצאה אי הצגת מחירים על אלפי מוצרים, פערים בין מחירי המדף לקופה וסימון שגוי של ארץ המקור. שופרסל בתגובה: "החברה תתייחס לכוונת החיוב בערוצים המקובלים"


הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לרשת שופרסל על כוונתה להטיל קנס של 1,971,840 שקלים בגין הפרות משמעותיות של חוק הגנת הצרכן. ההודעה הועברה לאחר שחקירת הרשות מצאה יסוד סביר להניח כי הרשת הפרה את הוראות החוק במספר תחומים.
הקנס המתוכנן על שופרסל מגיע שבועיים בלבד לאחר שהרשות הודיעה לרשת קרפור על כוונה דומה להטיל עליה קנס של 1,867,200 שקלים בגין הפרות דומות. למרות הסכומים הגבוהים, הקנסות רחוקים מלפגוע ברווחיות העצומה של רשתות השיווק הגדולות.
חקירת הרשות זיהתה ארבע הפרות עיקריות. ההפרה החמורה ביותר נוגעת לאי הצגת מחירים - אלפי מוצרים בבית העסק לא סומנו במחיר כלל, בניגוד לדרישות החוק. מצב זה מקשה על צרכנים להשוות מחירים ולקבל החלטות רכישה מושכלות.
נושא נוסף שעלה בחקירה נוגע לפערים בין מחירי המדף לבין מחירי הקופה. נמצאו מקרים שבהם המחיר בקופה היה גבוה מהמחיר המוצג על המוצר או על השלט, מה שמהווה הטעית צרכנים ופוגע באמונם ברשתות השיווק.
סוגיה נוספת שזוהתה נוגעת לסימון מקור המוצרים. חלק מהמוצרים המיובאים סומנו באופן שגוי בנוגע לארץ המקור, ותוצרת חקלאית לא ארוזה לא סומנה כלל בארץ הייצור כנדרש בחוק. הפרות אלו פוגעות ביכולת הצרכנים לקבל החלטות מושכלות על בסיס מקור המוצרים.
קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, הדגיש את חומרת ההפרות: "אי הצגת מחירים, סימון מטעה של ארץ ייצור והפערים לרעת הצרכן בין המחיר במדף שהוצג לצרכן לבין המחיר בקופה פוגעים ישירות בכיס ובאמון של הצרכנים".
הרשות הבהירה כי לשופרסל זכות טיעון על פי חוק הגנת הצרכן. הרשת יכולה להעלות טענות משפטיות ועובדתיות נגד הכוונה להטיל את הקנס ונגד גובהו, בתוך 45 יום ממועד מסירת ההודעה.