"עמלה על כלום": "השיטה" של חברות התקשורת בלחיצת כפתור
יותר ויותר לקוחות מדווחים על גביית "עמלת שינוי חבילה" מצד חברות התקשורת: תשלום שנדרש מהם גם כשמדובר בפעולה אוטומטית, פשוטה וללא כל עלות תפעולית אמיתית. מי שלא מתמקח, משלם. מי שמתעקש, זוכה להנחה או לביטול מלא, מה שמעיד על שיטה שמבוססת לא על שירות, אלא על חישוב קר של חוסר מודעות או רצון של הצרכן להתעמת


יניב פורת, לקוח ותיק של סלקום, גילה את אחת התופעות המקוממות בשוק התקשורת הישראלי – עמלת "מעבר חבילה". נשמע מוכר? אולי כי זה קורה ליותר לקוחות ממה שחשבתם.
פורת ביקש לעבור לחבילת סלולר זולה ואטרקטיבית יותר, הצעה שפורסמה כחלק ממבצע של החברה. אלא שבמקום ליהנות מהשדרוג, נתקל בדרישה של החברה לשלם 99 שקלים עמלת מעבר.
"מעבר חבילה מתבצע בדקות, בלחיצת כפתור, ולא דורש שום מאמץ מצד החברה", אומר פורת ל-mako. "אז למה אני משלם? זו פשוט גבייה על כלום. אין לזה שום הצדקה, בטח ובטח בימים כאלה, כשהציבור נאבק ביוקר המחיה".

בעקבות המקרה, פורת פרסם פוסט בפייסבוק. אז החלו לזרום אליו עדויות נוספות, של סלקום ושל עוד חברות במשק. לקוחות מספרים על אותה תבנית בדיוק – ניסיון לשדרג חבילה, דרישה לעמלה, ומשא ומתן שמתנהל כאילו מדובר בשוק, לא בחברת תקשורת מסודרת. "אמרו לי שזה דמי טיפול. שאלתי: טיפול במה? זה שינוי אוטומטי! אחרי ויכוח של עשר דקות פתאום נזכרו לוותר לי", סיפר אחד המגיבים לפוסט.

וזו בדיוק הבעיה: מי שלא יתמקח, ישלם. מי שלא יידע, יפסיד. כך הופכת גבייה לא לגיטימית למנגנון הכנסה שקט שמבוסס על תמימות או עייפות של הלקוח. הדרך היחידה, כרגע, להימנע מהעמלה: לאיים בניתוק. לקוחות מדווחים כי ברגע שמצהירים על מעבר לחברה אחרת המחיר יורד פלאים, והעמלות נעלמות. אבל למה שנצטרך לנהל משא ומתן ולבזבז זמן בויכוחים ועצבים כדי לקבל שירות בסיסי?
"אני לא מאיים לעזוב, אני לא מבקש הטבה, אני רק רוצה לעבור לחבילה שממילא פורסמה באתר. למה גובים ממני כסף על זה?" מסכם פורת.

בדיוק בתחילת החודש חתם שר התקשורת על תקנות בנוגע לעמלות על תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. על פי ההוראה החדשה, שתיכנס לתוקפה תוך 3 חודשים, חברות התקשורת לא יוכלו עוד לגבות עמלות על הוראת קבע בנקאית שנעות מ-50 שקל תשלום חד פעמי להקמה ועד 12.90 שקל תשלום חודשי.
לפי משרד התקשורת, אלה "עמלות שפגעו במיוחד בצרכנים מהשכבות החלשות, ובעיקר באלו שאין ברשותם כרטיס אשראי. על פי נתוני המשרד, למעלה מ-10% מהמנויים בשוק התקשורת משלמים כיום באמצעות הוראות קבע – ובכך סופגים עמלות.
"העמלות נגבו במשך שנים על אף שלא היו מגובות בעלויות ממשיות, והיוו למעשה מדיניות מפלה כלפי לקוחות חסרי כרטיס אשראי. משלא קודמה אסדרה וולונטרית מצד החברות – חרף פניות המשרד – החליט השר לעגן את האיסור בתקנות לאחר שהסתיים זה מכבר הליך שימוע ציבורי בנושא", נכתב בהודעה לתקשורת.
עם זאת לקוחות HOT ו-yes לא כלולים באסדרה החדשה אך השר פנה ליו”ר מועצת הכבלים והלוויין בבקשה להחיל אסדרה דומה גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, לאור מכירת שירותים מקבילים על ידי חברות התקשורת. לפי משרד התקשורת - לקוחות טריפל כן יוכלו להימנע מתשלום עמלת הוראת קבע בעקבות התקנות.