mako
פרסומת

שטראוס מעודדת אותנו לקנות מוצרים "עבור תרומה" אבל לא מסכימה להגיד כמה היא תורמת

אריזת השוקולד הנוסטלגית של עלית מבטיחה להעביר "חלק מההכנסות" לאגודת ידידי ארגון נכי צה"ל. אבל כמה זה חלק? ד"ר אורי מאיר־צ'יזיק ניסה לקבל תשובות במשך שבועות וגילה שמאחורי ההבטחה החגיגית מסתתר ערפל סמיך. "אם זה על האריזה, זו לא תרומה אנונימית. הציבור זכאי לדעת", הוא אומר. בשטראוס מסרבים לחשוף כמה כסף באמת הועבר

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
שוקולד שטראוס
צילום: דוד כהן, פלאש 90
הקישור הועתק

ד"ר אורי מאיר-צ'יזיק שוטט בסופרמרקט כשאריזת שוקולד עלית עם ציור של חייל וחיילת צדה את עינו. על האריזה הופיעה הבטחה: חלק מההכנסות יועבר לאגודת ידידי ארגון נכי צה"ל. הוא התרגש מהמחווה, אבל אז שאל את עצמו שאלה פשוטה: כמה זה "חלק"?

"זה יכול להיות חצי מהאריזה ויכול להיות אגורה אחת", הוא מספר. "אם כבר מצהירים, תנו מספר. זו האחריות המינימלית כלפי הציבור".

מאיר-צ'יזיק פנה לשירות הלקוחות של שטראוס בתקווה לשיחה קצרה ותשובה ברורה. במקום זה הוא נקלע להתכתבות מתישה בוואטסאפ שנמשכה שבועיים. חלק מהתגובות הגיעו מבוט, חלק מנציגה אנושית, אך התשובה שחיכה לה לא הגיעה.

כשהמענה הגיע, הוא לא סיפק את מה שביקש. "מדובר במידע עסקי של שטראוס", נכתב לו. "אנחנו יכולים להבטיח שכפי שכתוב על גבי השוקולד, חלק מההכנסות נתרמות לאגודת ידידי ארגון נכי צה"ל".

מאיר-צ'יזיק לא קיבל את ההסבר. "אם המידע לא אמור לעניין את הציבור, לא הייתם כותבים אותו על האריזה", הוא השיב. "ברגע שציינתם את התרומה, זה כבר לא 'מידע עסקי'. אתם משתמשים בזה כדי שאנשים יקנו את המוצר מתוך תחושת תרומה, לכן זה חייב להיות שקוף".

"עשרות אלפי שקלים" מתוך מיליארד ורבע

לחברת שטראוס קשר הדוק עם עמותה. עדי שטראוס, יו"ר שטראוס אחזקות ומבעלי הקבוצה, מכהן משנת 2019 כיו"ר אגודת הידידים של פצועי צה"ל. למרות זאת, הפרטים לא נמסרו. לאחר שהמשיך להתעקש, מאיר-צ'יזיק טוען שקיבל תשובה מעורפלת נוספת: "כמה עשרות אלפי שקלים".

"בלי מספר מדויק, בלי קשר להיקף המכירות", הוא אומר. "ב-2024 הכנסות שטראוס מחטיפים וממתקים עמדו על כ-1.25 מיליארד שקל. אם 'עשרות אלפים' זה למשל 20 אלף שקל – אנחנו מדברים על 0.0016% מההכנסות. זו טיפה מיקרוסקופית בים, ועדיין מנופפים בה כתרומה משמעותית".

מאיר-צ'יזיק מזכיר שזו לא הפעם הראשונה ששטראוס מעוררת ביקורת ציבורית. "בשנתיים האחרונות הם העלו מחירים בכמה פעימות, כולל אחת שנעשתה דווקא ביום הזיכרון לחללי צה"ל", הוא אומר. "זה הרגיש כמו מהלך מדוד, בזמן שאנשים פחות פנויים למחות".

"אם שטראוס רוצים לתרום, מצוין, שיתרמו", מסכם מאיר-צ'יזיק. "אבל כשמפרסמים את זה על האריזה כדי להניע אותנו לרכישה, הציבור חייב לדעת מה עומד מאחורי זה. כמה כסף באמת מועבר, ולא רק סיסמה כללית. זה לא מתן בסתר, זו אסטרטגיה שיווקית. ולמי שבאמת רוצה לתרום לאגודת ידידי ארגון נכי צה"ל, עדיף לפנות ישירות. בלי אריזות ובלי סיסמאות".

פרסומת
משטראוס נמסר בתגובה: "לשטראוס שיתוף פעולה ארוך שנים עם עמותת ידידי ארגון נכי צה"ל, הכולל פעילויות מגוונות, גיוס עובדים ותרומות. שוקולד חייל-חיילת הושק מתוך מטרה להצדיע ולהוקיר את חיילי ופצועי צה"ל, וחלק מהכנסות מכירתו מועברות לעמותה".