יריית הפתיחה של ימי הסיילים הגדולים של נובמבר נפתח מחר (ד'), כששופינג IL - המיזם השאפתני של גוגל לקניות כחול לבן יצא לדרך. באופק מחכים לנו הסינגלס דיי, יום השופינג באתר הסיני עלי אקספרס, וכמובן הבלאק פריידי שיחול בסוף החודש.

גם השנה, האירועים האלו מקבלים משמעות חדשה לנוכח מגיפה בקורונה, בזמן שעסקים נאלצו לסגור את החנות הפיזית, ולהתמקד באפיק המכירה הדיגיטלי של העסק, או לבנות אחד שכזה יש מאין.

אז איפה הבעיה, אתם שואלים? בהנחות.

צריך להבדיל בין עסק קטן, שזו הפעם הראשונה שהוא מקבל בולטות, ונותן באמת את מלוא ההנחה שהוא יכול לתת, לבין הרשתות הגדולות, שנותנות הנחה "בקטנה" רק כדי להשתתף בסייל.

שלא תטעו, המיזם של גוגל ישראל הוא מבורך ונועד לקדם בעלי עסקים קטנים. הוא אף יצר תוכנית שנתית חינמית בה עוזרים לעסקים קטנים לעבור לפלטפורמה דיגיטלית. הבעיה מתחילה כשהרשתות הגדולות "מתלבשות" על המיזם הזה, ממש כמו שהן עושות בבלאק פריידי - שבכלל שייך לאחינו הצרכנים בחו"ל.

להנחות  ב"ימי קניות באינטרנט" יש שלושה מוקדים שמעניינים את הצרכן הישראלי: שופינג IL, בלאק פריידי  ומבצעי סוף עונה. ככל שהצרכן מוכן להמתין יותר- ככה ההנחה שיקבל תהיה משמעותית יותר. כלומר- ההנחות שנקבל בשופינג IL לא כאלה משמעותיות, בטח לא כמו אלו שנקבל בבלאק פריידי ובסוף העונה.

מספיק לגלול את כתבת ההנחות בשופינג IL כדי להבין שההנחות הם בשיעור ממוצע של 20-40 אחוזים. וגם זה ברשתות הגדולות. אין סיכוי שעסק קטן, שזוכה פעם ראשונה לבמה גדולה וחינמית, יכול להתחרות עם ההנחות האלה.

לעומת זאת, אם נשווה את ההנחות של שופינג IL להנחות שהיו באותן רשתות בשנה שעברה בזמן הבלאק פריידי, נגלה שההנחות שהרשתות הגדולות נותנות הרבה יותר משמעותיות. כאן כבר ההנחות נעות לכיוון 30-50 אחוזים, והמבצעים הם רוחביים יותר.

מתי יש סיילים טובים באמת?

מתי הכי זול? בסוף העונה, לקראת דצמבר, כשהרשתות הגדולות צריכות להיפטר ממלאי ולהראות בשורת הרווח שלהם בדוחות סוף השנה שהן הצליחו להרוויח. אז, באופן מסורתי, אנחנו נראה הנחות בכל החנויות של 70 אחוזים ומעלה.

ומי לא יכול להתחרות בכל זה? כמובן שבעלי העסקים הקטנים, אותם אלו ששופינג IL נועד לקדם אותם.

אם אתם מחפשים מציאות עדיף לכם לחכות לסוף השנה. אם אתם רוצים לפרגן לעסקים קטנים, למצוא דברים ייחודיים ולתרום לכלכה הישראלית - עדיף לחפש אותם כעת

 אז מה עושים רוב הצרכנים? נכנסים לאתר של זאפ, מחפשים באופן אינטואיטיבי את הרשתות הגדולות שהם מכירים, מבינים שרמת המבצעים לא בדיוק מה שהבטיחו להם בכותרות, וסוגרים את האתר באכזבה. רובם לא מתעכבים לחפש את בעל העסק הקטן, שנתן את הנחה הכי גבוהה שהוא יכול - גם אם זה 20 אחוזים בסך הכל - וככה יוצא שכולם בעצם מפסידים.

מצד שני, יהיו את הצרכנים שיקנו בכל מקרה, גם בהנחות מינוריות, כי מבטיחים להם שהמלאי ייגמר, ולא ימתינו בסבלנו עד סוף דצמבר.

>> מתי הכי זול לקנות כל דבר בישראל?

יכול להיות שזה נכון. אולי לא תמצאו בדיוק את החולצה שרציתם, או את מסך המחשב הספציפי, אבל תמיד יש חלופות. כי אם נודה על האמת, אתם לא באמת צריכים עוד זוג נעליים בארון, והילדים שלכם בהחלט יוכלו להסתפק בבגדים מהסיילים בסוף העונה, במיוחד כשהחורף כאן רחוק מלהיות נוכח בתקופה הזו. אתן קונים כי "יש מבצע", וכי "חבל לא לנצל", מבלי בכלל להבין אם זאת רכישה חכמה או לא.

אנחנו עדים לגל עליות מחירים מטורף שלא הולך להיגמר בקרוב. הכל הולך לעלות חוץ מדבר אחד: המשכורת שלכם.

ברגעים כאלה קחו החלטה צרכנית נכונה ותבינו שמצד אחד - אם אתם מחפשים מציאות, או אפילו צריכים לקנות משהו שחיכיתם לו ברשתות הגדולות - עדיף לכם לחכות לסוף השנה. אם אתם רוצים לפרגן לעסקים קטנים, למצוא דברים ייחודיים ולתרום לכלכה הישראלית - עדיף לחפש אותם כעת בשופינג IL.