mako
פרסומת

20 הקניונים הפתוחים הטובים בישראל בשנת 2025

הפתיחה המתקושרת והמדוברת של ביג פאשן גלילות הובילה את השיח סביב מרכזי הקניות הפתוחים השנה. אלא שלצד מוקד הקניות החדש, המשיכו מרכזים נוספים ברחבי הארץ לבלוט ולהציע ערך לצרכנים. פרויקט משותף של mako ו-SQ מדרג את הטובים שבהם מהצפון ועד הדרום

מערכת כסף
mako
פורסם: | עודכן:
חיצונית - הפאוור סנטרים הכי טובים 2025
הפאוור סנטרים הכי טובים 2025 | צילום: ביג מרכזי קניות
הקישור הועתק

2025 הייתה השנה שבה הושלם המהפך הגדול בתחום הקמעונאות. קבוצת ביג, שזוהתה לאורך שנים עם מרכזי מסחר בפריפריה, שכוללים מותגים וחנויות מדרגה נמוכה מאלו של הקניונים - הפכה השנה רשמית למלכת הענף. פתיחתו של ביג פאשן גלילות הייתה האירוע הקמעונאי המרכזי של השנה החולפת, ובהתאם גם נחגג כך עם צמרת עולם המסחר בישראל. מותגים כמו זארה ופקטורי 54, שבעבר לא הסכימו לפתוח סניפים בפאוור סנטרים, השיקו חנויות ענק במרכז הנוצץ והיוקרתי. לצד גלילות, השיקה הקבוצה השנה פאוור סנטר חדש גם במגדל העמק.

הציבור הישראלי הצביע ברגליים. כשאופציות אלטרנטיביות לבילויי פנאי, כמו חופשות לחו"ל, הופכות נגישות פחות, הכסף זרם אל מרכזי המסחר. על פי נתונים של חברת ריס שפורסמו בחודש אוגוסט, נרשמה עלייה של כ-9% במכירות במרכזי הקניות ביולי-אוגוסט בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. בכירים בתעשיית האופנה דיווחו על שבירת שיאי מכירות, כשהעלייה החדה ביותר נרשמה בפאוור סנטרים. באופן אירוני, דווקא סגירת השמיים ונטישת חברות התעופה הזרות בחודשי הקיץ, עשתה טוב מאוד למרכזי המסחר. בחודש הפתיחה הראשון של ביג גלילות לבדו, פקדו כמיליון וחצי מבקרים את המתחם. 

למעשה, קצב הגידול של שטחי המסחר מצביע על כך שעד 2029 צפויה ביג להוסיף 100 אלף מ"ר נוספים, ובכך לעקוף את קבוצות עזריאלי ומליסרון בסך שטחי המסחר שלה. בכך הפך המשחק בתחום מדואופול בלתי מוכרז, לשדה שבו פעילות שלוש שחקניות חזקות. מצד אחד זו בשורה נהדרת לצרכנים הישראלים, שזוכים לתחרות גדולה יותר על הכיס שלהם. מנגד, ובהתאם לגודלו של השוק הישראלי, סביר שהאינפלציה במרכזי הקניות תוביל את הרשתות המובילות לתעדף את המרכזים הרווחיים יותר. את הפרומו ראינו כבר השנה, כשהפדיונות של מרכזי קניות הסמוכים למתחמים שבהם פתחה ביג פאוור סנטרים חדשים, קטנו באופן זמני או קבוע. 

BIG כרמי גת
צילום: ביג מרכזי קניות

הסניף עם אחוז האהדה הנמוך ביותר (1%) סוגר את הרשימה שלנו. לא מפתיע שמעט מאוד אנשים מחוץ למקומיים מכירים או מחשיבים אותו בין חמשת הטובים ביותר. עם 63 חנויות ו-12 בתי קפה ומסעדות, הוא מציע מגוון מרשים גם ביחס למרכזים גדולים ומוכרים הרבה יותר. אמנם נכון, מלבד פוקס אין כאן נוכחות של מותגים מבוקשים, אבל גם בהיעדרם יש מענה נרחב למדי לצרכי השופינג המקומיים. היעדר הפעילות בשבת פוגעת מן הסתם באטרקטיביות שלו מחוץ לכרמי גת.

 

BIG יקנעם עילית
צילום: ביג מרכזי קניות
פרסומת

הפאוור סנטר של יקנעם עילית גדול באופן יחסי למרכזים מקומיים אחרים ברשימה, כולל כמות החנויות המרשימה למדי - 60 במספר. אמנם סניף מותג האופנה המבוקש היחיד שנמצא כאן הוא של רשת פוקס, אבל נראה שהוא עונה על הצרכים המקומיים, כולל 10 מסעדות ובתי קפה. המינוס העיקרי הוא העובדה שהמתחם אינו פעיל בשבת. 

חוצות שפיים
צילום: facebook

הפאוור סנטר מהשרון קיבל את הציון המשוקלל 22, כשגם הפעם מדובר במתחם עם אוריינטציה מקומית מובהקת, שניכרת ברמת העדפת הקונים (5% בלבד ציינו אותו בין חמשת המרכזים האהובים). בעוד כמות החנויות קטנה יחסית (41), ניתן למצוא כאן מגוון מפתיע של 12 מסעדות ובתי קפה. עיקר המחסור הוא בחנויות אופנה, רק 7 חנויות כאלה פעילות במתחם, כשאף אחד מהן לא שייכת למותגים המבוקשים. מנגד, המתחם מנצל את פעילות הסופ"ש שלו למגוון ירידים מתחלפים - מאוכל ועד אימוץ כלבים, כך שבהחלט יש בו ערך מוסף. 

BIg in the city עפולה
צילום: ביג מרכזי קניות
פרסומת

בניגוד ליתר המרכזים ברשימה, המיקוד של Big in the City מוגדר כבר בשם. מרכז קטן ופונקציונאלי לעיר שהפכה לאחד מסמלי המלחמה. עם 19 חנויות, רק 6 מתוכן חנויות אופנה, מדובר במרכז הקטן ביותר בדירוג בפער ניכר מהיתר. עם זאת, 7% העדפה מעידים כי מי שפוקדים אותו רואים בו ערך רב. העובדה שאין כאן נוכחות של אף אחד מהמותגים המבוקשים או פעילות בשבת, מורידה משמעותית את הסיכוי שמישהו מחוץ לעיר יגיע אל המתחם במיוחד. 

קניון חוצות כרמיאל
צילום: אמות השקעות בע"מ

אחד משני הנציגים של כרמיאל בטופ 20 של המצעד, הישג שרק חיפה מתהדרת בו. מצד אחד, זה מוכיח את המגוון והאיכות שקיימים בצפון בתחום הפאוור סנטרים. מנגד, גם חוצות כרמיאל סובל מסינדרום המרכז המקומי. 5% בלבד מהמשיבים ציינו אותו כאחד מחמשת המרכזים האהובים עליהם. הציון הזה מתיישר עם העובדה שאף אחד מחמשת המותגים המבוקשים לא מפעיל סניף במתחם. מנגד, חוצות כרמיאל הוא אחת המתחמים היחידים שכוללים בתוכם גם קולנוע (מרשת הוט סינמה), סניף של רשת מזון וגם כמות נאה של 9 מסעדות ובתי קפה.

ישפרו סנטר מודיעין
צילום: יוסי אלוני, פלאש 90
פרסומת

הפאוור סנטר של מודיעין רושם ירידה די משמעותית (מקום 10 בדירוג הקודם), בעיקר לנוכח כניסתם של שחקנים חדשים. מבחינת גודל הוא שייך לצמרת המצעד עם 25 אלף מ"ר של שטחי מסחר, הכוללים גם נוכחות של עוגני אופנה משמעותיים כמו קסטרו, פוקס ורנואר. העובדה שבמתחם פועל גם בית קולנוע משדרגת גם היא את המגוון שהוא מציע למבקרים. עם זאת, העובדה שאינו פתוח בשבת מונעת ממנו לשמש כמוקד בילוי וקניות בסופי השבוע, מה שפגע בניקוד הסופי שלו.

עופר סנטר נוף הגליל
צילום: אריאלה אפללו, יחסי ציבור

מהפאוור סנטרים היחידים ברשימה שירד בהשוואה לדירוג הקודם (אז התבסס במקום התשיעי). על פניו, מדובר במרכז ותיק שנפתח כבר ב-2006, שמציע כמות מכובדת מאוד של 71 חנויות במתחם. נראה שהבעיה נעוצה בכמות חנויות האופנה - 18 בלבד - עם נוכחות נמוכה של מותגים מרכזיים. פעילויות דווקא יש בשפע: יריד תעסוקה, יריד חוגים ופעילויות לילדים כמו קרקסים בין-לאומיים שמגיעים למקום. נראה שעיקר הנהנים מכל אלה הם תושבי העיר, שיכולים לעשות זאת גם בשבת.

BIG יהוד
צילום: ביג מרכזי קניות
פרסומת

מרכז נוסף שמשרת בעיקר את הקהילה המקומית וזוכה למוכרות נמוכה ברמה הארצית (5%). היתרון הבולט והלא מובן מאליו שלו הוא פעילות בשבת. 50 חנויות פועלות בביג יהוד מונוסון, מתוכן 20 חנויות אופנה. בגזרת ההסעדה נרשם שיפור ביחס לדירוג הקודם (אז פעלו במקום רק בית קפה אחד ושלוש מסעדות) עם 7 מסעדות כיום. זה עדיין לא מספיק כדי להפוך למוקד משיכה עבור מתחם המשרדים הגדול שפועל בסמוך. תמהיל החנויות מגוון למדי וכולל סניפים של פוקס ורנואר, וכן רשת מזון (תמיד יתרון במרכזים שכאלה). עם זאת, העובדה שהוא נתפס מקומי ולא מוכר פוגעת בציון הכללי שלו. 

Y Center - פתח תקווה
צילום: יח"צ יכין סנטר

על אף שהוא פועל בעיר גדולה, Y סנטר פתח תקווה מהווה בעיקרון מתחם שכונתי פונקציונלי. מעט מאוד קונים יגיעו אליו במיוחד מרחוק, אבל עבור התושבים המקומיים הוא מהווה פתרון נוח, בוודאי כשהוא פתוח גם בשבתות. כמות החנויות כאן קטנה (השנייה הקטנה ביותר בדירוג כולו) עם 24 בלבד, מתוכן 9 חנויות אופנה. לא תמצאו כאן אף אחד מהמותגים המבוקשים, אבל כן ישנן 8 מסעדות ובתי קפה שזמינות גם למבלי סוף השבוע. נראה שזה מספיק בהחלט, שכן עם 10% העדפה של המשיבים בסקר, הקניון מתחרה עם מתחמים גדולים ומגוונים בהרבה.

BIG צ'ק פוסט חיפה
צילום: ביג מרכזי קניות
פרסומת

הנציג החיפאי השני ברשימה מגיע למקום ה-11, עם ציון משוקלל של 36. מדובר באחד המתחמים הקטנים בדירוג (גם ביחס לבאים אחריו) עם 34 חנויות, מתוכן 10 חנויות אופנה. במתחם פועלות 5 מסעדות ובתי קפה. ובכל זאת, על אף הנתונים הצנועים, הוא זוכה לאהדת הקהל ביחס ששווה למובילות הדירוג: 11% כללו אותו ברשימת הקניונים האהובים עליהם. חבל שכמו ביג הקריות, גם ביג צ'ק פוסט חיפה אינו פעיל בשבת, ומשאיר את תושבי חיפה והקריות עם מיעוט של אופציות בסופי השבוע. 

BIG כרמיאל
צילום: ביג מרכזי קניות

נראה שהמיקום של הביג בכרמיאל הוא נקודת התורפה העיקרית שמיקמה אותו במקום ה-10 בדירוג. הנתונים מצביעים על מתחם פונקציונאלי ויעיל עם 90 חנויות, 49 מתוכן חנויות אופנה, כולל נוכחות מרשימה של מותגים כמו קסטרו, רנואר ופוקס. גם מספר בתי הקפה והמסעדות (16) הוא מהגבוהים בדירוג. התחרות בסביבה (כולל מתחם שנמצא ממש מעבר לכביש) פוגעת באטרקטיביות שלו בקרב המשיבים - 4% בלבד ציינו אותו ברשימת חמשת המרכזים האהובים עליהם, הנתון הנמוך ביותר מבין כל הקניונים בדירוג.

BIG בית שמש
צילום: ביג מרכזי קניות
פרסומת

המרכז שצמוד לביג כרמיאל בדירוג מתמודד עם אתגרים דומים במירוץ לצמרת. על אף שהוא מחזיק במספר מרשים של מאה חנויות, 46 מתוכן חנויות אופנה, וכולל נוכחות של מותגים אהובים ומבוקשים, הוא אינו מזוהה בקרב הצרכנים כיעד אטרקטיבי לבילוי או קניות. מלבד המיקום שמקשה עליו להיות אטרקטיבי למי שאינם תושבי העיר, סיבה עיקרית לחוסר האהדה היא העובדה שהוא אינו פועל בשבת. 

BIG באר שבע
צילום: ביג מרכזי קניות

הביג הוותיק שיחגוג 30 בעוד שנתיים, נותר במקום השמיני שבו דורג גם בדירוג הקודם שלנו. אף שהוא מוכר ופועל בשבת, ניכר שהוא מתקשה להתמודד עם המתחרים החזקים ביותר בדירוג, ומאבד את ההגמוניה בדרום לביג פאשן אשדוד. על פניו מדובר במתחם ענק: 40,000 מ"ר (לא רחוק בהרבה מביג פאשן גלילות), עם לא פחות מ-90 חנויות, כולל נוכחות של רוב מותגי האופנה המבוקשים. גם אפשרויות המסעדות והבילוי מגוונות למדי עם 16 בתי קפה ומסעדות. 

נקודת החולשה העיקרית היא ככל הנראה היעדר המגוון. מצד אחד, נתון נמוך יחסית של חנויות אופנה (39 בלבד) ביחס לגודלו וביחס למתחרות (ביג פאשן אשדוד כולל יותר מפי שתיים חנויות אופנה), אבל מנגד אין בנמצא אטרקציות משמעותיות גם בחנויות הרגילות, או שדרוג אחר שיביא אל המתחם קהלים חדשים - כמו קולנוע.

פרסומת
BIG FASHION OUTLET ירכא
צילום: ביג מרכזי קניות

המקרה ההפוך לביג פאשן נצרת. אף שמספר החנויות הכולל נמוך יחסית (46) ומבין המותגים המבוקשים, רק סניף של רשת מנגו פועל במקום, הוא מצליח להיות אהוב ביחס שווה לביג סנטר אילת (11%). הייחוד של המתחם הוא המיקוד שלו. 41 מתוך 46 החנויות הן חנויות אופנה, מה שהופך את המקום לפונקציונאלי במיוחד. כמות המסעדות ובתי הקפה נמוכה אף היא (7 בלבד), כך שמי שמגיע לכאן - עושה זאת כדי לקנות. העובדה שהוא פתוח בשבת כמובן משדרגת את החוויה.

BIG FASHION נצרת
צילום: ביג מרכזי קניות

מבחינת נתונים נטו, ביג פאשן נצרת אמור להיות מדורג גבוה יותר בדירוג: הוא הקניון היחיד (מלבד ביג פאשן גלילות) שכולל נוכחות של כל המותגים המבוקשים, מציע כמות מכובדת בהחלט של 45 חנויות אופנה, פועל בשבת ומציע גם חנייה בשפע. אחת לשנה, לקראת חג המולד, מקושט המרכז ברוח החג ומשרה אווירת שופינג בין-לאומית שקשה למצוא כמוה בישראל. כל אלה היו אמורים לאפשר לו להשתדרג מהמקום השישי, שבו מוקם גם בדירוג הקודם שלנו. 

פרסומת

בניתוח הסיבות לחוסר האהדה אפשר לציין את כמות המסעדות ובתי הקפה הדלה למדי (8 בלבד) וכן את העובדה שאין בו נוכחות של רשת מזון (אף שזה המצב גם אצל חמשת קודמיו). בסופו של דבר, הסיבה העיקרית היא האהדה הנמוכה שקיבל בקרב המשיבים בסקר, 8% בלבד. ייתכן שמדובר בכך שרמות המחירים והמותגים שפועלים במקום (בין היתר: דיזל, טומי הילפיגר ונייקי), הופכים אותו ליעד עבור השכבות המבוססות יותר. 

BIG קריית אתא
צילום: ביג מרכזי קניות

הנציג הצפוני הראשון בדירוג רשם גם הוא עלייה משמעותית מהדירוג הקודם (אז דורג במקום ה-12), כשהוא חולק את הציון הסופי 52, זהה לזה של ביג סנטר אילת שדורג לפניו. הסיבה העיקרית שהובילה אותו אל החמישייה הפותחת היא כמות חנויות האופנה: 60 במספר (הכי הרבה בדירוג אחרי ביג פאשן אשדוד), עם נוכחות של מותגי עוגן חזקים כמו קסטרו, פוקס ורנואר.

המתחם בולט גם בתחום הקולינריה, עם 15 מסעדות ובתי קפה, נתון מכובד מאוד גם ביחס למתחמים גדולים ממנו בהרבה. נקודת התורפה העיקרית היא העובדה שהמתחם אינו פועל בשבת. אפשר להניח שזו סיבה מרכזית לכך שלא הוזכר יותר ברשימת הקניונים המועדפים על המשיבים בסקר. מכל הבחינות האחרות יש לו נתונים מצוינים שיכולים להקפיץ אותו עוד בדירוג, אם רק יאפשר ללקוחות שלו לפקוד אותו גם בסוף השבוע. 

פרסומת
BIG אילת
צילום: ביג מרכזי קניות

בהשוואה לסקר הקודם, ביג סנטר אילת רשם שיפור משמעותי: עלייה מהמקום ה-13 למקום הרביעי. עם זאת, קשה להתעלם מהפער העצום בציון המשוקלל בין השלישייה המובילה בדירוג, לבין כל מה שמגיע אחריה - שמתחיל עם ביג סנטר אילת. הציון של הקניון נמוך ב-33 נקודות מהמקום השלישי, ובהחלט מעיד על פערי הרמות גם כשנכנסים לקטגוריות עצמן. 

בעיר שבה שופינג הוא אחת האטרקציות החשובות ביותר, ביג סנטר אילת אמנם מציע יתרון גדול (פטור ממע"מ) וכמובן זוכה לשדרוג בזכות פעילות בשבת, אבל המבחר מצומצם יחסית. אף שמותגים מבוקשים כמו קסטרו, פוקס ורנואר פועלים במקום, כמות חנויות האופנה נמוכה לא רק מהבאים לפניו, אלא גם מששת המדורגים אחריו: רק 39 בסך הכל. גם בתחום ההסעדה ובתי הקפה (8 בלבד) יש מקום לשיפור.

BIG FASHION אשדוד
צילום: ביג מרכזי קניות
פרסומת

שתי נקודות בלבד בציון המשוקלל מפרידות בין ביג פאשן אשדוד למקום השני, מה שמעיד על האטרקטיביות שלו באופן כללי. אלא סוד ההצלחה טמון בכמות חנויות האופנה במתחם: לא פחות מ-86. הנתון הזה הוא לא רק הגבוה ביותר במדד, אלא חריג אפילו בהשוואה לשני המתחמים הגדולים שמדורגים גבוה יותר. רק לשם ההשוואה, עופר בילו סנטר אאוטלט (שמדורג שני בכמות חנויות האופנה) כולל רק 59 חנויות. 

היתרון המשמעותי הזה הוא מוקד משיכה משמעותי לחובבי אופנה מאזור הדרום ובכלל, כולל נוכחות של כמעט כל המותגים המבוקשים (מלבד זארה). לצד האופנה, המתחם מציע גם מספר גבוה של 21 בתי קפה ומסעדות (הכי הרבה בדירוג, בשוויון עם ביג פאשן גלילות), וכמובן זוכה לשדרוג בציון בזכות העובדה שהוא פתוח גם בשבת. יתרון נוסף וכמעט ייחודי בדירוג הוא שבמתחם פועל גם סינמה סיטי אשדוד, שמשדרג אותו למרכז בילוי שלם לכל המשפחה.

עופר בילו סנטר אאוטלט
צילום: עמית גרין הלד

החדשות הטובות מבחינת עופר בילו סנטר אאוטלט הן שהוא שמר על המקום השני מהדירוג הקודם. החדשות הפחות טובות הן שהוא עדיין במקום השני, על אף שהמקום הראשון התחלף. ובכל זאת מדובר במוקד משיכה חשוב למבקרים מאזור השפלה (וגם מערים מרוחקות יותר), שמחפשים את השילוב המנצח של מותגים במחירי אאוטלט וחוויית קנייה נינוחה. עם ציון משוקלל של 87 הוא מוכיח מגוון של איכויות בשלל הפרמטרים שנבחנו.

פרסומת

אחד היתרונות הבולטים גם כאן הוא פעילות המתחם בשבת, שמאפשרת לקהל גדול ליהנות משופינג ובילוי בימי החופש. הנתון החשוב ביותר על הרקע הזה הוא 177 חנויות (הכי הרבה בדירוג), שמאפשרות שפע ומגוון רחב, אם כי לא כל המותגים המבוקשים נמצאים כאן (זארה ופוקס בולטות בהיעדרן) מנגד, גם מי שמעדיפים להגיע רק בשביל קפה או ארוחה טובה, ימצאו כאן את מבוקשם עם 21 בתי קפה ומסעדות (הכי הרבה בדירוג, בשוויון עם ביג פאשן אשדוד). לא פלא שהפופולריות שלו גבוהה בקרב המדרגים, 16% מהם ציינו אותו ברשימת חמשת הקניונים האהובים עליהם. 

החיסרון המרכז של המתחם הוא גם היתרון שלו הגודל. ההתניידות בין החנויות השונות דורשת הליכה לא מבוטלת, במיוחד בימי הקיץ החמים. 

 

BIG FASHION גלילות
צילום: ביג מרכזי קניות

על שובר השוויון הגדול של הדירוג השנה כתבנו לא מעט, אבל מעבר להייפ השיווקי והתקשורתי הגדול, גם האיכות מדברת. ביג פאשן גלילות זכה לציון המשוקלל הגבוה ביותר בדירוג (94), כשהוא עונה על כל הקטגוריות: עובד בשבת, אחד משני הקניונים היחידים בדירוג שכוללים סניפים של כל חמשת המותגים המבוקשים (זארה, קסטרו, פוקס, רנואר ומנגו), ומציע את כמות החנויות הכוללת השנייה בגודלה בדירוג עם 160 (רק עופר בילו סנטר אאוטלט כולל מספר חנויות גדול יותר).

השילוב של כל אלה הוביל לכך שאחד מכל חמישה משיבים בדירוג, ציין את הקניון ברשימת חמשת הקניונים הטובים ביותר. המוכרות הגבוהה והדיוק בבחירת המותגים, הזניקה אותו לפסגה לפני שני הבאים אחריו בדירוג, על אף שהם גדולים ממנו בשטחם הכולל. ואם לא הספיקו לכם נצחונות, ביג פאשן גלילות הוא גם המתחם שמציע את החנייה הנרחבת ביותר בפער גדול על פני כל מתחרה. עוד סיבה שמוסיפה לשביעות הרצון הגבוהה ממנו. 

פרסומת

 


המותגים עושים את הקניון הפתוח

הדירוג, שנעשה בעזרת חברת המחקר והייעוץ SQ, התבסס על מיפוי חנויות ומאפייני המרכזים ועל סקר מקיף שנערך באמצעות סקרנט- פאנל אינטרנטי. כדי לבחון את יעילותם של המרכזים הוגדרו שישה פרמטרים מרכזיים: כמות החנויות הכללית במרכז, כמות החנויות בקטגוריית האופנה, הימצאותן של רשתות מבוקשות שזוהו כפופולריות במיוחד בקרב המבקרים (זארה, קסטרו, פוקס, רנואר, מנגו וסופרפארם), כמות המסעדות ועסקי המזון, פעילות בימי שבת והעדפת המבקרים. את הפרמטר האחרון, שזכה למשקל הגדול ביותר בשקלול הציון של כל מרכז, קבענו על פי אחוז הנשאלים שציינו את הקניון כאחד מחמשת הטובים ביותר בסקר. 

 

יהושע חיון, מנכ"ל חברת המחקר והייעוץ SQ
שי יהושע חיון, מנכ"ל חברת המחקר והייעוץ SQ | צילום: אפרת קופר

"ניתוח ההשוואה בין קניונים סגורים לפתוחים מלמד על פערים אזוריים ברורים", מסביר שי יהושע חיון, מנכ"ל SQ. "במחוז תל אביב, למשל, יש עודף מובהק של חנויות בקניונים סגורים: מעל 1.2 חנויות ל־1,000 תושבים בממוצע, לעומת כ־0.13 בלבד במרכזים פתוחים. מנגד, בצפון בולטת דווקא נוכחותם של מרכזים פתוחים, עם כ־0.6 חנויות ל־1,000 תושבים, בעוד שהקניונים הסגורים שם מגיעים ל-0.3 חנויות. ירושלים ויהודה ושומרון הם אזורים שבהם יש ייצוג חסר למרכזים פתוחים. יש להניח כי היצע ויוקר השטחים למסחר בתל אביב והמרכז מניעים לייצוג יתר לקניונים סגורים, לעומת הצפון שמאופיין יותר בייצוג יתר של מרכזים פתוחים.

פרסומת

 

שי חיון מוסיף: "מרכזים פתוחים בישראל שהצליחו לבסס מותגים מבוקשים, לצד תמהיל אופנה רחב, זוכים להעדפה ברורה מצד הצרכנים. המשקל הגבוה שחושב לפרמטר הזה במדד, מעיד כי הביקוש למותגים מובילים הוא לא רק עניין של קנייה, אלא של זהות ומעמד חברתי, מה שממצב את המרכז כיעד בילוי. יחד עם זאת, הישראלי לא מחפש רק עוד חנויות: הוא מחפש איזון בין אופנה, מזון ונגישות. זה מה שמבדיל מרכז מצליח ממרכז בינוני. מרכזים שמצליחים ליצור איזון כזה הופכים למוקד משיכה קבוע, גם אם אינם הגדולים ביותר במספר החנויות".