רק חמישה ימים עברו מאז שאמזון הטילה פצצה ופתחה במבצע שילוח חינם לארץ, מה שהוזיל בעשרות אחוזים מוצרים שעד היום לקוחות רבים נמנעו מלהזמין בגלל מחירי השילוח הגבוהים. אולם כבר עכשיו מגלים הקונים הראשונים מחסום ראשון שעומד בפני הקניות: דרישות מפתיעות של מכון התקנים.

 המבצע החדש של אמזון בישר על מהפכה. מוצרים שבעבר מרבית הלקוחות הישראלים ויתרו על הזמנה באינטרנט, בגלל שיקולי עלות או נפח, הפכו לזולים ונגישים הרבה יותר. אמנם המבצע חל רק על כמות מוגבלת של מוצרים, כולם נמכרים על ידי אמזון עצמה ולא על ידי צד שלישי, והוא מחייב הזמנה בסכום של 80 דולר ומעלה, מה שמבטיח תשלום מע"מ, אולם בסופו של דבר מדובר בדיל משתלם למדי.

אולם מי בעלי הניסיון ידעו שלא פשוט להגשים את החזון של של הורדת המחירים והקלה על הייבוא האישי. כאשר החלו המשלוחים הראשונים מאמזון להגיע לישראל, גילו הקונים שהם נדרשים להוציא תקן ממכון התקנים.

"כיסא בטיחות לרכב שהוזמן מאמזון במסגרת המשלוח חינם וחברת השילוח מפנה אותי למכון התקנים לקבל תקן למרות שהכיסא נמכר בארץ ויש לו תקן אמריקאי שהוא פי כמה יותר מחמיר", כותב הגולש גיא מאור בקבוצת הקניות אונליין Alibuy. "עוד מסחטת כספים- מכון התקנים הישראלי. בדיחה עצובה. אמרתי לחברת השילוח שאני לא מוציא שום תקן ולא משלם שקל. מצדי שיחזירו לאמזון".

גם מור חננוביץ נתקלה בבעיה דומה. "הזמנתי לאימא שלי את המעשנת שפורסמה השבוע באמזון וקיבלתי הודעה שרוצים אישור של מכון התקנים כדי לשחרר את המוצר מהמכס. מה זה השטות הזו? מה עושים?", כתבה בקבוצה.

"רוצים קצת קונספירציה על הבוקר?", הוסיף  רן בר זיק, מתכנת ובעל האתר הטכנולוגי אינטרנט ישראל בחשבון הטוויטר שלו, "בימים האחרונים אמזון הורידה דרמטית את דמי המשלוח אבל אלו שמתחילים לקנות מוצרים בחסכון של מאות שקלים מגלים מכשלה - דרישות משונות של מכון התקנים לכל מיני מוצרים שלא תיארתם לעצמכם. אפילו על גריל פחמים שצריך תקן?!"

למי שחשב שהבעיה בה נתקלים הישראלים שהזמינו מוצרים מאמזון החלה רק בעקבות המבצע של החברה - נכונה הפתעה. בן זיק מספר כי בחודש האחרון הוחמרו לפתע הבדיקות על הנתבים וכי לשלושה חבריו מהעבודה החזירו נתבים שהוזמנו מאמזון מכיוון שהם לא עומדים בדרישות התקן. "האם היבואנים או מישהו מבאי כוחם הפעילו את השפעתם על חברות השילוח ומערימים קשיים על חלק מהחבילות שבדרכם לארץ בדרישות בירוקרטיות?" הוא תוהה.

 

אומנם משרד הכלכלה החל הרפורמה שתכנס לתוקפה ב- 1 באוגוסט שמטרתה להוריד את החסמים הקיימים בשוק לייבוא אישי ובן השאר להסדיר גם את מעמד מכון התקנים אך בינתיים, עשרות חבילות שנמצאות בדרכן לישראל עלולות להיתקע במכס בגלל מחסור באישורים. לכן, עד שהרפורמה תצא לדרך, כדאי שתבררו מול המכון האם למוצר שאתם רוצים להזמין יש אישור ממכון התקנים.

ממכון התקנים נמסר בתגובה: "לא מכון התקנים הוא הקובע מה נבדק . המכון הוא הזרוע הביצועית בלבד. במקרה זה הרגולטור הוא משרד הכלכלה.  הרגולטור מחליט מה בודקים, עמיל המכס מסווג את המוצר ואנחנו מבצעים את הבדיקות לפי ההנחיות של הרגולטור, כלומר, הטענות מדוע בודקים ביבוא אישי צריכות להגיע לרגולטור ולא למכון התקנים".​

ממשרד הכלכלה טרם הגיבו במועד סגירת הכתבה.