קניתם מוצר חשמלי חדש? מגיע לכם פינוי של המוצר הישן

"על פי החוק לטיפול בפסולת אלקטרונית, בעת האספקה של המוצר החדש לביתכם, העסק מחויב לפנות עבורכם את המוצר הישן, ללא כל עלות נוספת, בתנאי שהמוצר הישן דומה ונועד לשימוש דומה, בכמות ובמשקל של המוצר החדש", אומרת עו"ד סגל. "יש לשים לב כי על המוצר הישן להיות מוכן לפינוי מהמקום בו נעשה שימוש בדרך כלל, ריק, שלם (לא מפורק) ומנותק מחשמל, מים או גז".

"ועוד טיפ קטן – אם אתם הולכים פיזית לחנות לקנות מוצר חשמלי קטן, למשל קומקום חשמלי או טוסטר, אתם יכולים להביא אתכם את המוצר הישן מהבית, והעסק מחויב לקבלו מכם". 

מה עושים אם הטכנאי איחר בשעתיים? דורשים פיצוי

"על פי חוק הטכנאים, במידה והזמנתם ביקור טכנאי לצורך תיקון מוצר חשמלי במסגרת האחריות או הביטוח, או כדי להוביל מוצרים שקניתם, להתקין או לאסוף ציוד - זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים", היא מדגישה. "עברו שעתיים נוספות והטכנאי לא הגיע? אתם זכאים לפיצוי מהעסק בעלות של 300 שקלים. עברו שלוש שעות נוספות או שהטכנאי לא הגיע בכלל?  אתם זכאים לפיצוי של 600 שקלים".

כנסו למאגר החדש ואף בית עסק לא יציק לכם

"כולנו סובלים לא פעם משיחות שיווקיות מטרידות. בקרוב תוכלו לבקש להיכנס למאגר ייעודי 'אל תתקשרו אליי' שמקימה בימים אלו הרשות להגנת הצרכן, המרכז פרטי קשר של צרכנים וצרכניות שמבקשים שבתי עסק לא יצרו איתם קשר טלפוני למטרות שיווקיות ומכירתיות", מחדשת עו"ד סגל.

גם על מוצרי חשמל קטנים מגיעה לכם אחריות

"נושא האחריות מטריד לא מעט צרכנים, אך מעטים יודעים שלא רק על מוצרים חשמליים גדולים ויקרים ישנה אחריות. למעשה על כל מוצר חשמל ואלקטרוניקה שנרכש במחיר של מעל 150 שקלים קיימת חובת אחריות מלאה של מינימום שנה. זכרו לשאול ולוודא זאת במעמד המכירה", היא מבהירה.

מוצרי חשמל (צילום: shutterstock_Por Digital Genetics)
גם על מוצרי חשמל קטנים יש אחראיות | צילום: shutterstock_Por Digital Genetics

סגרתם עסקה טלפונית? אל תוותרו על חוזה התקשרות חתום/ מסמך גילוי

"בכל עסקה טלפונית שביצעתם לרכישת שירותי תקשורת (סלולר, אינטרנט, טלויזיה) קיימת לעסק חובה למסור לכם את הסכם ההתקשרות", מדגישה עו"ד סגל. "אנו ממליצים מאוד לוודא שמה שרשום בהסכם ההתקשרות תואם את מה שנמסר לכם בשיחת המכירה הטלפונית, ולעשות זאת סמוך ככל האפשר לשיחה. אם עליתם על פער בין מה שהובטח לכם לבין מה שכתוב בהסכם ההתקשרות כדאי לפנות מיידית לחברה".

מקליטים אתכם? מגיע לכם להאזין להקלטה

"כצרכנים, קיימת לכם זכות עיון בהקלטות, בכל שיחה מוקלטת עם עסק שהיתם צד בה. במידה ושיחה שקיימתם עם עסק נקלטה ונשמרה אצלו, אתם יכולים לממש את זכות העיון על פי חוק הגנת הפרטיות, ולבקש מהעסק להאזין לשיחה. הדבר יכול לסייע באופן משמעותי כשיש לכם מחלוקת מול עסק".

מותר לכם לבטל עסקה בלי להסביר למה

"תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) מאפשרות לכם לבטל עסקה באופן חד-צדדי וללא מתן סיבה, תוך 14 יום ממועד הרכישה. שימו לב כי בית העסק רשאי לדרוש דמי ביטול", מסבירה עו"ד סגל".

"קיימים גם יוצאים מן הכלל, למשל ברכישת רכב חדש מיבואן ניתן לבטל את העסקה בתנאי שהרכב טרם נרשם על שם הצרכן במשרד הרישוי. ברכישת תכשיט שמחירו אינו עולה על 3,000 שקלים, ניתן לבטל את העסקה תוך יומיים בלבד מיום הרכישה".

"ישנם מוצרים מסוימים שלא ניתן לבטל עסקה לגביהם כמו מזון או תוספי מזון, מוצרים הניתנים להעתקה או שכפול, הלבשה תחתונה, מוצרים שיוצרו לפי מידות מותאמות לצרכן ועוד".

"כמו כן, כמעט על כל מוצר שרכשתם באתר מכר או בטלפון, ניתן לבקש את ביטול העסקה תוך 14 יום, גם אם פתחתם את אריזת המוצר וגם אם הוצאתם אותו מהאריז", היא אומרת.

עו"ד סילביה סגל (צילום: באדיבות "אמון הציבור")
עו"ד סילביה סגל | צילום: באדיבות "אמון הציבור"

נתקלתם בשירות רע? אל תהססו להתלונן לגורמי מקצוע

"כיום בעידן המודעות הצרכנית והרשתות החברתיות, הכוח עובר אלינו - הצרכנים. אם נתקלתם בעוולה צרכנית אל תהססו  לפנות לגורמי מקצוע לסיוע", היא מסכמת.

עו"ד סילביה סגל היא מנהלת מחלקת בקרה ופניות הציבור בארגון אמון הציבור