אחרי עשרות דייטים כושלים, ומערכת זוגית אחת מקרטעת, החליטה לפני שנה איה, רווקה תל אביבית בת 41, שהגיע הזמן לקבל עזרה מקצועית. אבל עם ילד קטן שאימצה לבדה ועבודה תובענית, היא לא ידעה מתי תוכל לפנות לכך את הזמן הדרוש.

"לפני כשנה נחשפתי ברשת לסרטונים חינמיים של חברת בליס (BLIS) לאימון לזוגיות", היא מספרת. "התחברתי למסרים שהיו בהם, והחלטתי לרכוש את הסדנה האינטרנטית למציאת זוגיות שמשווקת החברה". איה שילמה לחברה כ-5,000 שקל והחלה לקבל פעם בשבוע סרטונים קצרים של העצמה אישית, עם עצות והנחיות לפעולה. לדבריה, כך היא היתה יכולה לצפות בסרטונים בכל פעם שהיה לה רגע פנוי, ולעבוד עם עצמה בשקט וברוגע.

לדברי איה, מבחינתה המטרה הושגה. "נכון, עדיין אין לי זוגיות כמו שרציתי, אבל זאת היתה אחת השנים הטובות בחיי. למדתי לאהוב את עצמי, להאמין באהבה וביכולת שלי לאהוב, ולהגיע לקשר ממקום טוב ובטוח".

לא היה חסר לך קשר אנושי בתהליך? בכל זאת מדובר בעניין רגשי.

"לא, זה התאים ללוח הזמנים הצפוף שלי ובכל מקרה יכולתי לפנות לחונך (מנטור מהחברה) דרך המייל, לשתף שאלות ולבטים בקבוצה סודית של הקורס בפייסבוק ולהגיע לסדנאות שמתקיימות מדי פעם בחברה".

יוצרת הסדנה היא לירז רון פבין, המייסדת והבעלים של בליס. "אני מאמנת כבר עשר שנים, מהם שמונה שנים בעסק העצמאי שהקמתי", היא אומרת. "עם השנים התרחשו שני דברים: העסק הלך וגדל, וכבר לא הצלחתי לתת מענה לכל הפניות שקיבלתי, והבנתי שבתהליך האימון יש תחנות ידע ותהליכי אמון שחוזרים על עצמם. במקרה של זוגיות, למשל, יש תרגיל שמסייע להיפרד מאהבה גדולה בעבר. בעקבות זאת, התגבשה ההחלטה לנסות ולבנות קורס דיגיטלי, שיתבסס על אותן תחנות קבועות".

ואז?

"בניתי קורס בסיסי, מכרתי אותו בעלות נמוכה יחסית ועקבתי אחר הלקוחות כדי לראות איך זה עובד. התגובות היו מצוינות. אנשים דיווחו על שיפור משמעותי בתחושות שלהם ונתנו לי משוב. עם הזמן הבנתי שכדאי להוסיף גם אלמנט אנושי כדי שאנשים לא יעברו את התהליך רק עם עצמם, אז הוספתי מנטורים שמלווים את הלקוחות ומוודאים שהם מבצעים את המשימות שניתנו להם. בשלב מאוחר יותר הוספתי לכל קורס גם 2–4 סדנאות פרונטליות, מתוך הבנה שיש חשיבות לתחושת הביחד. כיום אני משווקת מוצר דיגיטלי שכולל את כל השלושה: קורס הכולל 120 סרטונים בני 7–11 דקות כל אחד, מנטורית אישית וסדנאות".

ואם אנשים מתאכזבים מהקורס שרכשו?

"כדי להימנע מזה, חייבים שיהיה תיאום ציפיות. שלא יהיה מישהו שיחשוב שהוא קונה X ויקבל Y".

מה קורה אם מישהו נקלע למצוקה נפשית תוך כדי התהליך?

"אנחנו מציינים במפורש שלא מדובר בטיפול פסיכולוגי. אנחנו מאמנות, נותנות כלי אימון ולא טיפול, והלקוח צריך להבין את זה ולקחת אחריות. ועדיין, אם אדם נכנס למצוקה ומתריע על כך, נפנה לאיש מקצוע. הקורס לא מחליף פסיכולוג, אלא מעניק כלים לאימון".

"לבנות משהו שיכול לייצר כסף בצורה פאסיבית ובתחזוק מינימלי"

הסדנאות והקורסים האינטרנטיים נמצאים כמעט בכל תחום. הרעיון פשוט: יש לכם ידע שיכול לסייע לאחרים? טיפים ועצות בנושאים שונים שיש להם ערך? זה שווה כסף. במקום לרוץ ממקום למקום ולהעביר הרצאות או סדנאות, או לתת ייעוץ פרטני ולהתמודד עם טענות שונות ומשונות של לקוחות - ואולי בעצם בנוסף - אפשר לצלם סרטוני הדרכה מושקעים ולשווק אותם. מי שהמידע הזה נחוץ לו, יוכל לרכוש את חבילת הסרטונים בכמה מאות ואפילו אלפי שקלים, ולצפות בהם בזמנו החופשי.

בהתחשב בעובדה שזמן הוא המשאב הכי יקר שלנו, מדובר בפתרון מושלם לכאורה שמפרק את המשוואה שלפיה זמן שווה כסף, כפי שאומר דימה קגנוביץ', יועץ ובעל סוכנות לשיווק דיגיטלי. קגנוביץ' בעצמו יצר קורס מקיף בן 40 שיעורים שמלמד בעלי עסקים איך לבנות ולשווק אתר אינטרנט מאפס, בלי ידע מקדים. "לא לקח לי המון זמן בעסק כדי להבין שהזמן שלי על האדמה הזאת מוגבל, וכדי לאפשר לעצמי ליהנות מהזמן הזה, אני חייב לשבור את המשוואה הזאת: עוד זמן עבודה שווה עוד כסף", הוא כתב בבלוג שלו, "כלומר לבנות משהו שיכול לייצר עבורי כסף בצורה פאסיבית, או לפחות בתחזוק מינימלי".

לדבריו, "ההנחה העסקית היתה פשוטה: משקיעים ביצירת הקורס פעם אחת, ואחר כך ניתן למכור אותו בכמויות לתלמידים חדשים מבלי להוציא כסף נוסף בכל פעם - בניגוד למוצר פיזי שבו יש עלות ייצור".

כמה כבר אפשר להרוויח מזה?

"לא מעט. נניח שעלות של קורס כזה היא 1,000 שקל, ואת מוכרת אותו ל–1,000 אנשים - הרווחת מיליון שקל".

איך הגעת לזה?

"אחד השירותים שאני נותן לעסקים הוא בניית אתרים. אחרי עבודה עם המון עסקים, שמתי לב שלא כולם יכולים להרשות לעצמם את השירות שלי, ורציתי לעזור להם בכל זאת. אז חשבתי שעסקים כאלו - שלא רוצים להוציא הרבה כסף על השירות - יוכלו להשקיע פחות כסף וללמוד בעצמם איך לבנות את האתר. בהתחלה עשיתי פיילוט ומכרתי אותו בכמה מאות שקלים רק כדי לראות איך זה עובד, ואז התחלתי לשכלל את הקורס. לצד זה, כדי לתת מענה לשאלות פתחתי קבוצת פייסבוק למי שרכש את הקורס, ושם ניתן לשאול שאלות ולהחליף דעות. היום הקורס כבר עולה 2,000 שקל, ואני מוכר כמה עשרות בחודש. לצד הרווח, זה איפשר לי להגיע לקהל מרוחק יותר מבחינה גיאוגרפית, ולנצל את הזמן שלי לשיווק ופיתוח הקורסים הדיגיטליים במקום לרוץ בין סדנאות".

מה הסיכוי להצליח בתחום הזה?

"כמו בכל עסק. תקים עסק טוב ותשווק אותו טוב, בהנחה שיש לו ביקוש - אפשר להצליח. אבל כמובן שלא כולם מצליחים".

"זה הרבה יותר מסובך מאיך שמנסים להציג את זה"

אחד מאלה שניסו ונכוו הוא נדב (שם בדוי), מומחה לנדל"ן ברומניה שמתגורר במזרח אירופה. "הייתי קורא לזה אפילו שיטת פירמידה", הוא אומר על הקורסים הדיגיטליים שמבטיחים ללמד איך לעשות כסף בקלות. "הגעתי לזה לפני שנתיים, מתוך רצון לשפר את מצבי הכלכלי", הוא מספר. "אני מתגורר בחו"ל וחיפשתי מידע על אפשרויות הכנסה נוספות ודרכים להעצמה כלכלית ואישית. אחת האפשרויות שנחשפתי אליה היתה לנצל את הידע המקצועי שצברתי ליצירת נכס דיגיטלי קבוע שיניב הכנסה פאסיבית. הרגשתי שזה בדיוק מה שאני מחפש, התחלתי לחקור ונשאבתי לעולם הזה".

גבר עובד מהבית מול מחשב ולידו חתול (צילום: By Dafna A.meron)
לנצל את הידע המקצועי שצברתי ליצירת נכס דיגיטלי קבוע שיניב הכנסה פאסיבית | צילום: By Dafna A.meron

מה גילית?

"בגדול, כל המומחים לדבר שגובים לא מעט עבור הייעוץ, ממליצים לך למצוא משהו שיש לך בו ידע ולמכור את הידע הזה. לדוגמה, במקום להיות ספר, לעבוד במספרה ולמכור את הזמן שלך עבור כסף, תעשה קורס על איך לעשות תסרוקות מגניבות ותמכור אותו לעוד ועוד אנשים. ככה תבטל את המשוואה שזמן שווה כסף - ותוכל לנצל את הזמן שלך לדברים אחרים".

נדב החליט לרכז את הידע שצבר על נדל"ן ברומניה ולבנות קורס הדרכה למי שרוצה להשקיע בנכסים באזורים שאותם הכיר היטב. "פעלתי לפי ההנחיות. קניתי מיקרופון טוב, השקעתי בסרטוני הדרכה מפורטים והתחלתי לשווק".

אבל הימים חלפו ונדב מכר סדנאות בודדות בלבד. "הבנתי שזה לא פשוט כמו שמציגים את זה. אף אחד לא קונה קורס כל כך מהר. הרשת מוצפת במידע ובסרטוני הדרכה, חלקם הגדול חינמיים, ולכן קשה מאוד לבקש מהגולשים לשלם עבור הסרטונים שלך. אני הרגשתי שחלק מהקורסים האלה שמלמדים אותך איך להתעשר בקלות מסרטונים ברשת, הם בעצם אשליה שגוזלת ממך זמן וגם כסף".

לא הצלחת כי הרשת מלאה בקורסים דיגיטליים או כי לא ידעת לשווק?

"כנראה שגם וגם. התחום שלי היה נישתי ולכן לא היה לו מספיק ביקוש, ואני לא איש שיווק. בשביל שהקורס יגיע לקהל הממוקד שמתעניין בו, צריך לעשות עבודת שיווק מעמיקה ואינטנסיבית. לא מדובר פה בהכנסה פאסיבית, אלא בעבודה ממש. אני זוכר שבשלב מסוים פגשתי חבר שעשה גם הוא את הקורס, והתחיל לשווק סדנה לכתיבה שיווקית באינטרנט. גם הוא השקיע זמן וכסף בסרטונים ומכר אולי 12 סדנאות כאלה. זה באמת הרבה יותר מסובך מאיך שמנסים להציג את זה".

אז ויתרת?

"אחרי שמכרתי ארבעה קורסים הפסקתי לשווק. מה שכן, אני משתמש בזה ככלי מול הלקוחות שלי בנדל"ן. הסרטונים האלה מציגים אותי כמומחה ומשמשים אותי בעסקים שלי, אבל אני כבר לא מוכר אותם בנפרד".

"אנשים שרפו 50 אלף שקל על קורס שלא עבד"

אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להצליח? "צריך למצוא רעיון לקורס שאנשים מוכנים לשלם עליו", אומר קגנוביץ'. "יכול להיות מישהו שיש לו ידע נרחב וטוב, אבל אין לו ביקוש - ואז אף אחד לא יקנה את הקורס. בנוסף, אנשים חושבים שאפשר לצלם את הקורס והוא ירוץ מעצמו. זה לא עובד ככה. צריך להשקיע בשיווק ולעשות את זה נכון. מי שלא יודע לשווק צריך להיעזר באנשי מקצוע. אני יכול לומר שזה 30% מוצר ו–70% השיווק".

"עבורי זה הצליח", מוסיף קגנוביץ', "כי בניתי סביב העסק שלי קהילה של קוראים במשך שנים, ואנשים הכירו אותי ורצו ללמוד ממני. זה משהו שקשה מאוד לשכפל למשהו שמתחיל מאפס".

"אין ספק שכדי להצליח בזה צריך להשקיע. צריך לבנות תוכנית קורס מוגדרת וברורה, עם נושאים ומטלות, ולחשוב על כל סרטון. אני, למשל, מפיקה כל אחד מהם עם צלם ועורך", אומרת רון פבין. "יש השקעה שיווקית כי צריך להנגיש את הסדנה לקהל. העבודה צריכה להיות לטווח ארוך, מדובר במערכת יחסים ארוכה מול הלקוחות, למשל, אני מפרסמת לא פעם סרטונים בחינם, בלי קשר לקורס".

התייעצות עם בטאבלט (צילום: Shutterstock)
"יש חשיבות לניסיון ולעומק הידע. מישהו שרק עכשיו סיים ללמוד על נושא מסוים, לא יכול לצלם סרטון ולצפות | צילום: Shutterstock

לדברי רון פבין, יש גם משמעות גדולה לתוכן. "יש חשיבות לניסיון ולעומק הידע. מישהו שרק עכשיו סיים ללמוד על נושא מסוים, לא יכול לצלם סרטון ולצפות שיקנו אותו", היא אומרת. "מי שרוצה ליצור קורס דיגיטלי חייב לפתח מומחיות בשטח, הוא צריך להיות מישהו שעבד שעות על גבי שעות ופיתח מתודה שעובדת. אחר כך חייבים להקפיד על בניית תוכנית לימודים מובנית, עם פתיח, דוגמאות ותרגילים. חייבת להיות תוכנית הדרכה מסודרת. לצד זה חייבים לייצר מערך תומך לקורס הדיגטילי, כמו קבוצת פייסבוק. בנוסף, צריך לבנות מערך שיווקי שמעורר עניין דיגיטלי. גם אם אתה מומחה גדול, קורס דיגיטלי לא מוכר את עצמו. חייבים לבנות מערך השקה, הכולל שלושה סרטוני תוכן מקסימים, שיעניקו הסבר מפורט".

ממה כדאי להימנע בתחום הזה?

רון פבין: "צריך להימנע מהשקעות כספיות גדולות לפני שהוכחנו שזה משהו שעובד. אני מכירה אנשים ששרפו 50 אלף שקל על קורס שלא עבד. לכן, לפני שמשקיעים כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע ולבדוק את ההיתכנות. לגיל הזהב, למשל, לא הייתי משווקת קורס דיגיטלי".

"יצירת הסרטונים פשוטה יחסית", אומר נדב, "יש המון פלטפורמות עריכה חינמיות באינטרנט שאפשר לעבוד אתן. הקושי הגדול הוא בשיווק, וכאן צריך להיעזר באנשים שמתמחים בזה - בפילוח קהל היעד ובבניית רשימת תפוצה. הרשתות החברתיות הן דרך מצוינת לשיווק, אבל גם בהן צריך לדעת כיצד להשתמש. ובכל מקרה צריך לעבוד בזה, לא מדובר ב'שגר ושלח' או בהכנסה פאסיבית כמו שמוכרים לך".

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

"נשמח לשתף פעולה" - רק לא היום: הסירוב של מנכ"לי גוגל ופייסבוק ישראל להגיע לכנסת

השוק במצב מצוין - אבל המחירים בסופר בדרך לעלות