"המצב קשה, קטסטרופה גם בקניונים המובילים" - כך אמר לנו השבוע גורם בכיר בשוק המסחר הקמעונאי, שהוסיף כי "חודש מרץ מסמן את תחילת מכירות הקיץ, והרשתות כבר מחליפות במהלכו סחורה, אבל השנה החודש הזה היה חורפי במיוחד. מי יקנה גופיה או בגד ים כשיש מבול בחוץ? זה הוביל להמשך הסיילים העמוקים של מכירות החורף". 

לדבריו, גם העובדה שחג הפסח נופל השנה באפריל, מובילה לכך "שכל מי שקיבל שי לחג, לא מימש אותו בחודש שעבר".

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בחודש שחלף חלה ירידה של קרוב ל-30% בפדיון היומי למ"ר בקניונים ובפאואר סנטרים (במרכזים זהים), כאשר הירידה במכירות האופנה וההנעלה הייתה חדה אף יותר. זאת, בהמשך לירידה של כ-13% ברבעון הראשון; ירידה של 1.5% עד 2% שחלה בפברואר השנה וירידה של 2.6% עד 3.8% בינואר.

למעשה, המגמה ארוכה וחריפה יותר. מהנתונים המלאים של חברת ריס שהגיעו לידינו עולה כי ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף מרץ השנה, חלה ירידה ניכרת של כמעט 5% בפדיונות למ"ר בקניונים ובפאואר סנטרים. כך שניתן לומר שכבר לא מדובר בטעות סטטיסטית או שינוי במועד של חג, אלא ירידה של ממש.

לא רק בגלל החורף

בכל מקרה, הנתונים של ריס לגבי הרבעון הראשון בשוק האופנה לא עומדים בפני עצמם. הם מתווספים לעוד תובנות שהתקבלו בימים האחרונים עם ניתוח הדוחות הכספיים של רשתות האופנה הציבוריות ושל קבוצות הנדל"ן שמחזיקות בקניונים.

נתחיל מקבוצות הקניונים והמציאות שהן חוו בשנה שעברה, כשהדוחות מראים בבירור את מגמת הירידה בפדיונות מאופנה. כך היה אצל ענקית הקניונים מליסרון, שהפדיון החודשי הממוצע למ"ר בקניונים האזוריים שלה ירד בשנה שחלפה ב-1.7% בתחום האופנה, זאת במקביל לירידה בתחום התכשיטים, הטיפוח, הבריאות והיופי ובתי הכולבו.

ואם מגמה זו ניבטת רק בשולי הדוחות של חברות הנדל"ן המסחרי, הרי שהיא ממש בלב הדוחות של קבוצות האופנה הציבוריות. כשמנתחים את המספרים, מגלים כי מדובר במגמה רוחבית למדי שבמסגרתה המכירות בחנויות זהות בתחום ההלבשה נמצאות בירידה. את המגמה הזו ראינו היטב בדוחות קסטרו, שהציגה קיטון של 7.7% במכירות בחנויות הזהות בתחום ההלבשה; וזה קרה בצורה מתונה יותר גם אצל פוקס וגולף.

כך שגם אם הקבוצות צמחו ב-2018 בשורה העליונה והתחתונה - הודות ליבוא מותגים זרים חדשים, פתיחת חנויות חדשות בהשקעה ניכרת או רכישת רשתות בישראל - הרי שבפועל, הצמיחה הגיעה מהשקעות חדשות ומהתייעלות. הקיים הצטמצם, וזו מגמה שצריכה לשמש כתמרור אזהרה לעוסקים בתחום שכבר מרגישים את ההכבדה גם ברבעון הראשון השנה, שכנראה נפגע לא רק ממועד חג הפסח והתארכות החורף, אלא מהווה לפחות במידת מה המשך למגמה שנרשמה גם ב-2018. 

ככל שמתקרב מועד הבחירות, ועמו גם יום השבתון "החילוני", גוברת הציפייה לקראת המבצעים הייעודיים שרשתות האופנה ויתר הרשתות הקמעונאיות יציגו לציבור. המטרה ברורה: מקסום ההכנסות. בבחירות לרשויות המקומיות בסוף אוקטובר האחרון זה עבד -  והרשתות רשמו הצלחה אדירה ומכרו בהיקפים אדירים, בין היתר הודות לאותם מבצעים משמעותיים.

אלא שנראה כי יום הבחירות הכלליות שצפוי להוציא את המוני ישראל לרחובות ולקניונים יביא עמו בשורות פחות טובות. לפחות מבחינת הציפיות של רשתות האופנה ורשתות קמעונאות אחרות. למה הכוונה? כאמור, בבחירות המקומיות שוק הקמעונאות נערך עם שורת מבצעי מכירות אטרקטיביים שנועדו להביא את הציבור לחנויות ובסופו של דבר גם לקופות. זה קרה גם בגלל הסמיכות לימי מכירות ייחודיים אחרים, ובראשם הבלאק פריידי, סייבר מאנדיי ויום הרווקים הסיני, שיצרו אווירה של "סוף עונה" בחו"ל ובמקביל גם בארץ.

בשונה מכך, הבחירות הכלליות לא חלות בעיצומה של תקופת סיילים, כך שהן "עומדות לבד" בתחילת העונה ועם פער מהמבצעים שיהיו לקראת פסח. בכל מקרה, זו תהיה הפתעה אם הפדיון היומי באותו היום לא יגדל. אחרי הכול, הציבור בישראל לא חווה הרבה ימי שבתון כאלה שבהם הכול פתוח. 

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס