המלחמה בין רשתות השיווק לספקיות הגדולות נמשכת ומעמידה את הצרכן הישראלי בפני בחירה לא פשוטה: לחפש את המוצרים שהוא התרגל לקנות או להסתפק באחרים כדי לעצור את הסחף בשוק.

קימברלי קלארק, סנו, מחלבות גד וטרה כולם עומדות מול בעלי הסופרמרקטים הגדולים. אבל מי שהפכה לסמל היא יוניליוור שמחזיקה בשלל מותגים ומהווה כ-4 אחוזים משוק מוצרי הצריכה בישראל. נתח זהה לזה של חברת דיפלומט, עוד סמל חדש של הניסיונות הבלתי פוסקים להעלות מחירים.

נזכיר עובדה חשובה: משבר הקורונה הוביל לזינוק בעלויות ההובלה ולמצוקת חומרי גלם. דווקא עכשיו, כששרשרת האספקה חזרה לפעול, מחירי השינוע צנחו ושער מטבע החוץ מיטיב עם היצרניים המקומיים, החליטה החברה לייקר את מוצריה (כמעט 1,000 מוצרים) ב-20 אחוז בממוצע. דרישה חסרת פרופורציות למשק המקומי.

הקורבן הגדול של הניסיונות האלה הן הרשתות הקטנות והפרטיות. איתן לא מתנהל משא ומתן. יש אולטימטום: תאשר את העלאת המחיר וקבל סחורה. לא תאשר, לא תקבל. גם כך מדובר בחנויות שבהן המחירים גבוהים יותר מרשתות הענק, ועכשיו הן ימכרו במחיר גבוה עוד יותר. הקשר האישי עם הספקים, שפעם עזר לייצב משברים כאלה, נעלם לדברי בעלי הסופרים הקטנים.

אבל בעוד אנחנו מתמקדים בהעלאת המחירים הנוכחית, בדקנו האם בפועל יוניליוור העלתה מחירים בלי שנשים לב. בנינו סל של 110 מוצרים של החברה והשווינו בין המחירים הממוצעים בנובמבר 2021 לתקופה הנוכחית.

התוצאות מפתיעות. רשת ויקטורי מציגה היום סל נמוך יותר ב-3.18% מהשנה שעברה. ברשת אושר עד מחיר הסל נמוך ב-0.83%. מנגד, רשתות כמו יוחננוף מציגה סל יקר יותר ב-8.34%, שיעור ההתייקרות הגבוה בשוק. אחריה נמצא יינות ביתן עם התייקרות בשיעור של 6.92%, שופרסל דיל בשיעור של 6.292% ורמי לוי ייקר את מוצרי יוניליוור בשיעור של 4.59%. כלומר, המחירים התייקרו לנו בממוצע של כחמישה אחוזים וכעת ישנה ציפייה להתייקרות של עוד כעשרים אחוזים.

חזי גור מזרחי מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות (צילום: באדיבות המצולם)
חזי גור מזרחי מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות | צילום: באדיבות המצולם

בעלי הכח היחידים לשינוי ה רק הצרכנים ולא הקמעונאים. קמעונאי שיפסיד מכירות מהר מאוד ידאג למלא את המדפים. כעת הקמעונאים מנצלים את המצב כדי למנף את המותגים הפרטיים שלהם על חשבון. אך אם לא נחליט איך ומה אנו קונים, ורק אנו שולטים בהוצאות משק הבית היצרנים והקמעונאים יבינו שדבר לא השתנה כאן ולפעמים עדיף להפסיד שקל על מנת להרוויח מאה בעתיד הקרוב.

הסקר בוצע באמצעות מערכות פרייסז וCHP ומבוססים על מחירים ממוצעים לצרכן, המדגם נכון לתאריך 8/11/2022 הכולל 110 פריטים המייצגים לפחות 650 פריטים ממגוון החברה בכל תחומי הפעילות.