mako
פרסומת

למה כולם רוצים שתקנו עם כרטיסים נטענים?

מועדוני הצרכנות ששיווקו באגרסיביות כרטיסי אשראי שמעניקים הנחות שונות עברו בשנה האחרונה לכרטיסים חכמים. אמנם הלקוחות הם אלה שזוכים בהנחות, אבל קהל היעד הוא אחר לגמרי

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
משפחה מבלה בקניון
לא סתם "הנחה אוטומטית" | אילוסטרציה: Shutterstock, mako
הקישור הועתק

אם גם אתם נתקלתם במילים "ארנק חכם" או "ארנק דיגיטלי" במודעה או בתיבת הדואר שלכם ולא הבנתם מה זה בדיוק או במה זה שונה מכרטיס אשראי רגיל או כזה המשויך למועדון אקסקלוסיבי כלשהו – הרשו לנו להרגיע אתכם - אתם לא לבד.

תופעת הכרטיס החכם השתלטה על מועדוני הצרכנות השונים: חבר, בהצבעה, ארגון קרנות השוטרים, "עוגן" של לשכת המסחר תל-אביב והמרכז והוט, שאף השיקה אפליקציה שמטעינה את הכרטיס הנטען דרך כרטיס האשראי. את הכרטיסים החכמים אפשר להטעין בכסף לפני השימוש, ולקבל בו הנחות שונות (בין 15 ל-30 אחוזים) במעמד הקנייה. מה הוביל לתופעה הזאת, והאם זה משתלם יותר משלל כרטיסי האשראי ששיווקו לנו אותם מועדונים בדיוק? 

כרטיס אשראי מעניק הטבות והנחות ממוקדות לחברי המועדון לפי כח הקנייה שהם מהווים ונועד לאפשר חיסכון כלכלי למשפחות אשר יקנו בבתי עסק העובדים ישירות עם המועדון אליו משתייך כרטיס האשראי.

"ההנחה במעמד החיוב משמעה שגם אם יש מבצע בחנות, גם אם התמקחתם וקיבלתם הנחה וכו' – בסופו של דבר ההנחה היא במעמד החיוב ויורדת אוטומטית בכרטיס האשראי, כך שיש כפל הנחות ומבצעים. לא רואים את ההנחה בקופה, אלא בחיוב באשראי", מסביר מנכ"ל מועדון הוט, יורי מרק. קהל היעד של הכרטיס החכם, מתברר, הוא דווקא בתי העסק.

"ההנחה דרך כרטיס אשראי הניתנת במעמד החיוב היא אוטומטית, והרבה פעמים אפילו מקרית - לקוח נכנס, משלם עם כרטיס אשראי של מועדון ואפילו לא זוכר שמגיעה לו הנחה", אומר מרק, "זה יתרון גדול עבור חברי המועדון שכבר מתרגלים להשתמש בכרטיס אשראי של המועדון ולגלות הפתעות משמחות בתדפיס האשראי אבל פחות עבור הרשתות, שמעדיפות שההנחה תהווה תמריץ ללקוח לקנות דווקא אצלן. רכישה באמצעות כרטיס נטען מאפשרת לוודא שהצרכן אכן קונה בגלל ההנחה, וגם להעניק הנחה משמעותית יותר מזו הנהוגה בדרך כלל במעמד החיוב".

פרסומת

מרק מציין שהחידוש של מועדון הוט הוא שאין צורך לטעון את הכרטיס מראש בסכומי כסף גדולים אלא להגיע ישירות לקופה ולטעון בדיוק את הסכום הדרוש פחות 15 אחוזים שמעניק הכרטיס. במידה ויש כפל מבצעים והנחות אפשר לטעון את הכטיס בפחות כסף.

הנחות גבוהות יותר

במועדון עמיתי קרנות השוטרים ההנחה אפילו יותר גדולה והרוכשים בכרטיס נטען יהנו מ-18-30 אחוזים הנחה מערך המוצר. אורית אביגל, מנהל השיווק של המועדון, מספרת שבין השנים 2015-2016  הם ראו צמיחה של כ-30 אחוזים בשימוש בכרטיס הנטען.

כרטיס ההטבות מאפשר לעמית לטעון את הכרטיס בסכום כסף על פי בחירתו ועד 2,500 שקלים לחודש ובתנאי שהיתרה הפנויה בכרטיס לא תעלה על 1,000 שקלים. בניגוד למועדון הוט בו ההנחה ניתנת כבר במעמד הקנייה הנוכחית ההנחה תשמר לקנייה הבאה. "לאחר הרכישה דרך כרטיס ההטבות העמית יקבל 18 אחוזים החזר לכרטיס תוך 72 שעות" מסבירים אביגל.

פרסומת

חברות האשראי יופרדו מהבנקים
"לוודא שהצרכן קונה באמת בגלל ההנחה" | צילום: חדשות 2

ומה עם כרטיס האשראי? אביגל אומרת שהוא אמנם מציע הנחות ספציפיות במעמד הקנייה, אבל דרך הכרטיס הנטען ההנחות גבוהות יותר.

רינת ענבר, מנהלת מועדון לקוחות "עוגן" בלשכת המסחר תל אביב והמרכז מציינת יתרון נוסף לשימוש בכרטיס נטען: "כרטיס נטען הוא כרטיס ללא התחייבות וללא קישור לחשבון הבנק. חבר המועדון יכול להחליט מתי וכמה כסף להטעין בכרטיס האישי שלו וליהנות מהנחה נוספת של 15% ברכישת ברשתות ובחנויות השונות, כולל כפל מבצעים. הדבר חשוב במיוחד אצל אנשים שהגיעו לניצול תקרת האשראי בכרטיס וזקוקים לכסף זמין לרכישה".

כאן ההטבות הנטענות לתוך הכטיס ינתנו  לאחר רכישתן באתר מועדון עוגן, כולל מעקב אחרי מצב מימושן ובנוסף, קורא את יתרת הכסף הנמצאת בכרטיס, כולל מעקב לגבי יתרות ומימושים.

"מעבר להטבות וההנחות המשמעותיות אותן מקבלים העמיתים, הכרטיס הנטען מאפשר שליטה מלאה בהוצאות", אומרת תמי גורמן-כהן, סמנכ"לית שיווק במועדון חבר, "היתרון הגדול הוא שהעמית יכול לטעון את הכרטיס באון-ליין, לפני הקניה, בסכום אותו ישלם וכך גם אינו יכול לחרוג או לדחות את ההוצאות".

פרסומת

בארגון ניתן לטעון את הכרטיסים בעד 2,000 שקלים בחודש וליהנות מ-30% הנחה על טעינת 1,000 השקלים הראשונים ו-20% הנחה על טעינת 1,000 השקלים הנוספים, כולל כפל מבצעים. גורמן-כהן מדגישה כי "ההטבות וההנחות שהכרטיסים הנטענים מציעים הן ייחודיות ושונות מההטבות המוצעות בכרטיס האשראי".