כל מי שמזמין מוצרי קוסמטיקה ואיפור ברשת או ברשתות הפארם השונות יודע לחכות למבצעים טובים כדי למלא את שידת האיפור והטיפוח שלו. מה שסביר להניח שאתם לא יודעים הוא שלרוב המוצרים האלו כבר שכבו על המדף הרבה זמן ולרוב תוקפם עומד להסתיים.

אם נתקלתם במוצר בהנחה מעולה או לחלופין מצאתם בתחתית המגירה שלכם קרם שאתם ממש רוצים להשתמש בו אבל אין לכם מושג כמה זמן הוא שוכב שם כדאי שתבדקו קודם כל אם תוקפו עומד להסתיים או שהוא כבר פג.

הבעיה היא שחברות הקוסמטיקה לא ששות לגלות את הפרט הקטן הזה, בטח לא כשהן מנסות לעשות מכירות חיסול וניקוי מדפים. למעשה יש שני תאריכים שאתם חייבים להתייחס אליהם לפני שאתם עומדים להשתמש בקרם חדש.

על מנת לדעת האם מותר להשתמש בקרם שכבר פתחתם בעבר, חפשו קודם את הריבוע הקטן שמראה כמה חודשים מותר להשתמש בתכשיר מרגע הפתיחה. כמובן שצריך לקחת בחשבון שאחסון המוצר בחדר האמבטיה, מקום שיש בו הרבה לחות, מקצר את חיי המדף. אם אתם לא בטוחים מתי פתחתם את הקרם או אם הקרם שלכם שינה את צבעו או מריח לא טוב - אסור להשתמש בו.

התאריך השני שצריך להילקח בחשבון, ולא הרבה שמים עליו דגש, הוא תאריך יצור המוצר. בעוד שלמוצרים עם אורך חיי מדף מתחת ל-30 חודשים יצוין תאריך התפוגה, חברות הקוסמטיקה לא ששות לכתוב במפורש תאריך תפוגה  למוצרים עם חיי מדף ארוכים.

וכאן באים לעזרתנו אתרים שונים כמו Cosmetic Calculator או Cosmetics wizard. אם נבדוק באמצעותם את הקוד המוטמע על גבי האריזות (שימו לב שלא מדובר במספר האצווה), נדע מתי הקרם יוצר והאם כדאי לנו לקנות אותו.

כלל האצבע שניתן להשתמש בו הוא שלמוצרי טיפוח יש חיי מדף של 3 שנים, לבשמים יש חיי מדף של 5 שנים, ואיפור- 3 שנים למסקרות ועד 5 שנים למוצרים שמכילים אבקות. משם יש להחסיר את מספר החודשים המצוין על האריזה לשימוש מרגע פתיחת המוצר.

כך לדוגמה, אם קרם פנים יוצר בסוף שנת 2015 ולכאורה עוד לא עברו שלוש שנים, ועל האריזה מצוין שהוא טוב לשימוש כשנה מרגע פתיחתו - אסור לרכוש אותו מכיוון שיפוג תוקפו זמן קצר לאחר השימוש. לכן, נעדיף כרגע מוצרים שיוצרו בסוף שנת 2016 בלבד ואורך חיי השימוש שלהם הוא שנה ומטה.

"צריך לזכור שקרם קוסמטי או איפור הם לא חלב שאפשר לתשות כמה ימים אחרי תקופת פג התוקף", אומר ד"ר אברי רווה, מומחה לכירורגיה פלסטית. "שימוש בקרמים או מוצרי איםור שפג תוקפם יכול לגרום לאדמומיות, גרד ואפילו כוויות".

הבעיה הגדולה היא לא רק במכירות "סוף שנה" של יבואני קוסמטיקה או אפילו ברשתות פארם אלא כשקונים מוצרי טיפוח באתרי אינטרנט שאין לנו דרך לבדוק את תאריך הייצור לפני שמקבלים את האריזה פיזית הביתה. לכן, רצוי לקנות קוסמטיקה רק מאתרים גדולים וידועים שמוכרים את מוצרי הקוסמטיקה במחירים הגיוניים ולא בהנחות גדולות.

בפעם הבאה שאתם רוכשים מוצר איפור או טיפוח בהנחה גדולה, כזו שאין ממש הצדקה לגודלה, בדקו קודם האם תוקף המוצר קרוב לסיומו לפני שאתם מבצעים את הרכישה.