תמונה אחת שמציגה את מחיר השסק באחת מחנויות הפירות בישראל, עוררה סערה ברשתות החברתיות בשל גובה המחיר הנקוב לק"ג שסק. 49.90 שקלים. מדובר במחיר יקר למדי שהפתיע גם לא מעט אנשי שיווק.

"מאוד הופתעתי לראות את המחיר בתמונה", אמר רון שטרית מנהל שיווק של אתר "מושבניק עד הבית". "אני מוכר שסק ב-27 שקלים, ומרוויח מזה, וממה שבדקתי אחרי שראיתי את התמונה יש שמוכרים ב-30, 34 אפילו 40. אבל 50 זה באמת מחיר מפתיע שאני לא יודע להסביר אותו".

הניסיון לעשות סדר במחירי הפירות והריקות בישראל לא פשוט. לכל פרי יש הרבה מאוד זנים וגדלים, בחלק מהפירות יש גידול מקומי וגם שיווק. "בשסק אין יבוא מבחוץ והכל ישראלי", מסביר שטרית. אולם הוא ציין כי "לשסק יש ביקוש מאוד גבוה מצד אחד, מנגד העונה שלו מאוד קצרה, עד חודשיים וגם זה משפיע כמובן על המחיר. לא נראה בחנויות פירות שסק ב-9 שקלים לאור זה. אבל אני לפני שבועיים מכרתי למשל שסק ב-20 שקלים לק"ג".

שטרית, שעוסק בתחום לא מעט, שנים מוסיף כי לירקות ישנו מחיר סיטונאי ממוצע ששמו "תקליט", הקובע באופן כללי את מחיר הירקות באותו היום. לפירות יש משהו דומה, כאשר גם פה "נקבע מחיר השוק של הפרי לאותו היום והמחיר בקצה יכול לזוז 10 אחוז פחות או יותר".

איך זה עובד? ה"תקליט" של מועצת הצמחים הוא המחירון של ירקות בשוק הסיטונאי המשתנה על בסיס יומי, שנועד לשקף את המחיר הממוצע של כל ירק בעיקר על פי היצע וביקוש. "התקליט" מהווה מחירון רשמי ומוסכם של ירקות בישראל כשבין השאר מטרתו לאפשר לחקלאי לבצע בדיקות שווי ליבול שלו בהתבסס על מצב השוק. בכל יום סוקר של מועצת הצמחים אוסף נתונים על הירקות, ביקוש, היצע, איכות ועוד, כשעל בסיס זה המחיר מתעדכן ומתפרסם באתר מועצת הצמחים. הסוקר מגיע בכל לילה לשוק הסיטונאי בצריפין, שם הוא בוחר מדגם אקראי של סוחרים ומתשאל אותם על העסקאות של כל ירק בנפרד. לאחר מכן, לקראת הבוקר, הוא משקלל את הנתונים שקיבל ומפרסם את מחיר המחירון שקבע. לציין כי התקליט תופס לירקות, אולם כפי שציין שטרית ישנו תהליך דומה גם לפרות.

כך למשל נקבע גם מחיר האננס שגם הוא עורר סערה לפני מספר חודשים כשהגיע לעשרות שקלים ליחידה. "ישנם סוגים רבים של אננס, פה גם יש גידול מקומי ויבוא, וככול שהזן איכותי יותר המחיר בהתאם. ישנו זן של אננס שהגיע למחיר של 62 שקלים ליחידה, אבל חשוב לציין שמדובר בזן גדול שהמראה והאיכות ממש בולטים לעין". גם פה הוא מציין כי מדובר בשוק של ביקוש והיצע שמשפיע על המחיר.

קיים פער גדול בין חנויות פירות לבין הרשתות הגדולות. במקרה הזה המחיר של הפירות מושפע מכמה דברים, למשל חלק מהרשתות מורידות למחיר הפסד כדי למשוך את הקונה אבל משלימות את זה דרך מוצרים אחרים. "הזנים שנמכרים שם פחות מתאימים לשוק", טוען שטרית. כלומר, אלה יהיו זנים פחות איכותיים.

לא פעם נהוג להשוות את ישראל למדינות העולם. אולם פה שטרית מציין כי ההשוואה רחבה מדי. "זה מאוד תלוי במדינה ועד כמה החקלאות שם מפותחת. בארה"ב למשל מחיר הפירות מאוד יקר, הרבה יותר מישראל ומנגד יהיו מדינות שהמחיר יהיה דומה או נמוך יותר".