מדוע הפסיקה אמזון את מבצע שילוח החינם לגולשים בישראל ימים ספורים לאחר שיצא לדרך, והאם זה קשור להיערכות לכניסתה הצפויה לשוק הישראלי? ביום שישי לפני כשבוע וחצי יצאה ענקית המסחר המקוון הבינלאומית של ג'ף בזוס עם מבצע משלוחים חינמי ברחבי העולם, שכלל לראשונה גם את ישראל, ובמסגרתו ניתן היה לרכוש מוצרים של מוכרים של אמזון בלבד במשלוח חינמי בסכום של מעל ל-80 דולר. ביום חמישי האחרון הפסיקה אמזון את המבצע באותה פתאומיות שבה החל. כעת נודע ל"גלובס" כי המבצע היה למעשה, כפי שאומרים גורמים המעורים בנושא, צעד נוסף בבחינה של ענקית המסחר המקוון להקמת פעילות מקומית.

הגורמים המעורים בפעילות של אמזון הסבירו היום כי מדובר בניסוי ולא במבצע שילוח בלבד. לפי אותן הערכות, מטרת המבצע הייתה לבחון ולדרג את המדינות החדשות שנכללו בו ולבחון עד כמה רווחי ומה ההיתכנות הכלכלית של הקמת אתרי שילוח מקומיים במדינות הללו, וזאת בשיתוף עם ספקים מקומיים. אותם גורמים מציינים כי צעדים דומים נערכו בעבר לקראת כניסה למדינות חדשות שבהן פועלת כיום אמזון.

לאחרונה, כפי שנחשף ב"גלובס", ניהלה אמזון מגעים עם מספר חברות שילוח ישראליות, בהן בוקסיט (המשתייכת לחברת פליינג קרגו של פדקס), המאפשרת לקבל חבילות באמצעות לוקרים, זאת כדי לדון ככל הנראה בשיפור ובהתייעלות מערך המשלוחים של החברה בישראל. חברת שילוח נוספת ששמה נקשר באמזון היא באזזר. ניתן להעריך כי במבצע הנוכחי בחנה אמזון גם את יעילות ומהירות השילוח.

עוד נודע, כי סוגיה נוספת שנבחנה הינה היחס של הצרכנים הישראלים לרכישות שמתווסף אליהן מיסוי. הפטור ממיסוי בהזמנות מחו"ל עומד כיום על 75 דולר, כ-275 שקל. המבצע של אמזון עמד כאמור על הזמנה של מעל ל-80 דולר, סכום שחוצה את רף הפטור ומחייב את הישראלים בתשלום מע"מ. צרכנים רבים התקוממו על כך ותהו האם באמזון לא מודעים לסף המיסוי בישראל. עם זאת, מהמידע שהגיע אלינו אפשר ללמוד כי ענקית המסחר המקוון עשתה זאת דווקא באופן מכוון. אמזון ניסתה לבחון האם תוספת המע"מ תרתיע ישראלים מרכישה, שהרי פעילות מקומית עם מחסן לוגיסטי משמעותה תשלום מע"מ על כל משלוח. ההערכה היא כי אמזון ביקשה בעצם לברר אם הישראלים יהיו מוכנים לרכוש דרכה גם אם הדבר כולל מע"מ.

מדובר כאמור על ניסוי שהתבצע באופן דומה במדינות נוספות חוץ מישראל בהן אמזון בחנה היתכנות כלכלית לפעילות. גורמים מעריכים כי אמזון מנסה לבצע את מהלכי הבדיקה שלה לקראת כניסה למדינות חדשות בזהירות מירבית, וזאת לאחר שנכוותה במדינות מסוימות. כך למשל, ממשלת אוסטרליה הטילה מס בהיקף של 10% על מוצרים מיובאים ברכישות אינטרנטיות שמחירן מתחת ל-1,000 דולר אוסטרלי. בתגובה חסמה אמזון את השימוש באתר הבינלאומי שלה לתושבי אוסטרליה והגבילה אותם לרכישה באמצעות האתר האוסטרלי בלבד שבו מגוון המוצרים מצומצם באופן משמעותי. החסימה נכנסה לתוקף בתחילת חודש יולי, כשאמזון מסרה כי עליה לבצע הערכה של שווי הפעילות.

 

רעידת אדמה פוטנציאלית בשוק 

עד כמה רחבה הפריסה הבינלאומית של אמזון ועד כמה ישראל תצטרף למועדון יוקרתי אם וכאשר היא תיכנס אליה? כיום מחזיקה אמזון בפעילות ב-11 מדינות מהמובילות והעוצמתיות ביותר בעולם, בהן ארה"ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, הודו, קנדה, סין, אוסטרליה ויפן. היא מוכרת ללקוחות מ-180 מדינות שונות בעולם, זאת באמצעות 109 מחסני שילוח ברחבי העולם, בלמעלה מ-30 קטגוריות פעילות.

ככל הידוע, אמזון בוחנת בשלב זה כניסה לפעילות ישראלית בתחומים שאינם מזון, כלומר אופנה וטקסטיל, ספרים ואמצעי מדיה ומוצרי אלקטרוניקה. מדובר בתחומי פעילות של מוצרים עם חיי מדף ארוכים ושאינם מוגבלים בתוקף. מהלך כזה של אחת מענקיות האונליין הבינלאומיות, מהווה רעידת אדמה פוטנציאלית בשוק הקמעונאי בישראל. עוצמתה של אמזון, שנסחרת בוול סטריט לפי שווי חברה אדיר של כ-880 מיליארד דולר, חורגת מכל מה שמוכר בשוק המקומי ומאיימת לשנות כאן סדרי עולם - מה שמוביל את כלל השחקנים בשוק הקמעונאי לעקוב בחשש על ההתפתחויות.

מלבד הכוונה להיכנס לפעילות קמעונאית בישראל, אמזון מעסיקה כיום בארץ מאות עובדים במספר שדות: פיתוח שבבים עבור שרתי הענן שלה על בסיס הפעילות של 'אנפורנה לאבס' שרכשה, וכן פעילות מסחרית הקשורה לענן ( AWS); שכלול האפשרות להזמין מוצרים באמצעות העוזרת הקולית אלקסה; פיתוח טכנולוגיה עבור חנות גו של אמזון הפועלת ללא קופות; וכן עובדים בתחום הראייה הממוחשבת (Computer Vision).

ניר זיגדון, מבעלי eCommunity שמספקת שירותים שמיועדים לסייע לחברות להקים פעילות מסחר מקוון ובעל תג מורשה לייעוץ מטעם אמזון, אמר היום ל"גלובס" כי ״סביר להניח שאמזון ביצעו סקר שוק על רטוב. במהלך השבועות הקרובים יזרמו אלינו מספרים יותר מדויקים על היקף ההזמנות של הישראלים, אבל נראה שאמזון בעצמם לא ציפו לכזאת הסתערות מהלקוח הישראלי. נראה שזה עוד צעד של אמזון לכיוון כניסה לשוק המקומי״. 

"גידול של פי 20 מיום רגיל" 

נציין, כי מאז שנפתח השירות החינמי נרשם גידול משמעותי בהיקפי הרכישות של הישראלים באמזון, כשלפי הערכות בקטגוריות מסוימות היה גידול בהיקף של "פי עשרים מיום רגיל". עצירת המבצע הנוכחי הפתיעה גורמים בתעשיית המסחר המקוון בישראל שהתקשו להעריך מדוע המבצע הופסק בפתאומיות ולא נמשך עד ל"פריים דיי", אירוע המכירות הגדול של החברה שייחל מחר, כפי שהוערך בתחילה. במקביל, מאז פתיחת המבצע החל מכון התקנים להערים קשיים על הכנסת מוצרים שונים לארץ. כך, למשל, בהזמנה של מנגל באמצעות החברה נתקלו רוכשים בדרישה לאישור של המכון.

הפריים דיי, נציין, מתקיים מאז שנת 2015, ובמסגרתו מקיימת אמזון 24 שעות של מבצעים וקניות ומרוכזות, לטובת קידום השירות למנוי הפרימיום שלה - "אמזון פריים". השנה הודיעה החברה כי הפריים דיי יתארך ל-36 שעות. הפעם, שנה אחרי שרכשה את רשת הסופרמרקטים "הול פודס", תציע אמזון גם מבצעים יחודיים בסניפים הפיזיים של הרשת למנויים לשירות הפרימיום שלה.

במקביל, בימים האחרונים דווח בתקשורת האמריקאית כי אמזון מייקרת את העמלות שהיא גובה ממוכרי צד שלישי עבור קידום המכירות שלהם במסגרת הפריים דיי. בשנה עברה דיווחה ענקית המסחר המקוון על זינוק של 60% בפריים דיי ברכישות ביחס לשנה שעברה. כיום מנוי הפרימיום של אמזון מונה כ-100 מיליון בתי אב של מנויים משלמים, בעלות של 120 דולר בשנה. רק בארה"ב ישנם כ-68 מיליון מנויים, כשלקוח מוציא כ-3,400 דולר בשנה.