כשאנחנו קונים רכב אנחנו דואגים לעשות מיני סקר משלנו – נעזרים בגוגל, מבררים קצת עם חברים ובני משפחה, ולעיתים רחוקות מתייעצים עם המוסכניק שלנו. לרוב נשאל על נוחות נסיעה, חיסכון בדלק ובטיחות,  אך אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא אמינות הרכב – כלומר, רכב שבו מספר התקלות מועט, וגם כשיש בו תקלות הן לא מורכבות או יקרות לתיקון.

"מי מאיתנו לא היה רוצה איזה מוסכניק שילווה אותו בתהליך קניית הרכב ויצביע לו בדיוק על אילו רכבים כדאי לקנות וממה כדאי להיזהר?", אומרת נטלי שמאי, מנהלת תוכן באתר מידרג. "כאן קיבלנו תשובות לא ממוסך אחד וגם לא מעשרה, אלא ממאה מוסכים שונים, שלא יודעים מה כל אחד מהמוסכים האחרים ענה. זה מעניק תוקף לתוצאות."

המוסכניקים פוגשים מדי שנה אלפי רכבים, ולכן יודעים להצביע על התקלות שמאפיינות כל יצרן רכב, ובעיקר להעיד – אילו רכבים מגיעים למוסך על בסיס קבוע, ואילו כמעט ולא ניתן לראות במוסך?

אתר מידרג, שעוסק כבר 16 שנים בדירוג בעלי מקצוע לפי חוות דעת של לקוחות מאומתים, פנה עבורנו ל-100 בעלי מוסכים המדורגים באתר, ושאל אותן מהן המכוניות האמינות ביותר. אמין כלומר, לא מתקלקל הרבה, וגם כשמתקלקל תיקוניו פשוטים יחסית. כדי למנוע הטיות ולשמור על הדירוג אמין, נמנעו באתר מידרג מלפנות למוסכים מורשי יבואן. לצורך כל מרואיין נשאל שלוש שאלות הקשורות לאמינות יצרני הרכב, ובנוסף ענו באופן מילולי על התרשמותם מכל רכב בנוגע לתקלות וביצועיו.

טויוטה – יצרן הרכב האמין ביותר

59% מבעלי המוסכים בחרו בטויוטה כיצרנית הרכב האמינה ביותר בעדיפות הראשונה. הם ציינו כי רכבי הטויוטה לא מרבים לבלות במוסך והם מחזיקים על הכביש שנים רבות. "אין בכלל שאלה", אומר אלירן, בעל מוסך המדורג במידרג בציון 9.6, "טויוטה זה מספר אחד בעולם והיא מספר אחד ברכבים היפנים. זה יצרן אמין מאוד שפחות רואה מוסך באופן משמעותי ביחס ליצרנים האחרים."

שאול, בעל מוסך המדורג בציון 9.3 הוסיף: "הטויוטה הכי אמינים, הם לא רואים מוסך ונכנסים רק כשהם צריכים סדרת טיפולים. הם מחזיקים מעמד לאורך שנים בצורה טובה".

היצרנים הבאים שנבחרו בעדיפות ראשונה על ידי המוסכים לפי הסדר הם: הונדה (9%), סובארו (3%), מיצובישי (2%), סקודה (2%). קול אחד קיבלו המותגים קיה, פיג'ו ודייהטסו.

המוסכניקים התבקשו לדרג את אמינות המותגים בעדיפויות: ראשונה, שנייה ושלישית. כך מאזדה נעדרת מהטבלה של העדיפות הראשונה, אבל 22% מהמוסכניקים בחרו אותה בעדיפות שנייה, מה שמעיד על רמת אמינות גבוה. 34% מהם בחרו את יונדאי בעדיפות שלישית במדד האמינות, מה שמעיד טובות גם על היצרן הקוריאני.

האם לנהג הישראלי לא איכפת להגיע למוסך?

אם תהיתם לגבי מיקומם הנמוך יחסית של רכבי קיה והיונדאי, אתם לא לבד. התאגיד הקוריאני קיה-יונדאי אחראי כיום לרכבים הנמכרים ביותר בישראל, ומהר מאוד עקף את הטויוטות והמאזדות, ששלטו בעבר בשוק. אז מדוע זה לא תואם את תשובות המוסכים?

"המוסכים נתבקשו להשיב על פרמטר האמינות בלבד. כל הפרמטרים האחרים לא נלקחו בחשבון משום שהם מאוד סובייקטיבים ושונים מאדם לאדם", מסבירה מיכל עולמי אביטל, מנהלת תוכן במידרג. "כשהצרכן הישראלי קונה רכב, הוא לא מתייחס רק לאמינות, אלא גם לגודל הרכב, חווית הנסיעה, מראה הרכב, צריכת הדלק, ועוד. כך שבסופו של דבר, היונדאי והקיה אכן אהובים ביותר על הנהג הישראלי, אבל כשמבודדים את פרמטר האמינות, היצרניות היפניות עדיין בראש."

בעלי המוסכים נשאלו באופן כללי, מאיזו תוצרת מגיעים הרכבים הכי אמינים: אירופאים, אמריקאים, קוריאניים או יפנים? גם כאן התשובה הייתה חד משמעית, ודי תואמת לתשובות הקודמות: 90% מהמוסכים בחרו ברכבים מהתוצרת היפנית כרכבים האמינים ביותר. עם זאת, לא מעט ציינו כי היצרנים הקוריאניים נושפים בעורפם. כלי הרכב האמריקאים לא קיבלו אפילו קול אחד.

ואיזה יצרן פחות אמין? הרכבים של מי נוטים לתקלות רבות והוא מבלה הרבה במוסך? 65% מהמוסכים השיבו כי יצרניות הרכב הצרפתיות רנו, סיטרואן ופיג'ו פחות אמינות, שרכביהן מתקלקלים בתדירות גבוהה, התקלות בהם מורכבות ועלות החלפים שלהם יקרה.

פתרון לעומסי התנועה במרכז הארץ? (צילום: פלאש 90 \ Serge Attal, חדשות)
צילום: פלאש 90 \ Serge Attal, חדשות

אז מה צריך לבדוק לפני שקונים רכב משפחתי?

אין מה להיבהל או לשנות את בחירת הרכב שטרחתם עליה בשבועות האחרונים. רכב זה הוצאה לא קטנה, בין אם קונים אותו בשוק היד שניה ובין אם מחברת ליסינג. מהסיבה הזאת, כדאי לבצע בדיקה לרכב ולוודא שאתם לא קונים חתול בשק. בדקנו עם המוסכים מה לדעתם הדברים הכי חשובים שצריך לבדוק לפני שקונים רכב משפחתי, וההמלצה הראשונה הייתה קודם כל לקחת את הרכב לבדיקה. בעלי המוסכים ציינו כי יש דברים רבים לבדוק ברכב, שהאדם הפשוט לבדו לא יכול לראות או להבין ולכן המליצו לא לוותר על בדיקה במכון מוסמך.

ואם כבר מכון מוסמך, המלצה נוספת היא לקחת את הרכב למכון בדיקה אובייקטיבי, או כזה שאתם מכירים. "לא מעט אנשים קונים רכב מחברות ליסינג ולוקחים את הרכב לבדיקה במכון שהחברה מציעה. הרבה מהם לא יודעים שחברות הליסינג עובדות עם אותו מכון בדיקה, ולא אחת הוא מטה את הבדיקה לטובתן", אומר אבי, בעל מוסך עם 635 חוות דעת באתר מידרג. "עדיף לקחת את הרכב לבדיקה במכון אובייקטיבי שלא מוטה לאף כיוון."

ואילו דברים חשוב לבדוק? שלושת הדברים ההכרחיים ביותר לבדיקה הם המנוע, הגיר והשילדה, מה שקרוי בשפת העם "שאסי". אלו חלקים שבמידה וקיימים בהן תקלות רציניות הן לא רק יגרמו למפח נפש גדול אלא גם יעלו לכם ביוקר – תקלות במנוע ובגיר הן לרוב תקלות רציניות ולא נפטרות בקלות או במחיר נמוך. אבל זה לא רק המחיר: רכב שעבר תאונה וקיבל מכה בשילדה עלול לצאת מאיזון וכתוצאה מכך נפגעת היציבות ובטיחות הרכב כולו. אל תתעסקו עם פגיעות קשות בחלקים האלה.

דבר נוסף שלא תמיד נראה חשוב אבל הוא משמעותי מאוד זה ספר הטיפולים של הרכב, במיוחד כשקונים רכב יד שנייה מאדם פרטי. כדאי לוודא שהרכב עבר את כל הטיפולים ובזמן המתאים. "ברכבים שבהם יש רצועת טיימינג, למשל, צריך להחליף אותה בערך אחת לשלוש שנים. אם לא מחליפים אותה בזמן היא עלולה להיקרע ולעיתים לגרום נזק חמור למנוע. בלי ספר טיפולים לא תדעו מתי היא הוחלפה ותעברו טיפול יקר סתם. בלי קשר, דרך ספר הטיפולים אפשר לדעת איך המוכר התייחס לרכב – האם הוא ביצע את כל הטיפולים בזמן, החליף שמנים, בדק את הבלמים, או שהרכב מוזנח?". מסביר אבי, מנהל מוסך בעל 635 חוות דעת במידרג.

>> המזגן המומלץ בישראל על פי מתקיני המזגנים

ודבר אחרון ואולי החשוב ביותר – הבטיחות, על אחת כמה וכמה אם הרכב משמש אתכם להסעת הילדים. ישנם רכבים שנמכרים עם אבזור בטיחותי שונה, מתקדם יותר או פחות. כדאי לדעת שגם אם צוין על הרכב שהוא עמד בכל מבחני הבטיחות האירופאיים, הוא לא תמיד ימכר בארץ בדיוק עם אותו אבזור. לכן, כשאתם קונים רכב בקשו לדעת כמה כריות אויר יש בו ואילו מערכות בטיחות מותקנות בו. אם אתם מאלו ששוחים בתחום, בקשו לדעת אילו מבחני ריסוק הוא עבר ובאיזה ציון.

כך בדקנו

אתר מידרג מדרג בעלי מקצוע כבר משנת 2003, וצבר עד היום יותר מ-540,000 חוות דעת על בעלי מקצוע ב-70 תחומים שונים. לצורך הכתבה ראיינו 100 בעלי מוסכים. כל מרואיין נשאל שלוש שאלות הקשורות לאמינות יצרני הרכב, ובנוסף ענו באופן מילולי על התרשמותם מכל רכב בנוגע לתקלות וביצועיו.

השאלות שהופנו למוסכניקים הן: מיהם שלושת יצרני הרכב האמינים ביותר, בעדיפות ראשונה, שנייה ושלישית? איזה יצרן רכב לדעתך פחות אמין ונוטה לתקלות רבות? ואילו רכבים אמינים יותר: יפנים, קוריאנים, אירופאיים או אמריקאים?.