נלחמת בירידה במכירות החומוס המתועש: החברה, השולטת בכ-35% מהקטגוריה עם המותג "אחלה", תשיק לראשונה חומוס ללא חומרים משמרים, עם טכנולוגיה חדשנית המאפשרת חיי מדף של 40 יום.

בכך, תנסה שטראוס לתת מענה לצרכנים רבים שעברו בשנה האחרונה מקניית חומוס מתועש בסופרמרקט לקניית חומוס ללא חומרים משמרים בחומוסיות, או שהחלו להכין חומוס בבית.

מדובר בפיתוח טכנולוגי שפותח במשך כשלוש שנים בישראל ובאיטליה, בהשקעה של כ-10 מיליון שקל. מתוכם, מדינת ישראל השקיעה כ-2 מיליון שקל דרך המדען הראשי במשרד הכלכלה (רשות החדשנות).

עוד ב-mako כסף:

תהליך הייצור החדש מאפשר חיי מדף של 40 ימים, בדומה לחומוס הרגיל של אחלה. ההבדל הוא שמרגע פתיחת המוצר יש לצרוך אותו תוך חמישה ימים, בניגוד למוצרי אחלה הרגילים שניתן לצרוך לאורך כל חיי המדף של המוצר.

בישראל המוצר יושק בימים הקרובים תחת השם "100% אחלה", ויכלול שני מוצרים: מארז 400 גרם (4 גביעים של 100 גרם), חומוס עשיר בטחינה ומארז חומוס 9% שומן.
מחיר המכירה לחנויות לא יהיה גבוה יותר מהחומוס הרגיל, ואף נמוך במעט.

כיום לא נמכר בשוק חומוס ללא חומרים משמרים, למעט "סלטי יום יום" של סלטי שמיר, וזאת משום שחומר משמר עוזר למנוע הימצאות חיידקים במוצר. לאחרונה הודיע משרד הבריאות כי הרישיון של סלטי שמיר לא חודש בשל ליקויי תברואה שהתגלו, והוא יתחדש רק לאחר תיקונם.

אולם לדברי שטראוס, בניגוד לסלטי שמיר, הטכנולוגיה החדישה, שמבוססת על תהליך דומה לפסטור במוצרי חלב, מאפשרת לייצר חומוס תעשייתי בלי לאפשר כניסת חיידקים למוצר - וכן למנוע את היווצרותם לאחר פתיחת המוצר למשך חמישה ימים מפתיחתו.

מדף סלטים בסופרמרקט (צילום: אייל טואג, TheMarker)
מדף סלטים בסופרמרקט | צילום: אייל טואג, TheMarker

כמו כן, התכנון של שטראוס הוא להשיק בהמשך מוצרים נוספים ללא חומרים משמרים בקטגוריית החומוס והסלטים.

ההערכה היא כי הפיתוח הטכנולוגי יוטמע גם במדינות אחרות בהן פועלת קבוצת שטראוס, שמייצרת אלפי טונות של חומוס ביום בארה"ב, מקסיקו, קנדה ואוסטרליה - במחזורים של כמעט 600 מיליון דולר בשנה, באמצעות החברות סברה ואובלה שבבעלות שטראוס וחברת פפסיקו .

ההשקה מגיעה כשברקע התרסקות של קטגוריית הסלטים המוכנים בכלל והחומוס בפרט, המגלגלת כ-740 מיליון שקל בשנה - מחציתה במכירות חומוס. מתחילת השנה ירדו המכירות הכמותיות של הקטגוריה (טונות) ב-13.4%, וכספית ב-11.4% (מיליוני שקלים).

הירידה נובעת ממגמת הבריאות, שגרמה לצרכנים להקטין צריכה של מוצרים הנתפשים על ידם כפחות בריאים, כמו בשר מעובד, בשר קפוא וחומוס - ולהגדיל צריכה במוצרים הנתפסים כבריאים יותר, כמו טחינה גולמית, ירקות חתוכים, לחם מקמח מלא, מוצרים ללא גלוטן, בשר ודגים טריים ועוד.

בנוסף, מכירות הסלטים המוכנים, והחומוס בראשם, נפגעו גם מהיותם מוצרים נלווים לצריכת בשר מעובד, שספג ירידה משמעותית במכירות לאחר פרסום מחקר של ארגון הבריאות העולמי באוקטובר 2015, שקבע שצריכתו מסוכנת לבריאות כמו עישון.

התדמית הבריאותית הירודה של החומוס והסלטים המוכנים נובעת גם מתחקיר ששודר בתוכנית "עושות חשבון" בערוץ 10, שהציג ממצאים קשים לגביי איכות סלטים מוכנים.

המבחן של החומוס היה ביום העצמאות ובל"ג בעומר, אולם ברשתות השיווק סיפרו כי גם מבצעים אגרסיביים בל"ג בעומר, כמו חומוס 700 גרם ב-4 שקלים, לא הצליחו לגרום לצרכנים לרכוש חומוס כבעבר. בשורה התחתונה - הירידה במכירות החומוס אף היתה גבוהה יותר בחגים המסורתיים של החומוס והסתכמה ב-20% לעומת חגים מקבילים בשנה שעברה.