הנחות אמיתיות או אשליה יקרה? כך תזהו את הפייקים של חגיגות נובמבר
מאות מבצעים, מחירים "חסרי תקדים" והרבה מאוד שיווק אגרסיבי: חודש הקניות העולמי כבר כאן, ויחד איתו גם הסכנות הכלכליות. מומחי קפטן קרדיט ממליצים על כל הדרכים לשמירה על הארנק – ועל השפיות


נובמבר כבר מזמן לא חודש רגיל: הוא הפך למרתון קניות בינלאומי שבו כל אתר, רשת ואפליקציה יורים מבצעים לכל כיוון, ואנחנו - עם האצבע על העכבר ותחושת "הפעם זה באמת משתלם" - נגררים לתוך הטירוף. יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי, סייבר מאנדיי - כל אחד מהם מבטיח “הנחה שאי אפשר לפספס”, אבל בסוף, מה שקשה לפספס באמת זה את הודעת החיוב שמגיעה אחרי.
למרות יוקר המחיה, הישראלים ממשיכים לשבור שיאים: אלפי שקלים נעלמים תוך ימים ספורים על גאדג’טים, בגדים, צעצועים ומבצעים שנראים נוצצים במיוחד בשעת לילה מאוחרת. אלא שכמו בכל חג, גם כאן יש מוצאי חג - והחודש שמתחיל בהנחות עלול להסתיים בהלוואות.
רגע לפני שאתם גולשים לעגלת הקניות הבאה, הנה כמה טיפים שיכולים לשמור על חשבון הבנק שלכם, שאספנו בעזרת מומחי קפטן קרדיט, אפליקציית דירוג האשראי וההתנהלות הפיננסית.
תכנון
השלב הראשון הוא תכנון. נובמבר הוא לא הפתעה, כולנו יודעים שהוא מגיע ולכן כדאי להיערך אליו מראש. בטרם מתחילים לרכוש, חשוב לעבור על ההוצאות הקבועות, להבין כמה כסף באמת אפשר להוציא, ועל מה חשוב ודחוף יותר להוציא ובעקבות כך ולהגדיר תקציב. כשיש מסגרת ברורה, ההנחות המפתות מאבדות מהכוח שלהן, כי אתם יודעים מראש איפה הגבול.
רכישות עוגן
במהלך נובמבר מוצעות הנחות גבוהות במיוחד על מוצרים עם חיי מדף ושימוש ארוכים יותר, מוצרי חשמל למשל. במקביל, גופי קמעונאות רבים מתקרבים לסוף השנה ונדרשים להיפטר ממלאי. תנאים אלה, עשויים לייצר הזדמנות אטרקטיבית ומשתלמת ל"רכישות עוגן" ארוכות טווח לעומת רכישה של מוצרים עונתיים, כמו בגדים, שעשויים להימכר בהנחה או מבצעים "רגילים" גם בהמשך.
הנחות פייק
אחת המלכודות הבולטות בתקופת נובמבר היא אשליית ההנחה. שלט שמכריז על “70% הנחה” יוצר תחושת דחיפות, אבל לעיתים מדובר בהנחה מלאכותית המבוססת על מחיר מנופח מראש. לכן, רגע לפני שאתם שולפים כרטיס, הקדישו כמה דקות להשוואת מחירים. כמעט כל מוצר קיים היום במספר אתרים, והשוואה קצרה תבהיר אם המבצע באמת יוצא דופן או רק נראה כך. אם ההנחה נשמעת טוב מכדי להיות אמיתית, כנראה שהיא לא.
תתפרעו אבל במידה
המידה שבה אנחנו מנצלים את המסגרת בחשבון העובר ושב שלנו היא פרמטר בעל השפעה רבה על דירוג האשראי. ניצול נמוך של המסגרת מצביע על "מרווח נשימה פיננסי" ולכן מיטיב עם הדירוג ואילו ניצול גבוה פוגע בו.
ניצול גבוה חד פעמי של המסגרת ישפיע עליו לטווח קצר שיתאזן ויתקזז בהמשך, עם החזרה לממוצע ההוצאות הרגיל. עם זאת, חריגה מהמסגרת כבר משפיעה בצורה חדה וארוכת טווח ולכן נמליץ לכם להפעיל לזכור זאת בעת השיטוט המקוון או הפיזי. מבצע עשוי להשתלם לרגע, אך להוביל לחרטה בהמשך.
הנחות? לא רק בקניונים ובחנויות
כדאי לדעת שגם הבנקים מציעים גמישות גבוהה יותר בתקופת נובמבר. לקראת סיום השנה, סניפים רבים נדרשים לעמוד ביעדים ולכן ניכרת נכונות מוגברת לבוא לקראת הלקוחות. אם אתם מתכננים לקחת הלוואה, לפתוח חשבון חדש או להזמין כרטיס אשראי, זה הזמן לבדוק את התנאים המוצעים ולנסות להתמקח. במקרים רבים ניתן להשיג שיפור בתנאים או הקלות מסוימות, ובפרט כשמדובר בלקוחות עם דירוג אשראי חיובי, שמהווה יתרון ברור במעמד המשא ומתן מול הבנק.
מעקב הוצאות
זה אולי נשמע פשוט אבל כמעט אף אחד אינו עושה, הוא ניהול מעקב שבועי. בסוף כל שבוע נובמבר, עברו על דוח ההוצאות שלכם והשוו אותו לתכנון המקורי. בסופו של דבר, חגי נובמבר יכולים להיות הזדמנות אמיתית למי שרוכש בחוכמה. תכנון מוקדם, בקרה ופרופורציה יהפכו את החודש הזה ממבחן פיננסי, להצלחה כלכלית.