זה עתה חגגתי 37 אביבים, ונדמה שלכבוד יום ההולדת שלי אפליקציית מוביט פינקה אותי בענק: 50 אחוזי הנחה בתעריפי הנסיעה באוטובוסים. אמריקה. אבל הדבר היחיד שהאפליציה לא הצליחה לפצח זה שאני צריכה לשלם עבור עצמי תעריף מלא, וכל מה שביקשתי זה להוסיף את בני בן ה-6 בתור נוסע כדי שנוכל ליהנות מתעריף קטין בנסיעות. אז מצד אחד אני נהנית מתעריף מוזל, שלא בצדק, ומצד שני אם אני רוצה לשלם לפי חוק, כנראה שנגזר עלי לגרור את בני לכל נסיעה באוטובוס.

למקרה שלא השתמשתם בשנים האחרונות בתחבורה הציבורית, אולי כדאי לעשות רגע סדר: בסוף שנת 2020 יצאה לדרך בישראל רפורמה בתחבורה הציבורית, המאפשרת לשלם באופן מקוון באמצעות מספר אפליקציות בשיטת חישוב ותשלום רטרואקטיבי. הבולטות ביניהן הן Moovit HopOn ורב-פס, המאפשרות לנוסעים לוותר על כרטיסי הרב-קו, ואמורות לקדם אותנו לעבר עולם עם פחות ארנקים. 

בתור חובבת אוטובוסים מושבעת וחסרת רשיון נהיגה מבחירה, אשר חונכה מגיל קטן שזוהי דרך ההתניידות הנוחה ביותר, וגם האחראית ביותר מבחינה כלכלית ואקולוגית, שמחתי על מהפכת התשלומים הטכנולוגית והנוחה, ומיהרתי לעבור להשתמש בה.

אלא שעכשיו אני בבעיה. אני משלמת מחצית מהסכום על הנסיעות באוטובוס, במקום תעריף מלא עבורי ומחצית התעריף עבור בני כשהוא מצטרף אלי לנסיעה.

מירב מיכאלי (צילום: אייל מרגולין)
שרת התחבורה מירב מיכאלי. הבטיחה שתבדוק אבל נעלמה | צילום: אייל מרגולין

וכך הבנתי שלמעשה עומדות שתי אפשרויות: להמשיך לנסוע בתעריף 50 אחוזים ולהסתכן בקנס, או למחוק את פרופיל הקטין ולשלם על שנינו תעריף מלא. תפסתי את הראש ושאלתי את עצמי ״ברצינות? עד כדי כך לואו-טק בסטארט-אפ ניישן?״.

למרות התלונות החוזרות שלי בפני נציגת השירות שזה פשוט לא הגיוני שאין דבר כזה ״פרופיל משפחתי״ שמאפשר לי ולמשפחתי ליהנות מהזכות להנחה בנסיעות משותפות בתחבורה ציבורית, וחוסר ההפנמה שילדים בני 5-9 פשוט לא מחזיקים בסמארטפונים, נותרתי עם תשובה אחת ביד: שאם זה לא נראה לי, שאפנה למשרד התחבורה, כי זוהי המדיניות שלהם. 

מתוסכלת ואימפולסיבית, עשיתי את מה שמוביט אמרו לי לעשות: פניתי לשרת התחבורה, מרב מיכאלי. היא השיבה לי בנחמדות שהן בודקות את הנושא, ובמקביל הובטח לי כי פנייתי התקבלה בלשכת השרה ותיבדק ותיבחן על ידי גורמי מקצוע. 

חמש יחידות במדעי התניידות בתחבורה ציבורית

בזמן שנותרתי עם תסכול, והחרדה הבלתי נשלטת מהשפלה ציבורית על ידי מבקרי אוטובוסים, גיליתי שאני לא ההורה היחידה שאבודה בדרכים; גם ויקי זלקוביץ, אם לבן 6 נאלצת בלית ברירה לשלם עבורו תעריף מלא בנסיעות. ״אני משתמשת ב-HopOn ופשוט לא מצאתי אופציה לחיוב נוסף ב-50 אחוזים. תביני כמה אנשים כמוני וכמוך משלמים על ילדים תעריף מלא. עושים עלינו קופה. זה באמת מחדל.״

גם שירן קפלן מאד רצתה לשלם בנסיעה משותפת מחיר מלא עבור עצמה וחצי מחיר עבור ביתה, כפי שהיא זכאית, אבל גילתה שזה פשוט בלתי אפשרי: ״בשורה התחתונה אני משלמת על הבת שלי מחיר מלא של מבוגר בכל נסיעה, וכך גם בכל מצב שבו היא נוסעת עם מישהו אחר כמו הורה של חברה או בייביסיטר.״

לעומתינו, נהג האוטובוס של מרינה קפלן מצא לה פתרון מקורי: ״אני עם שלושה ילדים, כשאחת מעל גיל 5. אני משלמת במוביט שני כרטיסי מבוגר. התינוק נוסע בחינם ושני הילדים חולקים כרטיס מבוגר, כך נהג האוטובוס הסביר לי. העניין הזה באמת צריך פתרון מסודר.״ 

כלומר, במקרה של מרינה, לא רק שהיא לא מחוייבת לשלם על שתי נסיעות אוטובוס בתעריף של 50 אחוזים עבור ילדיה, אלא רק על אחת, היא גם מוצאת את עצמה משלמת בדרך-לא-דרך, בעצת הנהג, כדי לא לעבור על החוק. 

ואז, בעקבות התייעצות עם חברה זה היכה בי: אפשר להשתמש בשתי האפליקציות, אחת עם תעריף מבוגר ואחת עם תעריף ילד. אבל מה עושה מי שיש לו יותר מילד אחד?

פנינו גם למוביט וגם ל- HopOn ושם הפנו את האצבע למשרד התחבורה.

ממוביט נמסר בתגובה: ״מוביט פנגו הינה זכיין של משרד התחבורה לתשלום ביישומונים בתחבורה הציבורית ומשכך אופן התשלום אופיין בהתאם להוראות ודרישות משרד התחבורה. בדומה לכרטיס הרב-קו, פרופיל התשלום באפליקציה הוא אישי ותיקוף של ילד בכרטיס מבוגר מבוצע כפרופיל רגיל.״

מ-HopOn נמסר בתגובה: ״בהתאם להנחיות משרד התחבורה, בשלב זה אפליקציית רב-פס לא תומכת בתיקוף עבור נוסעים נוספים בעלי פרופילים המזכים בהנחה.״

ומה משרד התחבורה אמר אתם שואלים? ובכן, לאחר פניות רבות וחוזרות שלנו אליהם, הם עדיין לא טרחו להגיב בנושא.