לפני פרוץ מגפת הקורונה הרכבת הפעילה רכבות לילה מנהריה ומבאר שבע דרך תחנות הביניים לתל אביב ולנתב"ג ובכך הגבירה את הנגישות גם בלילות ואפשרה הגעה מהירה, זולה ויעילה לטסים ולנוחתים, אך מאז המגפה קוצצו הקווים והם לא ישובו בקרוב.

בקו החוף מבוצעות עבודות חשמול בשעות הלילה, אך בשונה מבעבר לא מופעלים שאטלים לנוחתים מנתב"ג. עבודות דומות מבוצעות גם באזור רחובות ובלוד שמונעות את הפעלת הקו הדרומי המזרחי בין באר שבע ללוד, ואולם ברכבת יכולים להפעיל את קו הנגב המערבי מבאר שבע לאשקלון ומאשקלון לתל אביב אך לא עושים זאת.

לאחר הפעלת מסילת קשת מודיעין שמתוכננת לסוף החודש, יתאפשר להפעיל קו לילה מהרצליה דרך תל אביב לנתב"ג שיסתיים במודיעין אך במשרד התחבורה וברכבת לא התקבלה החלטה כזו. בכל אופן, הקו לא יוכל להמשיך לירושלים מפני שעדיין מבוצעות עבודות תחזוקה במנהרות הרכבת לבירה.

בנוסף, לדברי בכיר ברכבת, כדי להפעיל רכבות נוספות ובהן רכבות לילה - הרכבת זקוקה לפקחים שבהם יש מחסור. בחודש ינואר בית הדין לעבודה אפשר לפתוח מחזורי הדרכות לפקחים חדשים בהיקף של 6 פקחים בלבד כשברכבת ביקשו 12. בשבוע שעבר הוגשה בקשה להגדיל שוב את המכסה ל-12 פקחים ובית הדין לעבודה דחה אותה. בית הדין קבע שלא מדובר בצעד שיהווה פגיעה מיידית בנוסעים וזאת משום שהרכבת הצהירה על פגיעה בשירות רק באזור הדרום ולא בחנה את האפשרות להשתמש בפקחים מאזורים אחרים בארץ וכי בעקבות דעיכת גל הקורונה פקחים חזרו לעבודה וגם אם יוספו פקחים יקחו שלושה חודשים להכשירם.

מי ייפגע אם לא הנוסעים

ועדיין, לדברי הבכיר, יש קווים שלא חזרו לפעילות מלאה מאז פרוץ מגפת הקורונה בשל מחסור בפקחים ובהם חלק מהרכבות בין אשקלון לבאר שבע וחלק מהרכבות בקו השרון וכן בקו דימונה באר שבע. פקחים יחסרו גם כדי להפעיל את קו ירושלים-הרצליה בימי שישי לאחר סיום העבודות במסילת קשת השרון ובהפעלת קו הלילה כאמור.

במקביל, בשבוע שעבר הודיע ועד העובדים לבית הדין לעבודה שהחל מתחילת חודש אפריל "באופן אחראי ומידתי וללא פגיעה בציבור הנוסעים יופסקו כל העבודות הנוגעות להמשך פרויקט החשמול", ואולם פרויקט זה שמטרתו העברת הנעת הרכבות מדיזל מזהם לחשמל, מבוצע על מסילות קיימות ולא על מסילות חדשות במרחב הפתוח ולכן עיכובים בפרוייקט החשמול - אם יווצרו בעקבות העיצומים - בוודאי יפגעו בנוסעים, לא רק בעיכוב הפעלתם בשעות הלילה, אלא גם בשעות הערב ובסופי השבוע.

בכל אופן, גם מבלי קשר לעיצומים במשרד התחבורה וברכבת לא התקבלה כל החלטה להפעיל חלק מקווי הלילה שעל מסילותיהן לא מבוצעות עבודות ולתת חלופות לאלו שבהן יש. וכך, למרות דעיכת הקורונה וההחלטה העקרונית שלא להחיל הגבלות שונות על שירות התחבורה הציבורית - נוסעי הרכבת נפגעים שוב.

העיצומים ברכבת חלים מזה חודשים לאחר שהמשא ומתן להסכם קיבוצי שהחל בשנת 2019 עדיין לא הבשיל. בהחלטותיו בית הדין האזורי לעבודה מביע מורת רוח מקצב ההתקדמות במשא ומתן. בהחלטתו האחרונה קבע בית הדין כי אם הצדדים לא יתקדמו במשא ומתן עד ליום 3.4, יצורפו לפגישות שרת התחבורה מרב מיכאלי או מי מטעמה, שעשתה עד כה כל מאמץ שלא להתערב בסכסוך העבודה, על אף הפגיעה באינטרס הציבורי.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס