היום ומחר (21-22 ביוני) חברת אמזון, חברת הסחר הגדולה בעולם, תקיים את ה-Prime Day - יום של מבצעים סגורים לחברי פריים בלבד בהנחות משמעותיות. המבצע יתקיים באתרי אמזון האירופאים בסביבות 00:00 בלילה על פי שעון ישראל, ובאמזון ארה"ב ב- 10:00 בבוקר לפי שעון ישראל. גם השנה יחול הפריים דיי במשך יומיים שלמים כפי שהיה בשנה שעברה.

"בשנה שעברה, בעקבות משבר הקורונה נדחק הפריים דיי לנובמבר, ואמנם אמזון הצליחה לשבור שיאים, אך הפריים דיי הנוכחי הולך להיות הגדול והמפתיע ביותר עד כה – לפחות לפי הבטחות של אמזון", אומר אומר יניב קוטר, מבעלי חברת השילוח DealTas. ״הפריים דיי השנה בסימן חזרה לשגרה, ארה״ב רק החודש באמת חוזרת לעצמה ואמזון מבינה זאת היטב, ההרגשה חגיגית באוויר וזה אומר שאנשים מוכנים להוציא הרבה יותר כסף״.

"המטרה נשארה זהה - להפוך אותנו למנויים בתוכנית הפריים של אמזון שהשנה כבר כוללת טלויזיה בסטרימינג עם תכנים בלעדים ואפילו שירותי מוזיקה" מסביר קוטר."מכיוון שאמזון מאפשרת חודש ראשון ללא תשלום וללא התחייבות, ובכך למעשה ניתן לזכות בהטבות של היום בלי לשלם. ההצטרפות החינמית היא לחודש ימים, ובמידה ומחליטים לא להמשיך מעבר לחודש מתנה, הדבר אינו כרוך בתשלום.

לאילו מבצעים צריך לצפות השנה?

מבצעי ״חימום״ שאמזון מאפשרת הם רק טעימה קטנה, ניתן למצוא בין היתר אוזניות אקו ב 40$ הנחה, רמקולים חכמים מסדרת אקו (הכוללת את אלקסה כמובן) בהנחות עד 50$, וכמה נתבי רשת חכמים. אך כאמור, המשחק מתחיל היום בערב ושווה לעקוב", הוא מסביר.

 ״השנה נראה הרבה יותר מוצרים משלימים לבית, לקמפינג, משחקי ילדים, צעצועים ומטבח מאשר בעבר״, מדגיש קוטר, ״זאת מפני ששוק השבבים במצוקה וטלויזיות, מחשבים ומכשירים חכמים קשה יותר להשיג ולכן סביר שהנחות גדולות לא נמצא עליהם. בנוסף, השנה גם תחומי האופנה ייכנסו לפריים דיי. אבל – וזה אבל גדול – רשתות רבות פוזלות לכיוון אמזון ומציעות כבר מעכשיו מבצעים משלהם על מנת להתחרות בימי המכירות ולזכות בנתח, המרוויחים העיקריים הם אנחנו וכדאי להכנס גם לאתרים של רשתות שאתם אוהבים במיוחד ולהתעדכן.

מה זה מנוי פריים?

 מטרת העל של אמזון היא להפוך אותנו למנויים בתוכנית הפריים שלה. מנויי הפריים זוכים לגישה למוצרים "לוהטים" במבצע שסגורים רק לחברי אמזון פריים - כולל גישה מוקדמת למבצעים, עדיפות של 30 דקות במבצעי בזק, קבלת קדימות באספקות ומלאי, גישה למאגר סרטים וסדרות, גישה למאגר של תכני מוסיקה, אחסון ללא הגבלה של תמונות והאזנה לספרים מספריית הספרים חינם.

אם אתם לא רוצים להיות חברי פריים - או אם אתם רק רוצים לעשות השוואה - קמעונאים אחרים, כולל בסט ביי, טארגט וולמארט, עשויים להפעיל מבצעים מקבילים שאינם דורשים דמי חבר שנתיים.

העלות השנתית לרכישת מנוי פריים היא 119 דולרים ועלות חודשית תעמוד על 12.9 דולרים. רבים מצטרפים לתוכנית בימי ה-Prime Day מכיוון שאמזון מאפשרת חודש ראשון ללא תשלום וללא התחייבות, ובכך למעשה ניתן לזכות בהטבות של היום בלי לשלם. ההצטרפות החינמית היא לחודש ימים, ובמידה ומחליטים לא להמשיך מעבר לחודש מתנה, הדבר אינו כרוך בתשלום.

חגיגת מבצעים או רכישות לא משתלמות?

מי שלא עומד בהיכון עם היד על העכבר הוא בני בוחניק, מנהל קבוצת הפייסבוק כזה אני רוצה ! I Need It". "לפני הכל צריך לזכור שהשנה אמזון הקדימו את חגיגות ה- PrimeDay לחודש יוני, וזאת אחרי מסורת ארוכת שנים שזה מתקיים ביולי", הוא מזכיר. "המטרה הברורה היא להמשיך את המומנטום הפיננסי המצוין בו החברה מצויה, ואת הגידול בהיקפי המכירות בשנה האחרונה. עם זאת צריך לזכור שעולם התעופה האזרחי עדיין נמצא במשבר, וההיעדר טיסות הנוסעים, משפיע על עלויות השילוח הבינלאומי – והמחירי שילוח עדיין יקרים. בנוסף לזאת עולם הצרכנות הגלובלי כולו סובל עדיין ממחסורים ובעקבות כך גם יש עליות מחירים לא קטנות – כמעט בכל תחום".

"בגלל שתי הסיבות הללו לא ברור האם הפריים דיי שווה בהיבט של הצרכן הישראלי", הוא מדגיש, "ולכן ההמלצה שלי השנה זה להגיע מוכן, ולשלוט בפרטים בהיבט של דגמים ומחירים, לשבת על הגדר ולא להירשם מראש למנוי הפריים – ורק במידה ומוצאים משהו שהוא אטרקטיבי במחיר לקפוץ על העגלה".

בוחניק צופה כי הפוקוס שהצרכן הישראלי צריך לשים הוא על אמזון ארה"ב ופחות על האתרים האירופאים (אנגליה, גרמניה, צרפת וכו), וזאת בגלל שיטת החישוב של ההנחות. "בעבר, בימי המבצעים מסוג זה, שיטת חישוב ההנחות באירופה היתה פחות אטרקטיבית לצרכן שהוא מחוץ לאיחוד האירופאי, כלומר גם לצרכן הישראלי, וזה קרה בגלל שגובה ההנחה התקזזה עם הורדת המעמ המקומי, כלומר המע"מ לישראלים הופחת", הוא מסביר. "מה שקרה בשנים האחרונות הוא שם לדוגמא היתה על מוצר מסויים הנחה של 100 יורו, ושווי המע"מ לדוגמא היה 80 יורו, המערכת היתה "מורידה" לצרכן הישראלי רק 20 יורו הנחה ולא 100 כדי לא להפסיד".

כל הנסיבות הללו- עלויות לוגיסטיות כבדות, מחסורים קשים ליצרנים בכל התחומים, קשיים ביצור בעקבות השפעות הקורונה שעדיין "נמצאת איתנו" בלא מעט מקומות ,ושעדיין משפיעים על כל עולם הסחר- הופך את הפריים דיי  לתעלומה", טוען בוחניק. 

שימו יעדים ברורים ותחליטו מהר

כדי שתגיעו הכי מוכנים שיש, ביקשנו מבני בוחניק  טיפים לרכישות מוצלחות באמזון.

צמצמו אפשרויות. "הדבר החכם ביותר לעשות בשלב מקדים הוא לצמצם אפשרויות, לרכז באמת מה שאתם חושבים שצריך, להשוות עכשיו בין מוצרים שאתם צריכים (זה הזמן לבחון נתונים טכניים, להשוות פרטים, לקבל החלטה על דגם כזה או אחר) ופשוט לחכות ולהתייעץ",הוא אומר.

"המלצתי לצרכן הישראלי להכין לעצמו "צ'ק ליסט" קצר של מה מעניין אותו, מה המחירים – גם בשוק המקומי וגם בעולם לאורך השנה האחרונה –  ולראות מה יהיה.  ורק במידה ומוצאים משהו אטרקטיבי להתקדם – ובמידה ואין לחץ או צורך ממשי במוצר בשלב זה וההנחה לא אטרקטיבית מספיק – לא לקפוץ מהתרגשות מכל תזוזה של כמה אחוזים".

שימו לכם יעדים ברורים. "אל תתלהבו מ'חיתוכי מחיר' של דברים שאתם לא צריכים, מכיוון שכך לא יישאר לכם תקציב ברגע האמת למוצר שרציתם. עם זאת, תשאירו 20-30 אחוזים תקציב לבזבוזים מיותרים, הפתעות זולות בדרך, ומבצעים משתלמים ובלתי-צפויים (בדיוק כמו בתכנון שיפוץ)", אומר בוחניק. "יש לזכור שהשנה מנוי הפריים גם מאוד משמעותי באמזון אנגליה, מה שמוזיל את עלויות השילוח, ולכן ההמלצה שלי להתמקד בעיקר בארה"ב ובאנגליה".

תחליטו מהר. "אין לכם זמן להתלבט יותר מדי. ראיתם מוצר שרציתם והוא במחיר טוב – אל תחכו",הוא מזהיר. "יש מוצרים שצצים כבר עכשיו ולא יחזרו בסיילים אחרים כמו בבלאק פריידי, ולכן מצד אחד קבלו החלטה מהירה ומצד שני - אל תקנו רק כי המוצר במחיר טוב".

מנגד,עדיף לרכוש מוצר גם אם אתם לא יודעים עליו הרבה פרטים ואחר כך לבטל רק כדי שלא תפספסו. "באמזון קל לבטל, בעיקר סמוך לרכישה, כך שאם ראיתם מבצע טוב, אבל אינכם בטוחים אם זה המחיר הנמוך ביותר, תזמינו ואחר כך תשוו. אם תגלו מבצע טוב יותר, פשוט תבטלו", ממליץ בוכניק.

קחו בחשבון שלא כדאי להמתין עם הביטול זמן רב מדי, ולכן ההמלצה היא להזמין ולערוך מיד סקר שוק ולהחליט תוך שעה-שעתיים האם אתם מזמינים את המוצר או מבטלים.


שימו לב לעלויות השילוח. רבים מהמוכרים יציעו לכם ביום זה משלוח בינלאומי חינם או בהנחה ניכרת - אך במידה ולא עלויות משלוח גבוהות יכולות לייקר את המוצר ולהפוך את הקנייה ללא כדאית."פריטים שלא נשלחים ישירות לארץ ניתן לשלוח לארץ עם חברת שילוח ישראלית שהמחסנים שלה נמצאים בארה"ב. תוכלו גם לחשב עלות סופית כולל מיסים ובכך להימנע מהפתעות", אומר קוטר.

גם חברות השילוח לישראל מציעות מבצעים שונים שיוזילו את העלויות הסופיות וכדאי לערוך סקר שוק גם כאן. ב- DealTas למשל מציעים - 20% הנחה עד 5 ק״ג קוד קופון amazon20,  עד 30% הנחה 5-10 ק״ג קוד קופון amazon30,  עד 40% הנחה 10-20 ק״ג קוד קופון amazon40, ועד 50% הנחה מעל 20 ק״ג קוד קופון amazon50. ההנחות על חבילות מכל ספק וחנות.

USHOPS תעניק ללקוחותיה, בשימוש בקוד קופון:  AMZ_PR, את ההנחות הבאות: בחבילות מעל 500 גרם עד 5 ק"ג, יזכו אתכם ב- 20% הנחה, מעל 5 ק"ג עד 10 ק"ג: 40% הנחה, ומעל  10 ק"ג ומעלה: 60% הנחה. 

"אנו ממליצים להגיע מוכנים מראש לפריים דיי, ולבנות כבר עכשיו סל קניות עם המוצרים האהובים, בנוסף כדאי למהר ולקנות עם פתיחת המכירות שכן הדרישות למוצרים תהיינה גבוהות מכל העולם. כמו כן, מומלץ לשים לב למתחם הפריים דיי באתר אמזון בו יתקיימו שידורי וידאו שיציגו מוצרים חמים ומומלצים לקניה", אומר ירון בן אלי מנכ"ל קבוצת USHOPS.

שימו לב לסכום הקנייה. זיכרו כי תקרת הפטור ממס על חבילות מחו"ל היא עד 74.99 דולר בלבד (עלות השילוח לא כלולה בחישוב ומתייחסת אך ורק לעלות המוצר עצמו), ומעבר לכך תיאלצו להוסיף תוספת למע"מ של 17 אחוזים שעלולה לקזז את החיסכון שבמבצע. כמו כן, יש להביא בחשבון שכדי לייבא מוצרים בשווי של יותר מ-500 דולר, תצטרכו להוסיף תשלומי מכס ומס קנייה. 

פספסתם עסקה? נגמרה הכמות שהיתה בהנחה? "לרוב תוכלו ללחוץ על כפתור שמכניס אתכם ל-Waiting List. אל תהססו ללחוץ עליו" ממליץ בוחניק. "לא מעט אנשים מתחרטים לאחר שביצעו הזמנה. הרשימה היא על בסיס סדר "כניסה" – כלומר, ככל שתקדימו להיכנס לרשימת ההמתנה, כך יגדל הסיכוי שתצליחו לשים יד על יחידות מעסקאות שהתבטלו".

ביטול מנוי ה-PRIME. "קחו לכם כמה ימים ותבחנו את השירותים הנוספים שאתם מקבל עם המנוי (מוסיקה, וידאו,סטרימינג ועוד). במידה והגעתם למסקנה שלא בא לכם להמשיך במנוי – תוכלו לסמן לאמזון לא לחדש לכם את המנוי מראש", אומר בוחניק.

ודאו האם המוצרים שאתם מזמינים מצריכים אישורי ייבוא מיוחדים. בשנה האחרונה התחוללו לא מעט רפורמות בתחום היבוא האישי - ובלא מעט קטגוריות מוצרים הופחתה רגולציה וצורך באישורים מיוחדים. ניתן להבחין לדוגמא בקלות ההזמנה של מוצרי תקשורת לבית (ראוטרים, נקודות גישה אלחוטיות וכו) שכיום צרכן פרטי לא נדרש לאישור משרד התקשורת בהגעת המשלוח לארץ. עם זאת, עדיין יש מספר קטגוריות ספציפיות שלהן כן נדרש אישורים (לדוגמא חלק מחלקי החילוף לרכב, מוצרי בטיחות כגון כסאות בטיחות לילדים וכו). ניתן להשתמש בכלי שמשרד הכלכלה פרסם שמאפשר לבדוק מראש מה נדרש.

ביטחון ואבטחה. "היזהרו מניסיונות פישינג/גניבת סיסמאות וכדומה. מכיוון שזה יום צפוף בפעילות און-ליין, יש ניצול של גורמים זדוניים שמנסים "לרכב" על החגיגה ולנסות לגנוב סיסמאות וכדומה", מזהיר בוכניק. "אמזון מעולם לא יבקשו מכם לשלוח להם מייל עם סיסמה/אימות סיסמה במייל חוזר. קיבלתם מייל שמתריע לשלוח מייל חוזר עם סיסמה? זהו ניסיון פריצה" ,מזהיר בוכניק.

"כמו כן, קיבלתם מייל עם מבצע או משהו שנראה כמו אמזון, עם קישור למבצע למוצר במחיר חלומי – תציצו בכתובת אינטרנט שנפתחת לכם, שלחצתם ורק תוודאו שאתם בדומיין (בכתובת) של אמזון ולא עיוות קטן או משהו שנראה כמו אמזון אבל זו כתובת שונה (amaz0n.com, amzon.com, amaon.com וכדומה)".