כשג'ף בזוס פתח חנות מקוונת לרכישת ספרים הוא אמר שהיתרון הכי גדול שלו על פני חנויות פיזיות הן חוות הדעת של הרוכשים. מאז אמזון נהייתה מעצמה אבל תגובות הקונים וחוות הדעת עדיין משחקות חלק עיקרי וחשוב מאוד בחווית הקנייה של הלקוח. אבל מה עושים כשמגלים שלמעשה, יש סיכוי שרכשתם מוצר עם חוות דעת מזויפות? 

אמזון בעצמה הודתה שרק בשנה שעברה הם מנעו מיותר מ-13 מיליון ניסיונות להשאיר חוות דעת כאלו, והמשמעות של הנתון הזה מאוד קריטית. 97 אחוזים מהלקוחות של אמזון מבססים את ההחלטה לקנות או לא לקנות מוצר על סמך חוות דעת. יותר מזה - אמזון בעצמה מקדמת מוכרים שיש להם חוות דעת טובות לעמודים הראשונים וממליצה עליהם, כך שברגע שלקוחות מסתמכים על חוות דעת פיקטיביות - זה נזק גדול לצרכנים וזה נזק גדול לחברה.

פריטים הכי נפוצים עם תגובות אוהדות מזוייפות על פי אמזון הם בעיקר במוצרים כמו אוזניות, מצלמות קומפקט, מצלמות רכב, הליכוני כושר ושעונים חכמים של מותגים בלתי ידועים, אבל לא רק.

יש מספר סוגים של חוות דעת פיקטיביות אבל 2 שמאוד קל לעלות עליהן. הסוג הראשון הן חוות דעת "מושאלות", כאלו שהמוכר פשוט לקח אותם ממוצר אחר שלא נמכר יותר ופשוט "שייך" אותו למוצר אחר לדוגמה: מוכר שמוכר חגורת גב, אך חוות הדעת ממליצה בחום על סבון כלים.

חוות הדעת הפיקטיבית השנייה שאפשר למצוא היא דווקא מאנשים אמיתיים שיש להם חשבון אמזון והם "עובדים" בלכתוב חוות דעת על מוצרים. ניתן לזהות בקלות כאשר רואים בתגובות את אותו נוסח המלצה ממספר יוזרים שונים, כאילו מישהו אמר להם מה לכתוב ואיפה והם רק עשו קופי פייסט.

אבל עד כמה קשה למוכר להשיג חוות דעת חיוביות? מסתבר שלא מאוד. יצרנו קשר עם "דילר" של תגובות בפייסבוק וביקשנו ממנו לקדם מזוזה שאנו מעוניינים לשווק באמזון ארה"ב. בירור מהיר על מספר חוות דעת ולייקים שאותם אנחנו שואפים להשיג הביאו אותו לתימחור הבא: עבור חוות דעת אחת נשלם 15 דולר ועבור דירוג כוכבים - חצי דולר בלבד.

ברשת החברתית גם פועלות קבוצות שונות שמגייסת כותבים. מנהל הקבוצה מוציא מידי פעם רשימה של דברים שצריך לכתוב עליהם ביקורות טובות ומי שמעוניין יוצר עימו קשר וכותב לו באופן אישי כל מה הוא כותב ביקורת.

איך אפשר לזהות תגובות מזוייפות?

קודם כל תקראו את חוות הדעת ואל תסתפקו רק בכאלה שמדרגים מוצר בכוכבים. תבדקו האם התגובה מהללת במיוחד, האם היא חוזרת על עצמה מספר פעמים או במונחים כמעט זהים? האם יש פירוט מעמיק שמראה שחוות דעת היא אכן אמינה, או רק פירוט שיטחי?

אם מוכר מקבל חוות דעת שלילית – ומיד לאחריה מבול של חוות דעת חיוביות, אולי הוא מנסה לטשטש חוות דעת שלילית ולהעלות דירוג. דווקא חוות דעת של 3 או 4 כוכבים מומלץ לקרוא בתשומת לב, כי בקבוצה זו הסיכוי הגבוה ביותר לחוות דעת אמיתיות.

בנוסף, תבדקו כמה חוות דעת יש מתגובות מאומתות - כלומר כאלו שאמזון מבטיחה שהמוצר אכן נרכש - הן בדרך כלל אמינות יותר. והכי חשוב: ראיתם מוצר שמצא חן בעיניכם? צרו קשר עם המוכר ותקראו שאלות ותשובות של לקוחות קודמים. הממליצים הפיקטיביים לא מגיעים לקטגוריה הזאת.