האם אנחנו עומדים בפני עליית מחירים משמעותיים באתרי הקניות מחו"ל? בקבוצות רכישה של מוצרים מחו"ל החלו להישמע לאחרונה קולות אזהרה מפני עלויות משלוח גבוהות מהרגיל ומחירים שעלולים להמשיך ולטפס.

"הכל התחיל לפני שלושה שבועות", אומר יניב פורת, מייסד אתר וקבוצת הפייסבוק AliBuy. "אנשים התלוננו בקבוצת הפייסבוק שההזמנות שלהם בוטלו, ושמתי לב שהגורם המשותף של המוצרים היה שילוח יחסית יקר. פניתי למוכרים שאישרו שכרגע המשלוח עולה להם יותר מהמוצר ולא משתלם להם לשלוח לארץ".

בשגרה, חבילות מגיעות לישראל בטיסות של חברות השילוח, בטיסות נוסעים מסחריות רגילות ודרך הים. "רק כ-10 אחוז מהמוצרים שנכנסים לארץ מגיעים דרך מטוסי תובלה שזה ייעודם", מבהיר פורת. "שאר החבילות מגיעות עם מטוסי הנוסעים. כרגע כמעט ואין טיסות נוסעים מסחריות. 90% מאפשרויות המשלוח ירדו מהפרק, ומטוסי התובלה בביקוש הרבה יותר גדול ממה שהם רגילים. לכן, כל ספק צריך לשלם יותר".

בניסיון להתמודד עם הביקושים הגוברים וההזדמנויות הקטנות, חלק מהמוכרים בסין עברו להציע משלוח ימי. המשמעות היא זמן משלוח ארוך משמעותית - שעשוי לעלות על חודשיים. "פרסמתי ארגז כלים שהמוכר היה מוכן לשלוח בדואר ימי, ללא התחייבות לזמן קבלת המשלוח. אם אם הקונים מעוניינים במשלוח אווירי הם נדרשו להוסיף 40 דולר", מוסיף פורת. "כל מי שצריך לשלוח משהו לישראל, פעולת השליחה התייקרה עבורו – אין דרך לחמוק מזה. מוצרים שהם קלים ואין להם נפח – כמו מטענים, כבלים, כיסויים – אולי המוכר יספוג את זה בעצמו ולא תורגש עליה במחיר המשלוח, אבל כל מוצר בינוני-גדול ומטה התייקר".

כך, מצאנו בעלי אקספרס מכונית על שלט שעלתה בשגרה בסביבות ה-80 דולר ובמבצע 62 דולר, והיום עולה בסביבות ה-110-120 דולר. כלומר המוכרים מגלמים את מחיר המשלוח במחיר המוצר, וממשיכים לתאר את המשלוח כ"חינם". במקרים אחרים, המוכרים מתמחרים את המשלוח בעלות גבוהה מאוד, כך שהמשלוח עלול להיות יקר יותר מהמוצר עצמו.

"פרסמתי באתר ראוטר, ורבים ביצעו הזמנה דרכנו", מספר פורת. "המוכר ביטל לכולם את ההזמנות באופן פתאומי והמחיר של הראוטר עלה משמעותית. הוא אמר שהוא פשוט לא יכול לשלוח אותו כרגע בגלל שהשילוח יקר ולא כלכלי עבורו".

"החלק העיקרי שהשתנה בעלויות השילוח הן עלויות הטיסות עצמן", מסבירים בחברת השילוח הישראלית idgu, "המחירים עלו בחודש האחרון פי 3-5 לקילו וזה נובע בעיקר מנושא של ביקוש והיצע. הביקוש יחסית ירד אבל כמות הטיסות לארץ פחתה משמעותית מול הביקוש שעדיין קיים".

"אמנם יש ירידה בהזמנת פריטי אופנה ולייף סטייל, כמו גם בתחומי הקמפינג והטיולים, אבל יש עלייה מטורפת ברכישת מוצרים שקשורים לילדים – משחקים, צעצועים, בריכות, מתנפחים – כי באופן טבעי אנשים מחפשים דרכים להעסיק את הילדים בבית", מספרים בחברה. "אצלנו המחירון לא השתנה, כי אנחנו סופגים בעצמנו את רוב העלויות, אך יש חברות שלא יכולות לספוג את ההתייקרות ומעלות את המחירים בהתאם למה שקורה בשוק. המחירים בחו"ל עלו גם בלי קשר לבעיות השילוח, צריך לזכור שהרבה מוצרים ומותגים מיוצרים בסין ושם המשק היה משותק תקופה, מה שגם גרם לעליית מחירים".

אז מה ההמלצה לנו, הצרכנים? "אין תשובה חד משמעית, כל מוצר בפני עצמו", מסכם פורת. "יש מוצרים שישתלם להזמין אותם גם אם המשלוח יעלה יותר כסף. כדאי לבדוק ולהשוות כמה עולה המשלוח, ומה שלא דחוף לכם לחצי השנה הקרובה – אם אפשר לעכב את הקניה, תעכבו".