האם עוד רשת ענק בדרך לישראל? אחרי קארפור הצרפתית, וספאר ההולנדית, אולי גם ענקית הסיטונאות האמריקאית קוסטקו (Costco) בדרך לפתוח כאן סניפים. במכתב ששלח שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ביום חמישי למנכ"ל קוסטקו, קרייג ג'לינק, הוא הציע לו להתחיל בפעילות הרשת בישראל. "ממשלת ישראל שמה לה כאחת ממטרותיה להוריד את יוקר המחיה בישראל ולהגביר את התחרות בשוק קמעונאות המזון", כתב סמוטריץ' במכתב.

קוסטקו היא רשת חנויות הסיטונאות הגדולה ביותר בארה"ב, ואחת החביבות על יהודי אמריקה, והתשיעית בגודלה בעולם. הרשת מפעילה מאות חנויות בארה"ב, קנדה, אוסטרליה, יפן, ספרד ועוד, ונחשבת לרשת המזון השנייה הגדולה בעולם אחרי וולמארט.

שנת 2022 הייתה שנה מוצלחת מאוד לרשת, שבעזרת מודל המנויים הצליחה לבדל את עצמה מהמתחרות: טארגט, שמנייתה נפלה ב-34 אחוזים וולמארט שהודיעה על החלשות המכירות (בדו"ח האחרון רשמה החברה שולי רווח תפעוליים של 4 אחוזים בלבד) .

הרשת ידועה בעובדה שרק חברי מועדון יכולים לרכוש בה מוצרים. חברות עולה כ-60 דולר בשנה למנוי זהב ו-120 דולר למנוי מתקדם יותר. כלומר, בניגוד למודל הישראלי, בו חברי מועדון מקבלים הנחה על מספר מוצרים, בקוסטקו אתם לא רשאים לרכוש כלל בלי כרטיס מועדון פעיל.

המודל הזה מאפשר לרשת למכור מוצרים בזול גם בעתות משבר. קוסטקו היא מהקמעונאיות היחידות שלא מגלגלות את עלות הייבוא לצרכן, כיוון שהמודל שלה לא מבוסס על מכירות אלא על מנויים. כך שבתקופה בה המחירים בשמיים, וכל הקמעונאיות מעלות את מחירי סל הצריכה על רקע האינפלציה הגואה, הצרכן יחפש באופן אוטומטי יחפש את המקום הזול ביותר לקנות בו - בקוסטקו.

קונים בסניף קוסטקו בסיאטל (צילום: Trong Nguyen, shutterstock)
קונים בסניף קוסטקו בסיאטל | צילום: Trong Nguyen, shutterstock

הלקוחות פורקים את הסחורה

כל המוצרים ברשת נמכרים באריזות ענק (לדוגמה: 5 קילו אורז, 5 קילו קמח ועוד). בניגוד לרשתות הישראליות, שם המגוון שולט, ברשת יש מבחר מוגבל - מעט סוגים של קטשופ, מעט סוגים  של דגני בוקר, של שמפו, של סבון, סוג אחד של נוזל ניקוי וכו'. למה הצרכנים סובלים את זה? כי בקוסטקו מתחייבים שהפריט שהם בחרו להביא נבדק על ידי צוות מיומן של מומחים ונמצא כקניה הכדאית ביותר.

המוצרים מסודרים במדפים כפי שהם הגיעו מהספק. כך חוסכת הרשת בעלויות עובדים, ופעמים רבות הצרכן הוא זה שמוציא את הסחורה מהניילונים בשביל לקחת את המוצר.

ברשת בארה"ב תמצאו, בנוסף למוצרי צריכה, גם מוצרי פארם (בבעלות החברה מרפאות, בתי מרקחת ו-668 תחנות דלק), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ריהוט, אופטיקה, ציוד משרדי, כלי בית, תכשיטי יהלומים, ריהוט גן, ציוד ספורט ועוד.

בנוסף החברה מוכרת גם שירותים שונים שאם יכנסו לישראל - הם יוכלו להפוך עוד שווקים. קוסטקו מוכרת מכוניות בליסינג ומציעה שירותי תיקונים במוסך, למשל. שירות אחר מציע מים מינרליים שמגיעים מבוקבקים עד הבית, ממש כמו מי עדן.

עוד מציעה הרשת שירותי תיקונים והתקנות: פאנלים סולאריים, התקנות פרקט, התקנות שיש, פתרונות הצללה, התקנת דלתות לחנייה הביתית ועוד. גם חבילות נופש והשכרות רכבים בחו"ל תוכלו למצוא דרך האתר ואפילו שירותי פיתוח תמונות.

 

קוסטקו היא רשת כל כך אהובה בארה"ב עד שיש אפילו מי שפתח לה אתר מעריצים, וכמו בכל שוק פתוח ותחרות בריאה, יש גם אתר "מכורים" אליה.

בפועל, יש לרשת כבר דריסת רגל בישראל. בשנת 2013 החלה רשת "אושר עד" לייבא את מוצרי המותג הפרטי של ענקית השיווק האמריקאית, הנקרא "קירקלנד". במסגרת זו מוכרת הרשת נייר טואלט, חבילות של נייר מגבת איכותי השונה מנייר המגבת הנמכר בישראל, שקיות אשפה בשני גדלים, תחליף סוכר, פיצוחים, תבלינים, ועוד מוצרים למטבח ולבית. אתר אושר עד מפרסם את המותג שמתהדר באריזות הגדולות שלו – מה שמתאים מאוד ללקוחות הרשת.

אם הרשת תבחר להיכנס לארץ באופן רשמי ומלא, מחכה לה כאן תחרות על ליבם של הישראלים. מצד אחד הרשתות המקומיות כמו שופרסל ורמי לוי, ומהצד השני מהרשתות הזרות שנחתו כאן וכבר מתחילו להפיץ את מוצריהן בסניפים..

סמוטריץ' יצטרך להבטיח שלל הטבות עבור הרשת, והיא מבחינתה תצטרך ללמוד את השוק המקומי שאוהב את המגוון שלו ולא שש לשלם על מועדוני חברות. השר כבר הודיע מאז כניסתו לתפקיד לא פעם כי בכוונתו לפעול למציאת פתרונות בסוגיית עליות המחירים ויוקר המחיה, והרחבת התחרות היא צעד מבורך. כעת צריך לשבת ולחכות לתגובת הרשת.