כשחבית הנפץ ששמה אורטל בן דיין התגלגלה במורד המדרגות שמובילות לבית ה"אח הגדול", לכיוונה של קבוצה קטנה של גפרורים שהמתינו לה בקצה הדרך, היה ברור לכולם מה הולך לקרות. זה היה רק עניין של זמן עד שהמחמאות על השמלה הצבעונית של בן דיין וה"ציצי הקטן והיפה" שלה, כפי שהעירה אחת המתמודדות, יתחלפו בזעקות קרב מחרישות אוזניים, ויכוחים פוליטיים סוערים וריבים עדתיים עקובי רייטינג. וכמו שכל מי שמבין דבר או שניים בתכניות ריאליטי יודע – ציצי שמדברים עליו במערכה הראשונה, חייב לירות במערכה הבאה.

עד לאחרונה שמה של בן דיין היה שגור בעיקר במרחבי הפייסבוק, בכתבות ב"הארץ" ובבתי קפה דרום תל אביביים, בהם היא זכתה אפילו לכינוי מיוחד על שם ראשי התיבות שלה – אב"ד. עכשיו, עם הצטרפותה לאח הגדול, היא הפכה לשיחת המדינה. אז מי היא אותה דיירת סוררת מדרום תל אביב שהספיקה להסתכסך עם כל העולם ואחותו האשכנזייה לפני שהגיחה למסכי הטלוויזיה שלנו? ומה לעזאזל גרם לאישה שמגדירה את עצמה כפמיניסטית מזרחית שמאלנית מהפריפריה, השוליים של השוליים, להשתתף בתכנית הריאליטי הכי פופולרית ומיינסטרימית במדינה? 

התמחות בלינצ'טרנט

בן דיין (33) גדלה בקריית שמונה למשפחה של עולים ממרוקו. כשהייתה בת 12 הוריה התגרשו, ובגיל 15 עברה להתגורר עם סבתה. לאחר שסולקה מהתיכון שבו למדה בקריית שמונה, נרשמה לבית הספר הקיבוצי, שם סבלה לדבריה מיחס גזעני, וזכתה בקרב התלמידים לכינוי "הפרחה מקריית שמונה". בתקופה זו פגשה גם את מי שיהיה בעלה לשעבר, פעיל בתנועת נוער, וכשהייתה בתחילת שנות ה-20 לחייה השניים התחתנו והתגרשו כשנה לאחר מכן.

בצבא עבדה כמורה חיילת בשכונות מוחלשות בחצור הגלילית. בהמשך עברה לירושלים ולמדה סוציולוגיה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית, וסיימה תואר ראשון ושני.  במהלך לימודיה שמה הופיע לראשונה בעיתונים בהקשר של עימות עם גבר אשכנזי, דבר שיהפוך עם השנים לסימן ההיכר שלה. הפעם היה זה המרצה שלה לסוציולוגיה, פרופ' גדעון ארן, איתו ניהלה קשר בהסכמה שנמשך כמה חודשים, שאחריהם, לטענתה, הוא הוסיף להטריד אותה ולהתנכל לה במשך שנתיים. בן דיין התלוננה לאוניברסיטה, מה שפתח סאגה ממושכת שבסופה נחתם הסכם גישור. ארן הודה בביצוע עבירה של התנהגות שאינה הולמת, והאוניברסיטה פיצתה את בן דיין בסכום של 38 אלף שקל. בעקבות הפרשה הזאת החליט מבקר המדינה לאסור על קיום יחסי מין בין מרצה וסטודנטית באקדמיה, ובן דיין הצליחה לראשונה להשפיע על הלך הרוח של מדינה שלמה באמצעות המחאה האישית שלה.

אורטל בן דיין יחצ (יח``צ: יריב פיין וגיא כושי)
מלחמה בגברים האשכנזים. בן דיין | יח``צ: יריב פיין וגיא כושי

מי שלא ממש הזדהתה עם המהלך של בן דיין הייתה עירית לינור, שכינתה אותה בתכנית שלה בגלי צה"ל "זונה שניהלה רומן עם מרצה נשוי". אלא שהמרצה לא היה ממש נשוי, ובן דיין לא העריכה את השימוש במילת הגנאי. בעקבות ההתבטאות הזאת שלח עורך דינה של בן דיין מכתב לתחנה שבו דרש פיצוי כספי של 100 אלף שקל והתנצלות בנוסח שיוסכם מראש או שיפנה לבית משפט. לבסוף קיבלה בן דיין התנצלות מלינור וגם פיצוי כספי מהתחנה שעמד, שוב, על סך 38 אלף שקל. מי אמר שאין שוויון בין המינים?

לאחר הלימודים בעברית עברה בן דיין למרכז הארץ, עבדה והתנדבה במספר ארגונים פמיניסטיים, בהם "אחותי", "נעמת" ו"הקשת המזרחית הדמוקרטית". "אורטל שאני רואה על המסך זאת אותה אורטל שאני מכירה – לוחמת צדק בלתי מתפשרת", אומרת חברתה אור סיונוב, שעבדה לצדה בקשת המזרחית. "אני רואה שקשה לה ושהיא עצבנית יותר מבדרך כלל, אבל זה רק בגלל שהיא רגילה לחופש ולעצמאות שלה, ופתאום אי אפשר לחזור הביתה ולסגור את הדלת. היא צריכה להילחם את מלחמות הצדק שלה כל הזמן".

לפני כמה שנים פתחה בתל אביב חנות בגדים יד שנייה באזור גן החשמל שנקראת "אופנת אורטל". לא רחוק משם ניצב בית הקפה "אלבי", שהפך לבסיס הפעילות שלה, לצד הזירה האינטרנטית כמובן. עם השנים הפכה בן דיין לאושיית פייסבוק עם בסיס מעריצים איתן, שנודעה בעיקר בזכות פעולות השיימינג, או הלינצ'טרנט, שבהן היא מתמחה.

המתכון הוא פחות או יותר קבוע: קחי גבר מהאליטה האשכנזית הבורגנית, מצאי איזו התבטאות אומללה שלו שמוציאה אותו גזען או מיזוגן, וחשפי את ערוותו ברבים באמצעות סטטוס שיזכה להמון לייקים ושיתופים ויחריב את שמו הטוב לנצח, או לפחות לכמה ימים. כך קרה למשל עם הבלוגר השמאלני יוסי גורביץ', שהואשם על ידה בגזענות בעקבות פוסט שבו הוא יצא נגד היחס של תושבי שכונות הדרום לפליטים וכינה אותם "תולעים", וכך קרה עם דניאל עוז, הבן של עמוס, שכתב בקבוצה בפייסבוק "אני בערך פדופיל כי אני מוצא ילדות מושכות" והוסיף ואמר שמין עם ילדה בת 7 "זה אמנם לוהט, אבל לא לעניין". בן דיין פרסמה את צילום המסך בטענה שעוז הוא פדופיל וחשפה אותו לקיתונות של בוז, בעוד שהוא מצדו טען שמדובר בבדיחה שנכתבה בקבוצה פרטית והוצאה מהקשרה.

"היא הלכה לדיון שפתחתי בנושא של איך להעניש פדופילים, שלפה משם חצי בדיחה שחורה פלוס הדגמה לצורך הוויכוח, והפכה אותי בכל כלי התקשורת לפדופיל התורן", מלין עוז. "מדי פעם היא מסמנת מטרה, בדרך כלל אדם שהיא יכולה להציג כ'הגמוני' או 'פריבילגי' ולמצב את עצמה לעומתו כאנדרדוגית. פעם זה אני, פעם תמה גורן, פעם יגאל שתיים וכו'. ואז היא מרימה את ראשו הערוף ומנופפת בו מול הפמליה שלה כמו גלדיאטורית, על מנת לקבל את האישור השבועי שהיא אכן לוחמת צדק. אני לא צופה בטלוויזיה אבל יש לי תחושה שהאח הגדול מתאים לה. הייתי מציע לשכן אותה שם לדראון עולם".

באירוע אחר, שארע לפני כשנה, נחלצה בן דיין להגנתה של משפחה ערבית שישבה באלבי, בית הקפה המזוהה איתה, שמשמש בין היתר כמקום מפגש לאקטיביסטיות פמיניסטיות ומזרחיות. ליד המקום עצרה ניידת של מג"ב, שדרשה מהמשפחה להציג תעודות זהות. בן דיין ניגשה לשוטרים וניסתה להרגיע את הרוחות, ובתגובה אחד מהם כינה אותה "שמאלנית מפגרת". בתגובה לכך היא דרשה מהשוטרים להזדהות בפניה, אך הם סירבו ועצרו אותה לאחר שלא הסכימה להציג להם תעודת זהות. עוד באותו הלילה היא שוחררה ממעצר, ולאחר שפרסמה בפייסבוק צילומי מסך שבו נראות התבטאויות קשות של השוטר שעצר אותה כנגד פעילי שמאל, היא הצליחה להביא לפיטוריו. כמה ימים לאחר מכן פשטו כוחות של מג"ב על בית הקפה ואף עצרו שתי מלצריות, אבל בן דיין כבר ניצחה. שוב.

חריפה, אימפולסיבית, מלאת סתירות

האדם היחיד שהצליח להביס את בן דיין בזירה הפייסבוקית הוא פרופסור אמיר חצרוני מאוניברסיטת אריאל, והוא עשה זאת בכך שנתן לה לטעום מהדייסה שהיא עצמה בישלה. הכל התחיל כשחצרוני העלה לפייסבוק פוסט עם תמונה של מפגינות בצעדת השרמוטות, עליו כתב "כמה מיואש צריך להיות גבר כדי לרצות לעשות משהו בעל אופי מיני עם אחת הבחורות המקסימות בתמונה?". בתגובה כתבה בן דיין סטטוס חריף נגד חצרוני, ובו בין השאר האשימה אותו בכך שהוא נוהג לפקוד בתי זונות בדרום העיר. חצרוני הגיש תביעת דיבה, אך בסופו של דבר הסכים לפשרה שבמסגרתה בן דיין התנצלה ושילמה לו סכום זעום יחסית של 2,000 שקל. באופן מפתיע למדי, בעקבות המחלוקת המשפטית שלהם השניים השלימו ואף השתתפו בשורה של פאנלים שנערכו בברים ברחבי תל אביב. בן דיין אף יצאה להגנתו של חצרוני בעקבות הניסיון של אוניברסיטת אריאל לפטר אותו, לכאורה בגין אותן אמירות שוביניסטיות שגרמו לה להתבטא נגדו מלכתחילה.

"בסיפור שלי עם אוניברסיטת אריאל אורטל עשתה מעל ומעבר והוכיחה לטעמי איזשהו יושר מחשבתי אינטלקטואלי אמיתי", אומר חצרוני, "וזה לא שאני מקבל את התזות שלה לגבי קיפוח המזרחים, ממש לא. עדיין יש בינינו פערים אידיאולוגיים עצומים ובלתי ניתנים לגישור, אבל אני מעריך אותה כי היא הוכיחה שהיא אינדיבידואלית וסוליסטית אמיתית. הרי האקטיביזם בישראל כולו עדרים-עדרים, ומהבחינה הזאת אין הבדל בין מתנחלים מיצהר וטבעונים מפלורנטין. כולם אנשים שחושבים אותו דבר, פועלים אותו דבר ומתלבשים אותו דבר. אצלה זה לא ככה".

כל מי שמכיר את אורטל בן דיין יודע לספר שמדובר באישה חריפה וחדת לשון שתמיד נחלצת לעזרתם של אנדרדוגים ובני מיעוטים ושאוהבת להיות בעין הסערה. "אני רואה משהו מכעיס, שהוא סקסיסטי, שהוא גזעני, שכולו חוסר צדק ­ ואני לא יכולה לא לצאת נגדו", אמרה בעבר בראיון ל"גלריה". "זה גדול ממני. יש בזה משהו די אימפולסיבי, שאני גם משלמת עליו מחיר. המון משאבי נפש. כשאת נכנסת לעימות, את גם סופגת, את גם נפגעת, ואני לא עשויה מבטון. זה משפיע עליי. זה גם עומד בקונפליקט עם הרצון שיאהבו אותי".

זה לא הקונפליקט היחיד שבו היא נתקלת. מדובר באישה מלאת סתירות. מצד אחד היא תומכת בזכויות הפליטים ואף מנהלת או שניהלה קשר עם חייט סודני בשם מוסא עביד שפגשה ליד החנות שלה (לפי חבריה, הקשר הזה נגמר לפני כשנה וחצי), מצד שני היא תומכת בתושבי שכונות הדרום שמתמרמרים על כך שהפליטים הרסו להם את החיים, ומצד שלישי היא הקימה את קבוצת "נשים בצהוב", מעין כנופיה פמיניסטית שמשוטטת ברחובות דרום תל אביב כדי להגן על נשים מפני אלימות. מצד אחד היא הראשונה להתבטא נגד ניצול מיני של קטינות, ומצד שני הצדיקה את אייל גולן כשאמר שהעיתונות האשכנזית רקדה על דמו. מצד אחד מתנגדת להגמוניה האשכנזית הגברית ולאידיאולוגיה השולטת, ומצד שני מתמודדת באח הגדול.

לפני שנתיים פרסמה בן דיין סטטוס שקיבל למעלה מ-20 אלף תגובות ובו שלפה את השד העדתי מהבקבוק ושאלה את חבריה לפייסבוק שאלה פשוטה –"מה אשכנזי בעיניך?". השבוע אחד המגיבים נתן לה תשובה הולמת: "ארז טל".

"היא מנסה להציג את עצמה כמזרחית עממית שאוהבת מוזיקה מזרחית, אבל מעבר לאזור הנוחות המוגן שלה באלבי, מי שמסתכל עליה מבחוץ, המזרחים האותנטיים, האמיתיים, רואים בה את מי שהיא באמת – תל אביבית שמאלנית עוכרת ישראל", אומר מ' המכיר את בן דיין. "הם לא מבדילים בינה לבין תמר זנדברג לצורך העניין. ואז היא מנסה להסביר שהיא שמאל אבל מזרחי, והם לא קונים את הקשקוש הזה. היא שמאלנית עם בן זוג סודני שמצביעה בל"ד, יש לה חנות יד שנייה, היא מדברת שיח של סוציולוגיה ומגדר – מבחינת המזרחי העממי אין שום דבר שמבדיל בינה לבין אשכנזייה תל אביבית".

באח הגדול בעולם דיירות מסתובבות חשופות חזה

בשבועיים שחלפו מאז עלתה העונה השישית של האח הגדול, הספיקה בן דיין לעורר כבר כמה וכמה מהומות עולם, הן בבית והן מחוצה לו. היא קראה לאלדד המתנחל "פאשיסט", "נאצי" ו"גזען" ופרשה את עמדותיה הלא-מאוד-קונצנזואליות לגבי הכיבוש, אפליית נשים והסטריאוטיפיזציה של מזרחים, בזמן שמחוץ לווילה השתתפותה ביום הנכבה והסרטון שבו היא מדברת על החבר הסודני שלה, עוררו עליה את זעם ההמון. אי אפשר לומר שכמויות השמן שהדיירת מדרום תל אביב שפכה למדורת השבט לא היו צפויות. לא צריך להיות ד"ר אילן רבינוביץ' בשביל לדעת שבן דיין היא לא כדור שיהיה קל למיינסטרים הישראלי לבלוע.

ואז, השבוע, נפלה הפצצה, או יותר נכון – המגבת. אורטל חשפה לראווה את שדיה במהלך ויכוח עם אלדד בתור למקלחת, וקול זעקה נשמע ברחבי המדינה המזדעקת. איך היא מעזה? לחשוף את פלג גופה העליון ככה בשידור חי? מה היא חושבת שהיא, גבר?! כמו תמיד, מיהרו המטקבקים להקליד את מילות הגנאי הקבועות, מ"זונה" ועד "שרמוטה", ולא שכחו לתבל בתיאורים מעליבים של החזה שלה ובאופן שבו הוא מושפע מכוחות הגרביטציה. השוביניזם הישראלי הוכיח את עצמו שוב.

כדי להבין את אקט ההתערטלות של אורטל לעומקו, צריך לבחון קודם כל את הריב שהיה לה עוד באותו בוקר עם צחי, ובו הוא העיר לה שהיא לא לובשת חזייה מתחת לשמלה ושהוא רואה דברים שהוא לא אמור לראות. לאחר שאורטל התקוממה על כך שגבר חושב שהוא יכול לקבוע עבורה מה ללבוש, הוא ענה לה "תלכי עירומה מצדי, הערתי לך בשביל הצניעות שלך". אחרי כמה שעות היא התפשטה בתור למקלחת. מקריות? אין דבר כזה באח הגדול.

אורטל בן דיין צילום  (צילום: מתוך הפייסבוק של אורטל בן דיין)
בסופו של דבר היא גם רוצה שיאהבו אותה | צילום: מתוך הפייסבוק של אורטל בן דיין

"בעיניי היחסים של אורטל עם צחי הרבה יותר מעניינים מאשר היחסים שלה עם אלדד", אומר י', מקורב לאורטל. "הוא מהתחלה שנא אותה והדביק לה את הכינוי שונטל, שזה שם מרוקאי נחות. בתכלס הוא מאוד אלים כלפיה, יורד על איך שהיא נראית ומחקה אותה, אבל היא לא מעזה להתקומם נגדו כי היא מבינה מאיפה הוא בא ויש לה הרבה יותר חמלה כלפי גברים מזרחיים מאשר אשכנזיים. לדעתי, היא בעצם הוציאה על אלדד את המטען שהיה לה על צחי".

כשנכנסה לאחר התקרית לחדר האח הגדול, תיארה בן דיין את ההתערטלות שלה כאקט מחאה שמהווה "הטרדה מתקנת" לאלימות המינית שמפעילים גברים נגד נשים. בפועל, לא ברור למה היא הייתה צריכה להרחיק לכת עד כדי כך, במקום לציין פשוט את העובדה שבחברה שלנו רק לגברים מותר להסתובב טופלס. הרי בגרסאות האירופאיות של האח הגדול נשים מרבות להסתובב בלי חלק עליון ואפילו – השם ישמור – להתקלח עם גברים לעיני המצלמות, ובארה"ב עלתה גרסה בלתי מצונזרת של התכנית שנקראתBig Brother: After Dark, שכוללת לא מעט עור חשוף. אצלנו החזה הנשי נתפס עדיין כאיבר שתכליתו הבלעדית היא פיתוי גברים ושיש להסתירו מטעמי צניעות, ומי שמעזה לקרוא על כך תיגר זוכה מהציבור לאותו היחס שמקבלות בחורות שמסתובבות עם ברכיים חשופות בשכונות חרדיות. מזל שיש שם למעלה גבר אחראי שידאג לפקסל את השדיים של אורטל. בשביל הצניעות שלה, כמובן.

בחשיפת החזה שלה הצליחה אורטל המתערטלת להדגים את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב – לבצע פעולת מחאה פשוטה, אישית ופרובוקטיבית, שתוחבת אצבע מאשימה היישר לתוך עינה של החברה הישראלית. אבל י' המקורב לא מתרגש. "אם חושבים על זה, האח הגדול היא תכנית כל כך מציצנית, שברגע שאתה שם, להתפשט מול המצלמות זה כבר עניין כמעט בנאלי". 

>> למה נתי קלוגר אומרת על עצמה שהיא שרוטה מכל הכיוונים?