חמישיית הגמר האח הגדול 4 (צילום: רונן אקרמן)
ליווי צמוד גם בתום התכנית | צילום: רונן אקרמן
זכיינית ערוץ 2 "קשת" מקימה ועדה מיוחדת שתעסוק בסוגיות אתיות בתכניות הריאלטי של הזכיינית, ותקבע אמות מידה שישרתו בעתיד את כל התכניות. זאת, בעקבות מתן כדורים פסיכיאטרים למתמודדים בתכנית "האח הגדול". בראש הוועדה נמצאים ד"ר גיל סיגל, מומחה לרפואה ומשפט, וד"ר יובל קרניאל, מומחה לתקשורת ואתיקה. מטרת הוועדה היא מצד אחד להבטיח את האותנטיות של התכניות ומצד שני לשמור על נורמות מוסריות ואתיות כלפי המשתתפים וקהל הצופים.

כמו כן, הזכיינית מפרטת מהו מערך הליווי הרפואי הפסיכיאטרי והפסיכולוגי שמקבלים המשתתפים: בשלב המיונים מתקיימת בדיקת רקע רפואית ונפשית של המועמדים. במהלך העונה כולה זוכים המתמודדים לטיפול רפואי שוטף, הכולל יציאה של משתתפים מהבית לטיפולים רפואיים נדרשים, ליווי פסיכולוגי צמוד, ובהתאם להמלצת פסיכולוג פגישה עם פסיכיאטר.

שבועיים לאחר תום העונה נערכת פגישה בין המתמודדים לפסיכולוג והערכת הצורך בהמשך טיפול. מבדיקה שביצעה קשת עולה, כי על סוגיות אלה טרם ניתן מענה מקיף בעולם. כיוון שלא קיים פתרון לסוגיות העקרוניות הנ"ל, פנה מנכ"ל קשת, אבי ניר, לד"ר סיגל, שיגבש קוד-אתי רפואי לתכניות קשת.

"יחד עם ההתקדמות של העשייה הטלוויזיונית, אנו בקשת מחויבים גם לבחינה עצמית ולאבולוציה של החשיבה האתית", מסביר ניר, "זוהי עבודה שצריכה להיעשות על ידי מומחים חיצוניים לתחום, אבל פירותיה של עבודה זו ייושמו על ידינו ללא פשרות ובאותה נחישות שבה אנו מקפידים לפעול".

בנוסף, פרופ' משה קוטלר הסכים מתוקף תפקידו כיו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש, להיות חלק מהצוות שיגבש את המודל האתי רפואי ולייעץ בכל הנוגע לתחום בריאות הנפש. בכך קשת מובילה מהלך ייחודי בו יגובש מודל לליווי ובקרה אתית-רפואית על התנהלות בתכניות הללו.

אביבית (תמונת AVI: mako)
העונה הנצפית מכולן | תמונת AVI: mako

רייטינג: עונה שוברת שיאים

במקביל להקמת הוועדה ורגע לפני תכנית הגמר של "האח הגדול", מציגה "קשת" את נתוני הצפייה של העונה הנוכחית.

ממוצע הרייטינג עומד השנה על 41.5% עם עלייה של 18% מהעונה הקודמת, כאשר במשך 12 השבועות שהתכנית באוויר, היא התנוססה בראש טבלת הצפייה. מהנתונים עולה עוד כי מדובר בתוכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה הישראלית מאז החלו למדוד נתוני צפייה.

"זה צירוף של הרבה נתונים גם יחד", מסביר רן תלם סמנכ"ל התכניות של הזכיינית, "ערוץ 10 חלש, בהתחלה לא היו לנו פרסומות וגם הייתה לנו עונה טובה מאד".