האלי ברי, בראד פיט, שרליז ת'רון, ג'ייק גי'לנהול, קייט הדסון, ג'ים קארי ועוד – מה משותף לכל השמות הללו, מעבר לזוהר הוליוודי ותהילה עולמית? בשתי מילים: איוואנה צ'בָּק - אחת ממאמני המשחק המבוקשים ביותר בתעשייה האמריקאית, שעובדת על בסיס יומיומי עם מיטב השמות הגדולים והנוצצים. 

בסוף החודש (יוני) מגיעה צ'בק לביקור בארץ, שבו תחשוף לקהל הישראלי את שיטת העבודה של הכוכבים הגדולים, תאמן קבוצה מצומצמת של שחקנים ישראלים, ותשיק את המהדורה העברית של ספרה "כוחו של השחקן". צ'בק, שעובדת בין היתר גם עם מגוון גדול של במאים ומפיקים, מנהלת סטודיו למשחק שהקימה בעצמה לפני יותר מעשרים שנה, ואף פיתחה שיטת הדרכה מיוחדת – 12 השלבים שעוזרים לשחקן לקחת טקסט כתוב וליצור ממנו דמות חיה, נושמת ודינמית. 

"יש בה הרבה נשמה", אומרת מאמנת השחקנים הישראלית אורית שר, שמלמדת בין היתר את שיטתה של צ'בק בארץ. "היא עובדת עם כל החושים שלה, מלאה בניסיון ובכריזמה ומבינה את השחקן. היא מורת דרך אמיתית".

בראד פיט (צילום: Brendan Hoffman, GettyImages IL)
בראד פיט. קליינט מרוצה | צילום: Brendan Hoffman, GettyImages IL
איך היא בעצם מאמנת שחקנים? מה מרוויח מי שלומד אצלה?
"כל אומן הוא בעצם אוצר בלום עם שפה משלו, וצ'בק עושה איתם עבודה נהדרת של אחד על אחד. היא תמיד יודעת לבודד את הסיפור האנושי שמאחורי העלילה, את המאבק האישי של הדמות במצב מסוים ואת הדרך שהיא מפלסת עד שהיא מגשימה את מטרת העל שלה. היא מנסה לספר סיפור של ניצחון והתגברות, ולמצוא את התמונה הרחבה יותר אצל השחקן, כי לבמאי אין את הזמן לעבוד עם השחקן על כל השיגעונות, הפחדים והחרדות".

גם בארץ שחקנים משתמשים בשיטה הזו?
"בהוליווד שחקנים ממש מתגאים שהם הולכים ללמוד, פה הם יותר מתביישים. כולם מדברים פחות או יותר באותה שפה, מגיעים לאודישנים עם כפכפים וחושבים שאם הם מסיימים שלוש שנים בבית ספר למשחק - זהו, הם אמנים. אבל אומן חייב למצוא את הדרך שלו ואת הקול הפנימי, וכל היופי זה האינדיבידואליזם".

"בטלוויזיה, למשל, יש הרבה דברים שמגבילים אותנו: השפה, החיצוניות, הטייפקאסט. הרבה פעמים שחקן עושה שני תפקידים מדהימים ואז נמאס ממנו כי הוא מפחד ללכת למקומות חדשים. כשיהודה לוי הגיע אליי הוא הרגיש בסכנה הזאת של למכור את אותו קלף מנצח. זה צעד מאוד אמיץ לבוא ולהגיד 'אני רוצה עוד, אני חייב להביא עוד צבעים'. זה מה שאיוואנה עושה".

זה לא מפריע לעבודה של הבמאי?
"לפני 4 שנים, כשהתחלתי לעבוד עם שחקנים, היו לי גם מאבקים עם במאים שאמרו 'מה היא מתערבת לנו עם אינטרפרטציות משלה'. לאט לאט פיתחתי קשרים עם במאים שהחלו להיעזר בעבודה שלי, לתאם עמדות, להבין את העומק, ופתאום גם פתרתי דברים ברמת התוכן. היום אני כבר עובדת צמוד עם דובר קוזאשווילי, שי קפון, עודד דוידוף, רני סער ורשף לוי".

יהודה לוי, אירוע של חברת "הוט" (צילום: עודד קרני)
יודה לוי. גם הוא מתאמן | צילום: עודד קרני

צ'בק תעביר בארץ סדנה מיוחדת ללימוד טכניקת המשחק הייחודית שפיתחה, אשר תפסה מקום מרכזי בצמרת לימודי המשחק המתקדמים בעולם. הסדנה תתקיים בשני מסלולים – האחד הוא יום פתוח לקהל הרחב שייערך ב-30 ביוני, הכולל חשיפה של טכניקת צ'בק, כולל הדגמות מתוך סרטים שבהם מככבים תלמידיה.

השני - סדנה מעשית של יומיים לקבוצה מצומצמת של כ-20 שחקנים נבחרים ומנוסים בלבד, איתם תעבוד צ'בק במרוכז. "מדובר בסדנה לשחקנים מקצועיים שכבר יש להם שעות מסך, במטרה להעניק להם כלים נוספים ולפתוח אותם לשפה בינלאומית ולקשרים בחו"ל", מסבירה שר.

מה ההבדל במחירים בין שיעור אצלך לשיעור אצלה?
"בוא נגיד שאם הייתי עושה את אותו הדבר - רמת החיים שלי הייתה אחרת".

עוד ב-mako בידור: היינו בחשיפת הנבחרת של "כוכב נולד", ליווינו את הבובלילים במסע שופינג, הופתענו ש"לא לפני הילדים" נמכרה למקסיקו, והתרגשנו לשמוע שרן דנקר ורומי אבולעפיה