אין תמונה
חיה בהוליווד. איילת זורר

עד לא מזמן, שחקניות ישראליות שחלמו לעשות את זה בגדול ב-L.A, נאלצו לארוז מזוודות, להיפרד מהמשפחה והחברים ולעבור להוליווד. אבל בשנה האחרונה, יותר ויותר שחקניות מהארץ מקבלות תפקידים בסרטים הוליוודיים גם בלי לשכור דירת פאר בבוורלי הילס ולכתת רגליהן בשלל אודישנים בשביל עוד תפקיד עץ או אשת מחבל. רובן, אגב, דווקא דוגמניות ולא שחקניות.

גל גדות מככבת ב"מהיר ועצבני" ובקרוב תצטלם לעונה השישית של "הפמליה" לצידו של ויני צ'ייס האגדי, אסתי גינזבורג תשחק בסרט "Twelve" של הבמאי ג'ואל שומאכר ולאחרונה פורסם כי תשחק לצד אל פאצ'ינו, פיטר אוטול וג'סיקה לאנג בסרט "Mary Mother of Christ"; חן שילוני שיחקה בסרט הבריטי "בלתי ניתנת לעצירה" של הבמאי והתסריטאי הבריטי ריצ'רד האריסון בתפקיד ספרדיה סקסית; לירז צ'רכי עומדת לשחק בתפקיד משנה בסרט ההוליוודי''Fair Game" לצד כוכבי הענק שון פן ("מילק") ונעמי ווטס (''הצלצול").

לכולן יש מכנה משותף. כולן קיבלו את התפקידים בלי לעזוב את הארץ. לעומתן, מורן אטיאס, שקיבלה תפקיד במספר פרקים של הסדרה "התרסקות", ואיילת זורר, שעושה חייל בהוליווד ("אדם בן כלב" "מלאכים ושדים") כן החליטו לנסות להתאקלם בתעשייה המקומית. האם הכרחי לעבור לשם בשביל לעשות את זה בגדול? תלוי את מי שואלים. 

אודישן איכותי בפס רחב

מורן אטיאס- התרסקות (תמונת AVI: mako)
מתפרנסת באיטליה. מורן אטיאס | תמונת AVI: mako

אסתי גינזבורג לא הייתה צריכה גרין קארד בשביל לקבל את התפקיד הראשי בסרטו של ג'ואל שומאכר האחראי בין השאר לשוברי הקופות "באטמן" ו"התא". "אנחנו בקשר עם סוכנויות מהשורה הראשונה בעולם ולא צריך להיות שם בשביל לקבל את התפקידים האיכותיים והמבוקשים ביותר", מסביר שי אביטל סוכנה האישי של גינזבורג. "אנחנו חיים בכפר גלובלי קטן, בהתראה של יום אחד אתה יכול להתייצב בכל מקום בעולם לצורך אודישן. חלפו הימים ששחקניות עזבו את הארץ כדי להצליח בחו"ל. לא צריך דירה בהוליווד, כל הקוקטיילים והמינגלינג זה בולשיט. אף כוכב שאני מכיר לא התגלה במועדון או בהשקה או במסיבה - זו המצאה של בעלי המועדונים. אפשר להגיע להוליווד רק כשצריך, היום יש וידאו, יש תמונות ובשלב הראשון לא צריך לראות את הבחורה פיזית. במידה ורוצים להתרשם מהכישרון שלה, היא טסה ל-48 שעות, ואם כולם מרוצים - סוגרים עניין".

לא יותר יעיל לגור שם ולחיות את המקום?
"להפך, ברגע שמגיעים לרמה שלא צריך לחיות שם בשביל לעבוד, זה אומר שעשית את זה. נוסעים לכמה שעות וחוזרים. אפשר לעשות קריירה יפה מאוד בהוליווד ולגור בישראל. כמובן שחייבים קשרים טובים וניהול נכון".

אין תמונה
גדות ב"מהיר ועצבני 4". זאת רק ההתחלה

בשונה מגינזבורג, מורן אטיאס העתיקה את חייה לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות; כיום היא גרה בבוורלי הילס ולאט לאט מצליחה להיטמע בתעשייה המקומית. לסוכן שלה רוברטו אין ספק שהשהות שם רק תתרום לה: "לשחקנית שגרה בחו"ל יהיו יותר אודישנים. חוץ מזה, היא מדברת כל הזמן באנגלית ומשפרת את המבטא, שזה מאוד חשוב. מורן עושה קמפיינים של דוגמנות בישראל ובאיטליה, שמחזיקים אותה כלכלית ומאפשרים לה להשקיע במגורים בארה"ב ובלימודי משחק אצל המורים הכי טובים בעולם".

אטיאס שיחקה בסדרה "התרסקות" שנמכרה בכל העולם ומשודרת בישראל בyes, ובימים אלו היא מצלמת את העונה השנייה. לדברי רוברטו, ישנם עוד כמה פרויקטים בדרך. "קריירה בשלט רחוק זה אומר שמגיעים לאודישנים מאוד ספציפיים אבל לא מצליחים להיכנס למנטאליות של חו"ל", הוא מסביר, "במקרים רבים שחקניות ישראליות בהוליווד מלוהקות לתפקידים של ספרדיה, מקסיקנית, ערביה או ישראלית. המטרה בחיים בארה"ב היא לנסות לשפר את המבטא ואז להרחיב את טווח התפקידים".

ברוריה אלבק, שמלהקת שחקניות ישראליות לסרטים ופרסומות בכל העולם, מבחינה בין קריירת משחק לתפקידים מזדמנים: "אם רוצים להיות שחקנים מצויינים אני מאמינה שכן צריכים לעבוד ולחיות שם וללמוד את החוקים של המקום. יחד עם זאת, זה נכון שהיום לכל תפקיד עושים אודישן בכמה מקומות בעולם. הרבה יותר קל לקיים כיום אודישנים גלובאליים, כשיש את הפס הרחב וניתן לשלוח אודישן איכותי ומספק לבמאים בחו"ל שיכולים להתרשם מהכוכב".

המחשבים פותרים את בעיות המגורים?
"כן. ככה אדם סנדלר בחר ללהק את עידו מוסרי ל'אל תתעסק עם הזוהן', גל גדות התגלתה כשחיפשנו בכלל את נערת ג'יימס בונד דרך האינטרנט". 

אסתי גינזבורג בצילומים לקמפיין פוקס (צילום: עדי רם)
לא עוזבת את צהלה. אסתי גינזבורג | צילום: עדי רם

גל אוחובסקי, שעוקב אחרי התעשייה ההוליוודית, חושב שהמצב קצת יותר מורכב: "מצד אחד אתה לא יכול לגור שם ולהתעלק עליהם, ומצד שני אתה לא יכול לא להיות שם בכלל", הוא מסביר. "לדעתי בשלט רחוק אי אפשר לעשות את זה. איילת זורר למשל, יושבת שם כבר כמה שנים ועושה את זה בגדול, אז זה אומר שיש ערך בלהיות שם ולהתחבר לאנשים החשובים. הסיפור של לשלוח אודישנים זה טוב לבוננזה, זה באווירת מפעל הפיס, אם אתה רוצה להתייחס לזה כמפעל הפיס אז אתה שולח אודישנים, אבל לא אם אתה רוצה לעשות את זה באמת".

הדוגמנית הרגה את השחקנית

אבל לא רק המחשבים נכנסו לתמונה, גם כוח האדם בהוליווד השתנה מקצה לקצה. אם פעם כדי לנסות את מזלך בהוליווד בלי להפוך לבדיחה היית צריך להציג קריירת משחק מופלאה בארץ, הרי שהיום מספיקים כמה תצוגות אופנה וקמפיינים פלוס סוכן עצבני כדי לארגן לך כרטיס כניסה למועדון הנוצץ באמת. עובדה: מבין כל הישראליות שמנסות את מזלן בהוליווד - מי שמצליחות הן בעיקר דוגמניות. האם זה משום שהקריטריונים של תעשיית הסרטים כיום הם נוקשים יותר בגזרת הפיגורה, וגמישים ברמת כשרון המשחק?

"אין הבדל בין דוגמניות לשחקניות בהוליווד", סבור גל אוחובסקי. "ת'כלס, הם הולכים שם על מבחן התוצאה, אם את יודעת לעשות מה שצריך את מקבלת את התפקיד. הרי הדוגמניות לא הולכות לשחק את מריל סטריפ ב'קרמר נגד קרמר'. אפשר לחשוב, מה בחורה צריכה לדעת בשביל לשחק בסרט פעולה סוג ג'?"

מיכל ינאי, שעברה לפני כמה שנים להתגורר בלוס אנג'לס בתקווה להתאקלם בהוליווד לא מתרגשת מהדוגמניות הישראליות שכובשות את המסך הגדול: "הדוגמניות שלנו לוקחות את התפקידים לדוגמניות של ארה"ב. יש תפקידים שצריך שחקניות כוסיות מדהימות ומה לעשות, לא לכולן יש את הנתונים. תמיד היו את הדוגמניות שגם משחקות, אבל הן לא לוקחות כלום לאף אחת. הרי לא יקחו את ג'יזל לעשות תפקיד של מריל סטריפ".

"אני יכולה להגיד שיש שם היום יותר פתיחות לזרים. זה לא משנה אם את דוגמנית או שחקנית, אם את מתגוררת שם או לא, זה לא שחור או לבן. יש יפהפיות שלא יצליחו ויש פחות יפות שכן, יש כאלו שיגורו שם ויצליחו, יש כאלו שיגורו שם ולא יצליחו, יש כאלו שישלחו אלף קלטות ולא יצא להם מזה כלום ויש כאלו שישלחו קלטת אחת שתגיע למקום הנכון. אין דרך אחת נכונה ואני גם לא מאמינה שכל המינגלינג, הקוקטיילים והמסיבות - מובילים אותך לאנשהו. חשוב שהבחורה תדע מה היא רוצה ושיהיה לה בהוליווד סוכן טוב שידחוף אותה, שיהיה לו מספיק אכפת".

בלעדי ב-mako: מכורים ל"כמעט מלאכים"? צפו בלמעלה מ-8 שעות של כוכבי "כמעט מלאכים" מפספסים, מתראיינים, בחזרות מאחורי הקלעים ועוד.

וממש עכשיו בmakoבידור: מירית וגיא מבלים ביחד בים, ובין לבין מירית מצאה זמן לדגמן מול בר רפאלי, לניקולס קייג' יש סרט חדש, עינב בובליל פותחת פה על הומואים, הטוויטר כובש את הביצה ומה עושה היום מאור פיניה מ"כוכב נולד"?