אכזבה לקולנוע הישראלי: הסרט "ואלס עם באשיר" לא זכה בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר בטקס האוסקר ה-81 שנערך הלילה בלוס אנג'לס. סרטו של ארי פולמן הפסיד את הפסל המוזהב לסרט "פרידות" של הבמאי היפני יוג'ירו טקיטהי, והוא מצטרף לחבורה מכובדת של 7 סרטים ישראלים שהגיעו עד לטקס האוסקר אך לא זכו להניף את הפסלון המוזהב.

"יש אכזבה גדולה ויש צער" מספר אהרון ברנע, שליח חדשות 2 בארצות הברית. "היו פה ציפיות מאוד גבוהות והיה באזז בכל העיר שהפעם יש סיכוי יותר טוב מאי פעם. אפילו כששוחחתי עם במאי הסרט הגרמני "כנופיית באדר מיינהוף", הוא אמר לי שהוא מרגיש ש'ואלס עם באשיר' הוא המועמד המוביל, אבל כולם יודעים מה קרה בסוף - הסרט היפני, שעליו דיברו הכי פחות, זכה". 

ברנע, יחד עם קבוצה גדולה של ישראלים שלא נכחו בטקס, צפו בו על גבי מסכים גדולים באירוע שערכה הקונסוליה הישראלית בלוס אנג'לס. "ראינו את הצער ואת האכזבה", הוא אומר, "אבל לא היו דמעות. אולי זו תחושה כזו שאנחנו, הישראלים, כבר התרגלנו להפסיד בכבוד".

 שוחחת עם ארי פולמן לפני הטקס - רף הציפיות שלו היה גבוה?
"ארי היה מאוד מציאותי. הוא כבר ותיק בעולם הקולנוע - הייתה לו אכזבה בפסטיבל קאן, הייתה לו הצלחה גדולה בגלובוס הזהב והיום זו עוד אכזבה. עכשיו הוא החליט שלא להופיע בפני התקשורת, אפילו זו הישראלית".

הוא אמר לכם שהוא רוצה להיות עם עצמו?
"הוא רוצה להיות עם עצמו ועם אשתו. אני לא יכול לדבר בשמו אבל אני מניח שהאכזבה שאופפת את כולם, אופפת גם אותו".

"אנחנו רואים את הצד החיובי שבעניין", אומרת מפיקת הסרט יעל נחליאלי, שהגיעה ללוס אנג'לס כחלק מן המשלחת הישראלית ונכחה בטקס עצמו. "העיקר שהגענו לכאן והיינו מועמדים וזה כיף גדול, היה אירוע בומבסטי ומרגש. עכשיו אנחנו במסיבה וארי מבלה ומדבר עם אנשים שעושים לו רק טוב. ברור שיש אכזבה, אבל ארי הוא הראשון שהוציא את כולם מהדיכאון, ואנחנו כבר מסתכלים על הפרויקט הבא".

ומה באמת עובר איש השעה עצמו? מאוכזב, אמנם, אבל לוקח דברים בפרופורציות: "האוסקר היה בלי ספק חוויה אקסטטית באוקטן של דלק טילים, לונה פארק מכוכב לכת אחר", אומר ארי פולמן. "ברור שזה מבאס להפסיד את הפסלון ואתה חווה נפילת אדרנלין ברמות מסוכנות לגוף האדם, אבל מצד שני - לחשוב איפה הסרט הזה התחיל ולחשוב מה עברנו איתו עד למועמדות - זו פנטזיה שהיא מעבר לכל דמיון. היה גדול, יכל להיות ענק, ואין באמת סיבה להתלונן".

 במשך שנים עבד פולמן ביחד עם המאייר דוד פולונסקי על יצירת הסרט, שבו ניסה להתחקות אחר שלושה ימים במלחמת לבנון הראשונה שנמחקו מזיכרונו. למרות שלא זכה באוסקר, יכול פולמן להתנחם בשלל פרסים בהם זכה מאז צאתו לאקרנים: פרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר לשנת 2008, שישה פרסי אוסקר ישראלי, פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר מטעם איגוד הבמאים האמריקאי, פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בסרביה, פרס הסרט התיעודי של השנה מטעם איגוד הקולנוע התיעודי הבינלאומי. כמו כן, היה "ואלס" מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל קאן.

סרטו של פולמן קצר שבחים רבים ברחבי העולם ונחשב אחד המועמדים הבטוחים לזכייה. גם בלבנון, שבה אסרו השלטונות על הקרנת הסרט הישראלי, הפך הסרט ללהיט לאחר שעותקים פיראטיים נמכרו בשווקים במדינה. 

לעוד דיווחים, עדכונים ותמונות מטקס האוסקר ומהשטיח האדום