רן דנקר, אירוע יס (צילום: אורי אליהו)
רן דנקר. יתחכך בבימאים הגדולים | צילום: אורי אליהו

פסטיבל קאן ה-62 יפתח הערב, ללא נציגות ישראלית בתחרות הרשמית של "דקל הזהב". ישראל בכל זאת שלחה לפסטיבל שלושה סרטים עלילתיים באורח מלא, שיוקרנו בקטגוריות נחשבות אחרות.

הבמאית קרן יעדיה תציג את סרטה החדש "כלת הים" בה מככבים דאנה איבגי, רונית אלקבץ, מוני מושונוב, רועי אסף, מחמוד שלבי וחוסיין מחאג`נה. הסרט מתמקד בחיי בני משפחתה של מלי (איבגי), המתגוררים ביפו ובבעלותם מוסך בו עובדים, בין היתר, חסן ותאופיק - אב ובנו. בין מלי ותאופיק מתנהל רומן סוער אך סודי כבר שנים אחדות והם נחושים, למרות הקשיים, למסד את הקשר ולהקים משפחה. הם מתכננים לברוח לקפריסין, אלא שבוקר הטיסה - הכל משתבש. ליעדיה הבמאית זיכרונות די טובים מהעיר הצרפתית: בשנת 2004 היא זכתה בו בפרס "מצלמת הזהב" לסרטי ביכורים עם סרטה הראשון, "אור".

גם רן דנקר יגיע לקאן עם הסרט "עיניים פתוחות לרווחה" - סרטו של הבימאי חיים טבקמן, שנמצא בקטגוריה "מבט מסוים". הסרט מתרחש בעולם החרדי ועוסק בסיפורו של בעל איטליז נשוי ואב לילדים, השוכר אברך צעיר (דנקר) שיסייע לו בעבודה. בעל האיטליז מתאהב בנער ומשם הסיפור מסתבך. לצדו של דנקר, אגב, מככבים גם זהר שטראוס וטינקרבל.

נציג ישראלי נוסף לישראל הוא הסרט "עג'מי": סרטם המשותף של הישראלי ירון שני והפלסטיני סקנדר קופטי, שמבוסס על סיפוריהם של אנשים אמיתיים שהתרחשו בשכונה היפואי. בסרט משתתפים שחקנים לא מקצועיים, שהוכשרו במיוחד לתפקידיהם. 

חוץ מאלה, שני סרטי סטודנטים קצרים יתמודדו בפסטיבל בתחרות הסינפונדסיון, שמוקדשת ליוצרי העתיד - "דיפלומה" של יעל קיים, תלמידת בית הספר סם שפיגל, ו"סגל" של יובל שני, מהחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל-אביב.

והזוכה הוא: טרנטינו, אלמדובר או פון טרייר

הית' לדג'ר (צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL)
הית' לדג'ר. נציגות אחרונה בפסטיבל | צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL

אבל התחרות האמיתית של פסטיבל קאן, כאמור, נסובה סביב פרס "דקל הזהב". השנה היא צפויה להיות מעניינת במיוחד לנוכח השתתפותם של מספר במאים, שנחשבים לתותחים הכבדים של הקולנוע, שיציגו את סרטיהם החדשים:

אנג לי יגיע עם סרטו "Taking Woodstock", קוונטין טרנטינו יביא את "Inglorious Basterds", קן לואץ` יקרין את "Looking for Eric", פדרו אלמודובר יציג לראשונה את סרטו "Broken Embraces", מיכאל הנדקה מגיע עם "The White Ribbon", איזבל קויסייט תציג את "Map of the Sounds of Tokyo", ג`וני טו יציג את "Vengeance", לארס פון טרייר יחשוף את "Anticrist" וג`יין קמפיון תביא עמה את "Bright Star".

סרט הפתיחה של הפסטיבל יהיה סרט האנימציה החדש של דיסני-פיקסאר - "UP", וסרט הסיום יהיה "קוקו שאנל ואיגור סטראווינסקי" של יאן קונן. שניהם יוקרנו מחוץ לתחרות, כמו גם "אגורה" של אלחנדרו אמנבאר ו"The Imaginarium of Doctor Parnassus", של טרי גיליאם. סרטו של גיליאם מעורר עניין במיוחד מאחר ומדובר בסרטו האחרון בהחלט של הית` לדג`ר, שמת במהלך הצילומים. הפקת הסרט כמעט ובוטלה, אך לבסוף החליט גיליאם היצירתי שאת בן דמותו של לדג'ר יגלמו במקביל עוד שלושה שחקנים: ג`וני דפ, קולין פארל וג'וד לאו.