פרסי אופרי - עג'מי (צילום: עודד קרני)
יוצרי עג'מי. יפו בדרך לאוסקר | צילום: עודד קרני

האקדמיה הישראלית לקולנוע העניקה הערב את פרסי אופיר לשנת 2009, כשהמנצח הגדול של הערב הוא הסרט "עג'מי" שנבחר לסרט העלילתי הטוב ביותר. סרטם של הבמאים סכנדר קובטי וירון שני גבר על הסרטים "היו לילות", "סיפור גדול", "הבודדים" ובעיקר על "לבנון" המדובר שזכה בפרס "אריה הזהב" בפסטיבל ונציה. משמעות הזכייה: "עג'מי" יתמודד על הזכות לייצג את ישראל בטקס האוסקר.

"אני מתרגש מאוד מהזכייה ומעריך מאוד את האומץ של האקדמיה", אמר מפיק הסרט, מוש דנון, ל-mako. "בכל זאת מדובר בסרט שעשוי ובנוי בצורה אחרת. הוא דובר ברובו בשפה הערבית ובכל זאת ידעו באקדמיה להתעלות מעל הכול ולבחור בו בסרט הטוב ביותר". דנון מתייחס לבעיות בהן נתקל הסרט "ביקור התזמורת" לפני שנתיים, שנאלץ להסיר את מועמדותו לפרס הסרט הזר באוסקר מאחר והוא מתנהל ברובו באנגלית. "ערבית זו שפה ישראלית רשמית ואין ממה לחשוש", אומר דנון. "השפה לא הפריעה ליותר מ-20 אלף צופים לצפות בו בשבוע האחרון".

פרסי אופיר - זוהר שטראוס (צילום: עודד קרני)
זוהר שטראוס. הציל את הכבוד של לבנון | צילום: עודד קרני

בטקס, שהתקיים באודיטוריום חיפה בהנחיית אבי קושניר ומוני מושונוב, הוענקו פרסים ב-14 קטגוריות מכל תחומי היצירה הקולנועית כשגם פרס הבמאי, השני בחשיבותו, הלך ל-"עג'מי". סכנדר קובטי וירון שני גברו על שמוליק מעוז ("לבנון"), רוני ניניו ("היו לילות"), שרון מיימון וארז תדמור ("סיפור גדול") ורנן שור ("הבודדים").

בפרס השחקן הטוב ביותר זכה סשה אגרונוב על תפקידו בסרט "הבודדים". אגרונוב גבר על דרור קרן ("חמש שעות מפריז"), יואב דונט ("לבנון"), איציק כהן ("סיפור גדול") ועפר שכטר ("פובידיליה"). פרס השחקנית הטובה ביותר הלך לעירית קפלן ("סיפור גדול").

במסגרת הטקס, העניקה האקדמיה הישראלית לקולנוע שני פרסים נוספים. הראשון היה פרס על מפעל חיים בתחום הקולנוע לבמאי, התסריטאי והשחקן אסי דיין על חלקו יוצא הדופן בקולנוע הישראלי. דיין נשא דברים בהתרגשות בולטת, ואמר: "זה פרס מפעל חיים שני שאני מקבל, הגיע הזמן לקבל פרס מפעל מתים. אני פשוט מודה לכולם ובמיוחד לאמי, שהיא בת 92 ואני עדיין חושב שהמשפט "אמא יש רק אחת" מכוון אליה. אמא אחת יש בעולם וזו היא".

פרסי אופיר - אסי דיין (צילום: עודד קרני)
אסי דיין. יש לאמא במה להתגאות | צילום: עודד קרני

הפרס השני, על הישגים והצטיינות מקצועית, הוענק למפיק אורי סבג ז"ל שהלך לעולמו בסמפטמבר 2008 כשהוא רק בן 42. סבג הפיק סרטים, דרמות וסדרות טלוויזיה רבות ובשנה האחרונה לחייו עוד הספיק להפיק את הסרט "לבנון" יחד עם עינת ביקל, דודי זילבר, משה אדרי ולאון אדרי.

רשימת הזוכים המלאה:

הסרט העלילתי הטוב ביותר: "עג'מי".
הבימוי: סכנדר קובטי וירון שני ("עג'מי").
השחקן הראשי: סשה אגרונוב ("הבודדים").
השחקנית הראשית: עירית קפלן ("סיפור גדול").
שחקן המשנה: זהר שטראוס ("לבנון").
שחקנית המשנה: לבנה פינקלשטיין ("סיפור גדול").
צילום: גיורא ביח ("לבנון"). 
תסריט:ירון שני וסכנדר קובטי ("עג'מי").
עריכה: ירון שני וסכנדר קובטי ("עג'מי").
עיצוב אמנותי: אריאל רושקו ("לבנון").
עיצוב תלבושות: ענבל שוקי ("סיפור גדול").
מוזיקה מקורית: רביע בוכארי ("עג'מי").
עיצוב פסקול: דוד ליס ואלכס קלוד ("לבנון").
הסרט התיעודי הטוב ביותר: "שיטת השקשוקה".