קאסט הסרט (צילום: Vittorio Zunino Celotto, GettyImages IL)
מהטנק לונציה. צוות "לבנון" | צילום: Vittorio Zunino Celotto, GettyImages IL

הקולנוע הישראלי ממשיך לספק לנו סיבות לחייך - אחרי "בופור" ו"ואלס עם באשיר", שגרפו בשנים האחרונות פרסים בינלאומיים, הצטרף אמש (שבת) גם "לבנון" של הבימאי שמוליק מעוז לחבורת הסרטים שהעולם האיר להם פנים, כשהוא חוזר מפסטיבל ונציה עם פרס "אריה הזהב" המוענק לסרט הטוב ביותר.

"לבנון" מבוסס על זיכרונותיו האישיים של מעוז ממלחמת לבנון הראשונה ומביא את סיפורם של ארבעה חיילים הנקלעים למצב של חיים ומוות בתוך טנק שנתקע באמצע שדה הקרב. בסרט מככבים איתי טיראן, אושרי כהן, זוהר שטראוס, יואב דונט, מיכאל מושונוב, דודו טסה וריימונד אמסאלם. כמעט כל הסרט צולם בטנק על מנת להעביר את תחושת הקלאסטרופוביה והפחד שחוו החיילים.

סרטים נוספים שהתמודדו עם "לבנון" על הפרס היוקרתי: "הדרך" של ג'ון הליקוט המבוסס על ספרו של קורמאט מקארתי, "soul kitchen" של פאטי אקין, " Loerdes" שביימה ג'סיקה האוזנר וסרט המחאה האירנאי "woman without man". חבר השופטים בראשותו של הבימאי אנג לי, שזכה פעמיים בפרס, ציינו שכל 25 הסרטים שלקחו חלק בתחרות היו מצטיינים והבחירה ביניהם הייתה קשה.

צוות השחקנים נכח בונציה בעת הקרנת הסרט החגיגית אך לא נשאר לטקס הנעילה בו הוכרזה זכייתו בפרס. "יש רגעים בחיים שבן אדם מתרגש בהם יותר מבדרך כלל, אתה יודע, רגעים כאלו כמו חתונה", תיאר מיכאל מושונוב את תחושותיו רגע אחרי שנודע על הזכייה, "אני מרגיש עכשיו שיש כאן משהו גדול שקורה. יכולנו רק לחלום על זכייה כזו. הייתה עבודה קשה שלוותה בתקווה וזה פתאום קרה. אני יכול להגיד לך שאני נרגש עד דמעות".

איך היה בונציה?
"היינו כל השחקנים בהקרנה החגיגית ובסוף הסרט כל הקהל מחא כפיים. אחרי זה הייתה מסיבת עיתונאים וכולם דיברו על הגל של הסרטים הישראלים שמסחרר את העולם".

לא מדובר בזכייה ראשונה שלך בפרס אירופאי
"זה נכון. מגיל צעיר אני חולם להיות שחקן קולנוע, אני בתעשייה הזו מגיל 10 ואני שמח שאני עושה את זה ושמצליח לי. החלום שלי הוא לרגש את הקהל ולהמשיך ליצור, לאו דווקא בצד של השחקן, אני חולם לעבור צד ולהיות במאי. יש עוד המון לעשות בקולנוע הישראלי ואני רוצה ליצור מכל כיוון".

איך הייתה העבודה עם שמוליק מעוז?
"זו הייתה חוויה אדירה לעבוד איתו ולקבל ממנו הנחיות. אופן העשייה היה מאוד שונה, כל הסרט צולם מתוך טנק. היה צוות ארט מרשים מאוד וצוות צילום יוצא דופן. היינו גם צוות מאוד מגובש של שחקנים".

יש סיכוי שתגיעו לאוסקר?
"אני מקווה מאוד שיפרגנו לנו בארץ בטקס פרסי אופיר. זה יהיה חלום שיתגשם להגיע לאוסקר ואני מאוד מקווה שזה מה שיקרה".

מיכאל מושונוב - חגיגות הסרט לבנון (צילום: אלעד דיין)
מושון. השילוב עם (אושרי) כהן עושה לו טוב | צילום: אלעד דיין

"אפשר להתחיל לפנטז על האוסקר"

גם זוהר שטראוס, שגילם בסרט את קצין החי"ר שמוביל את הטנק, לא הצליח להסתיר את התרגשותו: "זו הרגשה נהדרת, אני לא מפסיק להתנשק ולהתחבק עם עוברי אורח כאן. זה משמח ואפילו מרגש עד דמעות לאור העובדה ששמוליק סחב את הסיפור הזה עשרים שנה ולקח לו עוד חמש שנים לעשות את הסרט. הסרט הזה זו נסיכה שהושקעו בה מיטב המוחות והערב היא הפכה למלכה".

איזה תגובות קיבלת?
"תגובות מעולות. ההקרנה הייתה מצוינת. יכולת להרגיש שמאוד מעריכים את הסרט ומבינים את החשיבות והעדינות שבו. זה סרט מאוד ישראלי אבל הוא גם נוגע לכל אחד. מדובר על חוויות אישיות שעוברות על לוחמים בטנק".

תגיעו לאוסקר?
"אפשר להתחיל לפנטז על זה, אבל קודם אנחנו צריכים לקבל את הפרגון של האקדמיה הישראלית לקולנוע בטקס פרסי אופיר ואז נראה".

אושרי כהן היה כבר במעמד של זכייה בפרסים אירופאים ודווקא הוא נראה המופתע ביותר מבין חבורת השחקנים: "אני מאוד שמח ומתרגש. האמת שזה די הפתיע אותי, הייתה אמונה כללית אבל לא חשבתי על 'אריה הזהב'. מגיע לו לשמוליק מעוז. הסרט הזה עבר כל כך הרבה גלגולים והייתה שם עשייה מאוד לא קלה ומאוד לא פשוטה. הסרט הזה קרה ממש ברגע האחרון ופתאום הוא מקבל את הפרס הראשון בונציה".

דודו טסה - חגיגות הסרט לבנון (צילום: אלעד דיין)
"אוף, כל הזמן נופל לי המכנס". דוד טוסה | צילום: אלעד דיין
ממש לא הייתה לך אמונה שתנצחו?
"אחרי שהגענו לונציה התחלתי להאמין. מהפרמיירה הרגשנו שיחסי הכוחות לטובתנו. אנשים רמזו לנו שיש סיכוי ממשי. אפילו אמרו לשמוליק שכדאי לו להישאר לטקס הנעילה, ומסתבר שההר לא הוליד עכבר".

זכית גם בפסטיבל ברלין לפני שנתיים עם "בופור".
"כן, אני מאמין שנפלה בחלקי הזכות לשחק בפרויקטים שהגיעו כל כך רחוק. היה לי Say גם בדבר הזה וזה עושה אותי מאושר. אפילו הייתה לי שיחה מנהל פסטיבל ברלין שהגיע לכאן והעלנו זיכרונות על הסרט 'בופור' ועל כל מה שהיה לפני שנתיים".

וזה גם סרט שני שעשית עם מיכאל מושונוב אחרי "איים אבודים".
"כן, היה כיף לעבוד איתו ובכלל עם כל הקאסט. מיכאל עושה בסרט עבודה נהדרת והיינו כולם נורא מגובשים. היה ממש כיף ואני מאוד מקווה שהקולנוע הישראלי ימשיך לתפקד ולעורר עניין לא רק כזוכים בפרסים אלא לאורך השנה ושנמשיך לעשות בהרבה גאווה והרבה כבוד".

מוני מושונוב - חגיגות הסרט לבנון (צילום: אלעד דיין)
מיכאל שלי. אבא מוני הצטרף לחגיגות | צילום: אלעד דיין