אין תמונה
"אווטאר". כי האקדמיה אוהבת פנטזיה

אין מוסד יותר פוליטיקלי קורקט מהאקדמיה האמריקאית לקולנוע, שמעניקה בכל שנה את פסלוני האוסקר הנחשקים לפי חישובים דיפלומטיים קפדניים ביותר. גם השנה נקבל טקס צפוי למדי ומדיף ריח נפטלין אמריקאי מהסוג השמרני, שלא אמורות להיות בו הפתעות מיוחדות וככל הנראה גם לא רגעים מרגשים במיוחד. יהיו קצת צחוקים ובעיקר הרבה אבק כוכבים, שמלות מעצבים, כמה פרצופים מופתעים מעושים, כמה פרצופים מפרגנים מאולצים, תשוקה עליאית לנופף בפסלון המוזהב וכמובן - בוטוקס.

ובכל זאת, החידוש המדובר של השנה הוא שבקטגוריית "הסרט הטוב ביותר לשנת 2010" ניצבים 10 סרטים, לאחר שמאז שנת 1943 האקדמיה לא העמידה בקטגוריה זו יותר מ-5 סרטים. מבחינתנו יש כמובן גם את הנקודה הישראלית, "עג'מי" של סכנדר קובטי וירון שני, שהוא הסרט הישראלי השלישי ברציפות המועמד בקטגורית "הסרט הזר הטוב ביותר", אחרי "ואלס עם באשיר" של ארי פולמן ו"בופור" של יוסף סידר. האם יש לו סיכוי אמיתי לזכות בפסלון המוזהב? הנה לפניכם תחזית של זכיות די ברורות מראש.

הסרט הטוב ביותר - "אווטאר"

כאמור, קטגוריה רבת מועמדויות אבל בעלת זוכה אחד - הוא כחול, תלת מימדי וקוראים לו "אווטאר". היריב האמיתי היחידי שלו מתוך תשעת האחרים הוא "מטען הכאב", בעוד שאר הסרטים בהחלט ראויים להיות מועמדים אך לא יותר מזה. שני אלו נצנצו במיוחד השנה בשמי הקולנוע האמריקאי ושניהם קורצו מהחומר בו זוכים באוסקר: אפוס מרהיב המעניק חוויה קולנועית ייחודית ובלתי נשכחת. "מטען כאב" עושה זאת בצבעים עזים וריאליסטים של מלחמה, ו"אווטאר" עושה זאת בצבעים ססגוניים שלא מהעולם הזה. ידוע שלחברי האקדמיה יש העדפה מובהקת לפנטזיות הוליוודיות מהפנטות ומסעירות חושים.

הסרט הזר הטוב ביותר - "סרט לבן"

כמה חבל שנפל בחלקנו להיות פיינליסטים באחת השנים היותר חזקות שידע הקולנוע הזר. גרמניה מתהדרת ב"סרט לבן", צרפת משיבה אש עם "נביא", ארגנטינה מפציצה עם "הסוד שבעיניים", פרו מתקיפה עם "חלב הצער" ולנו יש "עג'מי" קטן. עם כל הכבוד ליצירה הישראלית-ערבית האוונגרדית של קובטי ושני, ל"עג'מי" אין באמת סיכוי מול יריבו הגרמני. "סרט לבן" הוא יצירת מופת מפעימה של מיכאל האנקה, הבמאי והסדיסט, שהביא לנו את "מחבואים" ואת "משחקי שעשוע" (הגרסה הגרמנית והאמריקאית). זו דרמת מתח מצולמת בשחור לבן קלאסי אודות כפר גרמני קטן ומופרע בימים שקדמו למלחמת העולם הראשונה. "סרט לבן" כבר זכה ב"דקל הזהב" בפסטיבל קאן, בפרסי האוסקר האירופאי ואף ב"גלובוס הזהב". האנקה יודע את נאום הזכייה שלו בעל פה בשלב זה, ואם הוא לא יזכה זאת תהיה אחת ההפתעות הגדולות של הערב.

אין תמונה
"סרט לבן". כי הוא כבר זכה בכל פרס אפשרי אחר

הבמאי הטוב ביותר - קת'רין ביגלו, "מטען הכאב"

גם כאן הקרב האמיתי הוא בין ג'יימס קמרון, במאי "אווטאר" החדשני, לבין גרושתו, קת'רין ביגלו, שביימה את "מטען הכאב" המצמרר. אבל יש כאלה שסבורים שבעוד שני אלו רבים על הפסלון, קוונטין טרנטינו יחטוף להם אותו. טרנטינו אכן סיפק השנה סרט שתפור למידותיה המדויקות של האקדמיה - "ממזרים חסרי כבוד" הוא ללא ספק היצירה הכי אמריקאית שלו. אבל לצערו של טרנטינו, חברי האקדמיה עסוקים מדי השנה בדרמה בין בני הזוג לשעבר. יש להאמין שדווקא בגלל ש"אווטאר" יקבל את הפרס לסרט הטוב ביותר, קת'רין ביגלו תהיה הבמאית הראשונה שתזכה בפסלון אי פעם, ובכך גם תעשה היסטוריה פמיניסטית. בעידן אובמה, "גירל פאוור" זה הכי פוליטיקלי קורקט.

השחקן הראשי הטוב ביותר - ג'ף ברידג'ס

זאת הייתה שנה של תפקידים משובחים לגברים שקטגוריה - ג'ורג' קלוני ב"תלוי באוויר" נותן את התפקיד המרשים ביותר בקריירה שלו, מורגן פרימן האגדי בנעלי נלסון מנדלה ב"בלתי מנוצח", קולין פירת' מרגש עד דמעות כהומו מיוסר ב"סינגל מן" וג'רמי רנר מחשמל כחייל חדור קרב ב"מטען הכאב". עם זאת, אף אחד מהם לא יחזור הביתה עם האוסקר השנה. ג'ף ברידג'ס, שמעולם לא זכה בטקס (אף שהיה מועמד ארבע פעמים מ-1972), יזכה לקבל אותו השנה על תפקידו ב"לב משוגע", בו הוא מגלם כוכב קאנטרי מזדקן שמופיע כיום באולמות באולינג. הוא כבר זכה ב"גלובוס הזהב" על התפקיד קורע הלב הכה אמריקאי הזה, והזכייה באוסקר היא בלתי נמנעת.

טקס גלובוס הזהב 2010 - ג'ף ברידג'ס (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
ג'ף ברידג'ס. כי הוא מגלם כוכב קאנטרי | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

השחקנית הראשית הטובה ביותר - סנדרה בולוק

גם בקטגוריה זו הקרב צמוד מאוד בין שתי מתחרות - סנדרה בולוק במועמדות ראשונה לאוסקר על תפקידה המשעשע והנוגע ללב ב"הזדמנות שנייה", מול מריל סטריפ האלוהית עם המועמדות ה-16 שלה על תפקידה משובב הנפש ב"ג'ולי וג'וליה" כג'וליה צ'ילדס, אגדת הבישול האמריקאית. כנראה שגם הפעם מריל צפויה להתאכזב - סנדרה בולוק נותנת לה פייט חזק בתור אישה רפובליקנית בעלת לב רחב במיוחד, שמאמצת למשפחתה נער שחור גדול מימדים. בדיוק מסוג התפקידים שחברי האקדמיה אוהבים לצ'פר בפסלונים.

שחקן המשנה הטוב ביותר - כריסטוף וולץ

זאת תהיה הקטגוריה שתציל לטרנטינו את הכבוד האבוד. וולץ כבר זכה ב"גלובוס הזהב" וגם בפסטיבל קאן על תפקידו המשובח ב"ממזרים חסרי כבוד". הוא מפליא לגלם קצין נאצי קר רוח, הידוע בכינויו "צייד היהודים". היריב החזק מולו הוא סטנלי טוצ'י, על הופעתו המבריקה ב"מבט מגן עדן" בתור פדופיל רצחני בעל צד אנושי. ועדיין, כריסטוף וולץ יקטוף את הפרס, כי הוא מביא איתו גם ערך מוסף פוליטי.

שחקנית המשנה הטובה ביותר - מוניק

זו המילה שאפשר לסכם באמצעותה את הקטגוריה הזו. הדיווה השחורה והגדולה הזאת מביסה את מתחרותיה בנוק אאוט, כי אף אחת מהשחקניות הצעירות המועמדות מולה לא מגיעה לקרסוליה העבים של מוניק. הופעתה הכובשת בסרט "פרשס" בתור אימא מהגיהינום היא בלתי נשכחת. ללא ספק תפקיד של פעם בחיים.

סרט האנימציה הטוב ביותר - "למעלה"

גם השנה החבר'ה של דיסני ופיקסאר יעלו לבמה והפעם בזכות "למעלה", שובר הקופות המרגש של הקיץ האחרון. מולו מתחרים ללא סיכוי "קורליין ודלת הקסמים" האפל והמקסים, "סוד הספר של קלס" ו"הנסיכה והצפרדע" הילדותיים ו"מר שועל המהולל" התמוה של ווס אנדרסון. מפליאים מאוד בהיעדרותם "9" הגאוני ו"גשם של פלאפל" המקורי והשנון. ל"למעלה" לא תהיה שום בעיה לשדרג את המדף רווי הפסלונים של אולפני דיסני את פיקסאר.

אין תמונה
"למעלה". כי אין לו באמת מתחרים"

התסריט המקורי הטוב ביותר - "מטען הכאב"

על אף ש"ממזרים חזרי כבוד" הבריק במקוריות העלילה שלו, "מטען הכאב" הולך לחטוף ממנו את הפרס ובגדול. התסריטאי מארק בול מוכיח בסיפור העלילה המזעזע של "מטען הכאב" שאין כמו תסריט אינטנסיבי ודיאלוגים מושחזים של סרט מלחמה.

התסריט המעובד הטוב ביותר - "פרשס"

לא לשווא שמו המלא של הסרט "פרשס" הוא: "פרשס - מבוסס על רב המכר 'פוש' מאת ספייר". זהו עיבוד מדיוק ויפיפה של רומן לתסריט מבלי לחטוא לטקסט המקורי. אמנם האדפטציה הקולנועית של הרומן "תלוי באוויר" הייתה בהחלט משב רוח מרענן לז'אנר הדרמות הרומנטיות האמריקאיות המאוסות, אך עדיין לא ניתן להשוות אותו לתסריט הבועט והנוקב של "פרשס".

אין תמונה
"פרשס". כי הוא הכי בועט

>>ביקורת קולנוע - שאטר איילנד: מתחיל טוב, נגמר רע