הבמאי הבריטי קן לואץ' (צילום: Sean Gallup, GettyImages IL)
קן לואץ'. לא מת עלינו | צילום: Sean Gallup, GettyImages IL

הבמאי הבריטי המצליח קן לואץ' איים להחרים פסטיבל סרטים בינלאומי בגלל השתתפות כספית של ישראל בפסטיבל; מארגני הפסטיבל חששו מהאיום והתקפלו, והכל בגלל סכום פעוט של 300 לירות שטרלינג.

מארגני פסטיבל הסרטים הבינלאומי אדינבורו שבסקוטלנד החזירו 300 ליש"ט לשגרירות הישראלית ששולמו על מנת להטיס את במאית הסרטים טלי שלום-עזר לפסטיבל לצורך הקרנת סרטה "סארוגייט" העוסק בקליניקה לריפוי מיני. מארגני הפסטיבל החליטו לממן את הטיסה בעצמם בעקבות חששם מהחרמתו על ידי לואץ' ויוצרים אחרים.

הבמאי הבריטי גילה במקרה כי ישראל שילמה את הסכום לפסטיבל, מה שהפך את הפסטיבל בעיני לואץ' למוקצה. "רצח העם וטרור המדינה בעזה הופכים את הכסף הזה לבלתי מתקבל", אמר לואץ'. "בצער רב אני קורא לכל אלה שחשבו לבקר בפסטיבל להביע את תמיכתם בפלסטינים ולא להגיע".

"מדובר בהחלטה מזוויעה"

מארגני הפסטיבל החליטו, כאמור, לא לקחת סיכון. "אנו מבינים שלואץ' דיבר בשם קהילת יוצרי הסרטים", נמסר בהצהרה רשמית של הפסטיבל. "לכן אנו נחזיר את הכספים שהתקבלו מהשגרירות הישראלית".

החלטת הפסטיבל הביאה לתגובות חריפות בבריטניה. "מדובר בהחלטה מזוויעה", אמר סר ג'רמי אייזק, מנהל ערוץ 4 הבריטי לשעבר, "אי אפשר לתת למישהו סתם כך להתערב בנושאים אלה". אייזק קרא למארגנים לחזור בהם מהחזרת הכספים.

"קן לואץ' פעל נגד צנזורה על סרטיו בעבר", הוסיף אייזק שאף אמר כי הוא נגעל מהתנהגותו של לואץ'. "העובדה שהוא מקדיש את עצמו למניעת זכויותיהם של יוצרי סרטים אחרים היא נוראית".

במשרד החוץ הגיבו: "אנו מגנים בכל לשון של גינוי את ההתנפלות הבוטה על התרבות הישראלית וניסיון הפוליטיזציה שמשרתים את השקפתו הפוליטית של לואץ'. לצערנו, זה לא רק הוא - התרבות הישראלית עשירה, רב-גונית וליברלית - הרבה יותר מהבמאי עצמו. אנחנו נמשיך להפיץ את התרבות הישראלית הצעירה ברחבי תבל".