רומן פולנסקי
פולנסקי. כרגע הוא עדיין במעצר | צילום:

פרשת מעצרו של הבמאי רומן פולנסקי בציריך בסוף השבוע האחרון מאיימת להפוך לתקרית דיפלומטית, בעקבות דרישת צרפת ורומניה מהשלטונות בארה"ב לשחרר את פולנסקי לאלתר.

על פי החשד, פולנסקי אנס לפני 32 שנים את סמנתה גיימר, אז בת 13 והדיח אותה לשימוש באלכוהול וסמים. בעקבות תלונה שהוגשה זמן קצר מאוחר יותר נחקר פולנסקי ושוחרר בערבות, אולם שנה מאוחר יותר הפר את תנאי הערבות וברח מארצות הברית אליה לא שב מעולם, גם כשקיבל את האוסקר על בימוי הסרט "הפסנתרן".

בצרפת משוכנעים בחפותו של פולנסקי, ושר התרבות פדריק מיטראן אף יצא בהתקפה חריפה כנגד ארה"ב: "כמו שישנה את ארצות הברית הנדיבה שאנחנו אוהבים ישנה גם ארה"ב המפחידה ששוב גילתה את פרצופה האמיתי".

גם ברנרד קושנר, שר החוץ של צרפת לא נשאר אדיש, קרא לעמיתתו הילארי קלינטון לדאוג לשחרורו בערבות של הבמאי בן ה-76 ואף קרא למעצר "מרושע וזדוני". 

לאחרונה הגיש פולנסקי ערעור לביהמ"ש בלוס אנג'לס בבקשה להפוך את החלטת השופט מ-1978 ובין היתר טענו פרקליטיו כי השלטונות בארה"ב מעולם לא עשו מאמץ לאסור אותו שכן אז הם היו נאלצים להתעמת עם המחסור בראיות בתיק שלו. 

באירופה טוענים כי זו הסיבה האמיתית למעצרו, שכן פולנסקי מסתובב בחופשיות באירופה מאז ומתמיד. תגובה רשמית מהשלטונות בארצות הברית טרם התקבלה, אולם עורכי דינו כבר מיהרו להצהיר כי פולנסקי מצוי במצב רוח לוחמני ומתכוון הפעם להילחם עד הסוף כדי להוכיח את חפותו. 

פולנסקי סיים בחודשים האחרונים את הצילומים לסרטו החדש "the ghost", אולם כעת ייאלצו עבודות העריכה להמתין לסיומה של הסאגה.