התופעה שהתגלתה "בזכות" עומר אדם: הזמר המפורסם בישראל ביקש לפני שבועות אחדים לטוס עם חבריו לדובאי. אדם תכנן לעשות זאת באמצעות מטוס מנהלים פרטי, שירות שניתן לבצע באמצעות חברות תעופה ישראליות. העלות של הוצאת מטוס כזה ליעד כמו איחוד האמירויות או יוון יכולה להגיע לעשרות אלפי דולרים לכיוון. אלא שהזמר הביא יותר חברים ממספר המושבים במטוס – דבר שהוביל לוויכוח בטונים גבוהים. האירוע נודע לרשות התעופה האזרחית – שגילתה תעופה פרטית מתחת לאפה.

גם ראש המוסד הקודם יוסי כהן וראש הממשלה אז נתניהו השתמשו בשירותים הללו בטיסותיהם החשאיות לאיחוד האמירויות, בחריין וסעודיה. השימוש במטוסי מנהלים עם רישום זר הפך פופולרי מאחר שהוא מאפשר טיסות מנתב"ג למדינות שלא מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל. בשל הצרכים המדיניים, ובכדי לאפשר טיסה בשמי מדינות ערב, מעדיפות חברות מקומיות שמטוסיהן יהיו בעלי רישום זר.

מטוס פרטי (צילום: 123rf)
מטוס פרטי, אילוסטרציה | צילום: 123rf

אנשים שמכירים את האירוע תיארו כי הבעיה הייתה שאדם הגיע מלווה במספר חברים גדול ממספר המושבים במטוס. על פי אותם אנשים, מכיוון שאדם סירב לוותר על מי ממחבריו החל ויכוח שהגיע לטונים גבוהים. לבסוף אותר מטוס מנהלים נוסף שהיה פנוי והוא הטיס את כל החבורה לדובאי.

האירוע הגיע לידיעתה של רשות התעופה האזרחית (רת"א), שיעודה היא הסדרתה של התעופה האזרחית בהתאם לחוק, לתקינה ולאמנות הבינלאומיות. אז הבינו ברת"א שמתחת לאפם מתנהלת תופעה חדשה – תעופה פיראטית. בעלי מטוסים פרטיים, שמורשים לטוס במטוסיהם, אך אסור להם להטיס אחרים ובוודאי שלא בתשלום, מפעילים שירותי הטסה לחברים, מקורבים ומי שמוכן לשלם לכל יעד בעולם. השמועה עוברת מפה לאוזן ובחשאי טסים מי שמוכנים ויכולים לשלם באמצעות בעלי המטוסים הפרטיים.

עומר אדם (צילום:  adomeitfilm, instagram)
עומר אדם בדובאי, ארכיון | צילום: adomeitfilm, instagram

ממידע שהגיע לידי N12 מדובר בתופעה רחבה ורבים מבעלי המטוסים הפרטיים עושים זאת, במקום שהמטוס שלהם יעמוד ריק בנתב"ג, הם מטיסים לקוחות תמורת תשלום ועושים עוד כסף, בניגוד לתקנות.

יואל פלדשו, מי שעומד בראש רת"א, מנסה להילחם בתופעה ולטענת גורמים בעולם התעופה - ללא הצלחה. בעלי המטוסים הפרטיים בישראל עוברים על תקנה נוספת. בישראל כ-60 בעלי מטוסים פרטיים, מרביתם שנמצאים בבעלות ישראלים אינם רשומים כלל בישראל, אלא במדינות שונות בעולם בעיקר בשל ענייני מיסוי. לכן על פי החוק אינם יכולים לשהות בישראל יותר מ-45 ימים בשנה. בכל שאר השנה הם מחויבים לשהות מחוץ לגבולות ישראל. בפועל, כך על פי גורמים בעולם התעופה, הם נמצאים כאן מרבית ימי השנה ומבצעים טיסות נוסעים פיראטיות תמורת סכומים גבוהים.

איך התופעה מתאפשרת ומי קיבל פטור?

אז איך זה מתאפשר? מתברר שרת"א החלה לפני שנתיים להפעיל תקנה ייחודית – 42 א'. מדובר בתקנה שאוסרת להפעיל בישראל כלי טיס זר בדרך קבע,  בעיקר בגלל ענייני מיסוי, אבל בשנה האחרונה החלה רת"א לנמק את השימוש בתקנה גם בענייני בטיחות בתעופה.

"התקנה שנועדה למטוסים פרטיים לא נאכפה ובצדק עשרות שנים", אמרו גורמים הבקיאים בעולם התעופה הישראלי. "היא אינה מתאימה יותר למצב העולמי בפועל. כבר שנים רבות הרקורד הבטיחותי של מטוסי מנהלים הוא מצוין. רת"א יודעים שהתקנה לא רלוונטית והבטיחו לתקן אותה בפועל מנהליה משתמשים בה כמנוף על בעלי המטוסים ולא עשו דבר כדי לשנותה. כמחצית ממטוסי המנהלים בארץ קיבלו פטור מהתקנה מה שמוכיח אולי שהתקנה מיותרת".

נוסעים לקראת המראה בנתב"ג (צילום: משה שי , פלאש/90 )
נוסעים בנתב"ג, ארכיון | צילום: משה שי , פלאש/90

כ-30 בעלי מטוסים פרטיים כן קיבלו את הפטור החריג מרת"א ולמרות שמטוסם אינו רשום בישראל, הם אינם מחויבים להשאירו כאן רק 45 ימים בשנה. ממסמכים שהגיעו ל-N12 עולה שבין מקבלי הפטור מבין בעלי המטוסים שמות מוכרים כמו טדי שגיא, אודי אנג'ל, דו גרטלר, מוריס קהאן, איתן סטיבה, אקירוב, אמנון שעשוע ועוד.

מדוע הם מקבלים ואחרים לא? "רת״א נוהגת במדיניות אכיפה בררנית ובחוסר שקיפות מוחלט תוך מתן פטורים סלקטיבים מתקנה 42 ללא קריטריונים ברורים ואחידים. באופן לא ברור נאכפת התקנה רק על מטוסים להם יש זיקה ישראלית תוך התעלמות מוחלטת משאר מטוסי המנהלים, אלה חברים של ראש רת"א ואיתם הוא לא רוצה להתעסק", הסבירו גורמי תעופה.

ברת"א מתעקשים שיש בעלי מטוסים פרטיים שעוסקים בתעופה פיראטית, כלומר שהם מטיסים ללא אישור או שלא עומדים בתנאים, ושרק מי שעומד בכל תנאי הבטיחות המחמירים קיבל את הפטור. כחלק ממדיניות הפטורים מתקנה 42 ,מבקשת רת״א מבעלי המטוסים הפרטים, כתנאי לקבלת הפטור, לדווח לה על כל טיסה המבוצעת במטוס, כולל פרטי הנוסעים, מספרי הטלפון וכתובת המייל שלהם.

אלו שמכירים את הפרטים אומרים שבפועל העניין כלל לא נאכף, ומוסיפים שתקנה 42 א' כלל אינה עסקת בבטיחות, אלא רק במיסוי. הם הוסיפו כי "אם בעיית הבטיחות מעיקה כל כך על אנשי רת"א מדוע הם העניקו פטור לטייסי חברות התעופה המסחריות הישראליות מביצוע אימוני סימולטור לשנתיים, ומתעקשים עם טייסי המטוסים הפרטיים?".

מטעמו של עומר אדם נמסר בתגובה: "מדובר בפרסום שקרי ושגוי לחלוטין. תמיד פעלנו ונפעל גם בעתיד על פי חוק".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "על פי התקנות, חל איסור מוחלט על הטסת אנשים בתשלום, במטוסים פרטיים שאינם מוגדרים כמסחריים. מדובר בעבירה פלילית שנושאת עימה עונש עד שלוש שנות מאסר. השימוש במטוסים פרטיים להפעלה מסחרית התגבר בעולם בשנתיים האחרונות עם פרוץ הקורונה וההגבלות הרבות שחלו על התעופה המסחרית. תופעה זו מאתגרת את רשות התעופה האזרחית (רת"א) בישראל ובעולם, שנדרשת לבחון מחדש אמצעי אכיפה כנגד התופעה. באשר לטענות על 'אכיפה בררנית', הרי שמדובר בטענות שאין להן כל שחר, וטענות דומות שבחן בית המשפט בעתירה שהוגשה נגד אכיפת התקנה, נדחו".