מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
100 מיליון דולר זה כולל טיפ? | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

עכשיו זה רשמי: הרשת החברתית פייסבוק רוכשת את חברת הסטארט-אפ הישראלית face.com, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות זיהוי פנים. סכום העסקה עדיין לא נחשף אך ההערכות באחרונה דיברו על כ-100 מיליון דולר. חברת face.com אישרה את העסקה עם הודעה באתר הרשמי שלה.

הרכישה באה אחרי חודשים ארוכים של שמועות ודיווחים. שתי החברות משתפות פעולה זמן רב, כשפייסבוק משתמשת בטכנולוגיה של פייס.קום כדי לסייע למשתמשיה לתייג את הפנים של חבריהם בתמונות שהם מעלים לרשת החברתית באמצעות שירות הנקרא Photo Tagger.

בעבר כבר דווח כי הצדדים מנהלים משא ומתן אך בזמנו הוא לא הבשיל לכדי עסקה ממשית. כעת, לאחר הנפקת פייסבוק וכניסה של הון חדש לחברה, נראה שהדבר הזה לצדדים להתקרב לכדי סיכום סופי.

מנכ"ל פייס.קום ואחד ממייסדי החברה, גיל הירש, כתב בבלוג הרשמי של החברה כי "על-ידי עבודה ישירה עם פייסבוק והצטרפות לצוות שלהם, יהיו לנו הרבה הזדמנויות לבנות מוצרים מדהימים שיאומצו על-ידי הצרכנים - וזה מה שתמיד רצינו לעשות. נמשיך לשלב את המפתחים שעובדים עם הטכנולוגיה שלנו בהתפתחויות חדשות בתחום זיהוי הפנים. הצעדים הבאים הולכים להיות מרתקים עבור כולנו".

עדיין לא ברור אם פייס.קום תישאר במשרדיה בישראל או תצטרף למטה של פייסבוק בארה"ב. אם להסתמך על הרכישות הקודמות של פייסבוק, ובמיוחד על זו של חברת Snaptu הישראלית שנרכשה לפני כשנה, פייסבוק מעדיפה לרכוש את הכשרונות של החברות השונות ולגייס אותם לשורותיהן. מנגד, עסקת אינסטגרם - אחד מסימני השאלה הגדולים בינתיים של פייסבוק - ממשיכה לתפקד כחברה עצמאית.

לפני מספר שבועות פרסם עיתון העסקים הרוסי Vedomosti, שבין בעליו נמצאים "פייננשל טיימס" והמו"ל דאו ג'ונס, כי ענקית האינטרנט הרוסית יאנדקס, שמושקעת בפייס.קום, מנהלת מגעים עם פייסבוק למכירת אחזקותיה בחברה בעסקה שמשלבת מזומנים ומניות ברשת החברתית.

יאנדקס, המפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי ברוסיה, השקיעה בספטמבר 4.3 מיליון דולר, יחד עם המשקיעה העיקרית של החברה קרן רודיום של דניאל רקאנטי. במסגרת ההשקעה קיבלו שתי המשקיעות 18.4% בפייס.קום, ומנכ"ל יאנדקס - ארקדי וולוץ', הצטרף לדירקטוריון החברה. מלבד רודיום ויאנדקס, השקיעו בפייס.קום גם יניב גולן, יריב גילת ואדן שוחט (ממייסדי החברה), כשסך הגיוס עומד היום על 5.8 מיליון דולר.

פייס.קום הוקמה ב-2007 על ידי גיל הירש (מנכ"ל), יניב טייגמן (סמנכ"ל טכנולוגיות), מוטי שניברג (יו"ר) ושוחט (חבר דירקטוריון). את שנותיה הראשונות הקדישה החברה לפיתוח ושדרוג טכנולוגיות לזיהוי פנים שפיתחה, המבוסס על API שאיפשר למפתחים חיצוניים להשתמש בטכנולוגיה לשימושים שונים כמו אפליקציות או שירותים. שימושים מסחריים שנעשו בטכנולוגיה איפשרו לחברה לגבות דמי רישיון תמורת השימוש בטכנולוגיה.

בינואר השנה שינתה החברה מעט את הכיוון שלה, כשהשיקה בהשקה רכה אפליקציה ראשונה שפותחה על ידי פייס.קום עצמה. אפליקציית האייפון KLIK מציעה יכולות של תיוג פנים אוטומטי באמצעות מצלמת הסמארטפון, כשהיא מזהה את הפנים של המצולמים על פי פרופיל הפייסבוק של המשתמש.

האפליקציה, שזכתה לפרסום נרחב בתחילת החודש לאחר שהושקה באופן רשמי, רשמה כבר למעלה מ-100 אלף הורדות. בחברה מתכננים גם להשיק אפליקציית אנדרואיד דומה, כשהאסטרטגיה של החברה מתמקדת כעת בתחום הסלולר. שינוי אסטרטגיה זה קרץ לפייסבוק, שמנסה בחודשים האחרונים למקד את תשומת הלב שלה בתחום הסלולר. זאת לאור העובדה כי 50% מהמשתמשים נכנסים לפייסבוק מדי יום דרך מכשירי הסלולר.

במסמכים שהגישה לקראת ההנפקה הפומבית שלה הבהירה פייסבוק כי הסלולר הוא נקודת החולשה של החברה לאור העובדה כי עד חודש מארס האחרון היא כלל לא שילבה יכולות פרסום באפליקציות הסלולריות שלה. באחרונה החליטה פייסבוק ללחוץ על דוושת הגז בנושא ורכשה מספר חברות שפועלות בתחום ובראשן אינסטגרם, שנרכשה במיליארד דולר בעסקה שזכתה לכותרות רבות.

גבות רבות הורמו סביב עסקת אינסטגרם, שמאפשרת שיתוף תמונות בין חברים ברשת חברתית פנימית לצד יכולת יישום פילטרים אמנותיים שונים על תמונות שמצולמות דרך האפליקציה. תהיות רבות עוד יותר עלו בסוף השבוע האחרון כשפייסבוק החליטה להשיק אפליקציית צילום משלה שעושה בדיוק את מה שאינסטגרם עושה - הפעלת פילטרים על התמונות המצולמות.

על פי הערכות בתעשייה, רכישת פייס.קום על ידי פייסבוק תאפשר לרשת החברתית לשלב את טכנולוגיית זיהוי הפנים בתוך אפליקציית הצילום שלה. כמו כן, היא תוכל להשתמש בטכנולוגיה לשימושים נוספים בעתיד ואולי אף ליצור מוניטיזציה (יכולת לעשיית רווחים) מהנכסים הטכנולוגיים של פייס.קום באופן שהחברה הישראלית לא הצליחה לבצע עד כה.

גם גוגל מתעניינת בתחום

תחום טכנולוגיות זיהוי הפנים בשוק הלא ביטחוני צובר תאוצה בשנים האחרונות וגם מתחרותיה של פייסבוק מגלות עניין. כך, ביולי אשתקד רכשה גוגל את חברת PittPatt, המתמחה בתחום. גוגל רכשה כבר ב-2006 את חברת Neve Vision, הפועלת אף היא בתחום, ושילבה את הטכנולוגיה בזיהוי ובתיוג תמונות ופרצופים בשירות התמונות שלה פיקאסה, אך הרכישה של PittPatt מהווה תוספת כוח וטכנולוגיה לשילוב אפשרי של זיהוי פנים בפרופילים ואלבומי התמונות ברשת החברתית שלה, גוגל פלוס, וכן עבור שימוש במכשירי האנדרואיד.

לא ברור אם הטכנולוגיה של PittPatt שולבה כבר באנדרואיד, אך גרסה 4.0 של מערכת ההפעלה הסלולרית כוללת גם את היכולת לשחרר את נעילת המכשיר באמצעות זיהוי פניו של המשתמש.

לא הראשונה של פייסבוק בישראל

אם עסקת הרכישה של פייס.קום אכן תצא לפועל, תהיה זו הרכישה השנייה של פייסבוק בישראל לאחר שבמארס 2011 שילמה כ-70 מיליון דולר בעבור חברת Snaptu. החברה הישראלית פיתחה אפליקציה סלולרית לטלפונים פשוטים (שאינם סמארטפונים) והציעה גישה נוחה דרך מכשירים אלה לשירותים חברתיים כגון פייסבוק, טוויטר ועוד.

בעקבות הרכישה, אנשי סנאפטו עברו למטה הראשי של פייסבוק, שם השתלבו בחטיבת המובייל של החברה ופיתחו אפליקציה ייעודית של פייסבוק לטלפונים פשוטים - כחלק מהניסיון של הרשת החברתית להיכנס לשווקים המתפתחים, שם אימוץ הסמארטפונים עדיין נמצא בתחילת דרכו.