"אתה רוצה שנהיה עכברי המעבדה שלך?", שואלת בעלת העסק את סוכן המכירות הממולח העונה לשם "גוגל אפס" שנכנס למשרדה באיחור של שעה לפגישה המתוכננת, כאנלוגיה ליחסה המזלזל של גוגל כלפי שותפיה. לא עכברי מעבדה, "חלוצים", הוא עונה לה.

הקטע הזה לקוח מתוך סרטון חדש בשם Googlighting שהעלתה חברת מיקרוסופט לערוץ היוטיוב הרשמי שלה כחלק מהמלחמה התקשורתית שפתחה נגד ענקית החיפוש בחודש ינואר האחרון לאחר פרסום מדיניות הפרטיות החדשה שלה. הפעם זירת הקרבות מרוכזת סביב התוכנות לעסקים. האופיס של מיקרוסופט מול האפס של גוגל.

אין תמונה
עכברי מעבדה של גוגל? לא. חלוצים! (מתוך הסרטון)

עבור אלו שאינם בקיאים במלחמה בין מיקרוסופט וגוגל על נתחי שוק בכל תחום אפשרי, נאמר כי בעוד שגוגל מנצחת בתחום החיפוש והפרסום באינטרנט ובמערכות ההפעלה לסמארטפונים (אנדרואיד), מיקרוסופט זוכה ליתרון מונופוליסטי בכל הקשור לתוכנות לעסקים (בעיקר חבילת האופיס עם האקסל, וורד ופאוור פוינט).

יחד עם זאת, גוגל לא מרפה ומציעה סט תוכנות דומה (אך לא זהה) בענן, עובדה שגרמה למיקרוספט לעמוד על הרגליים האחוריות. לא מפתיע כי השאלה הראשונה של אשת העסקים באותו סרטון של מיקרוסופט היא "העובדים שלי חיים על אקסל ופאוור פוינט, האם התוכנה שמציעה גוגל עובדת בצורה זהה?". והתשובה שעונה לה אותו סוכן המייצג את גוגל היא: "בפוטנציה" (במילים אחרות, לא ממש). 

אין תמונה
לועגת למתחרים ומשיקה שירות דומה. מיקרוסופט
המוסר הכפול של מיקרוסופט

למרות הניסיון של מיקרוסופט ללעוג לגוגל בהקשר התוכנות לעסק, היא עצמה השיקה לא מזמן שירות חדש בשם 365 שכל מטרתו היא להתחרות בגוגל אפס. בכתבה שפרסמה החברה בבלוג מיוחד שהוקדש לנושא נכתב: "עסקים רבים מוצאים כי מוצר גוגל פירושו לקחת קיצורי דרך, לעשות הנחות לגבי איך אנשים 'צריכים' לעבוד ובדרך כלל הוא נכשל לבנות ולהטמיע פתרונות העונים למגוון רחב של צרכים עסקיים. אם חששות אלו והגילויים הנוכחיים לגבי מדיניות הפרטיות של גוגל מטרידים אתכם, זו עשויה להיות הזדמנות נפלאה לבדוק את אופיס 365. פתרון שיתוף פעולה מקוון עבור עסקים שלא רוצים שהמסמכים שלהם והדואר ייקראו (על ידי גוגל)". 

מי הזיז את התוכנה שלי?

אחד הסממנים ללחץ בו שרויה מיקרוסופט טמון בעצם השקתו של סרטון ההפחדה. ענקית התוכנה לא השכילה להבין בזמן שהעולם שייך לגולשים בענן ולא לכאלו הרוכשים תוכנות ממדפי החנויות והיא כשלה באותו מקום בו עשתה זאת עם מערכת ההפעלה לסמארטפונים. במקרה ההוא היא איבדה את השוק לגוגל ואפל. לאור התוצאות בשטח, נכון היה אם המנהלים במיקרוסופט היו משקיעים יותר זמן בקריאת ספרו של  ספנסר ג'ונסון "מי הזיז את הגבינה שלי?" מאשר בכתיבת תסריטים ציניים על המתחרים.

השוואה בין הפתרונות

חלק ממסע הפרסום של מיקרוסופט כולל גם אתר ייעודי המספק לבעל העסק השוואה בין הפתרון שלה (אופיס 365) לבין פתרונות אחרים כמו IBM Lotus, Cisco Unified Communications OpenOffice, Salesforce.com וכמובן Google Apps בראשן. יאמר לזכותה של מיקרוסופט כי תצוגת ההשוואה ברורה מאוד מבחינה טקסטואלית ונוחה לקריאה. במקרה של גוגל, החסרונות היחסיים כוללים תמיכה ברמה נמוכה (בהתייחס למימד האנושי), יותר מידי שינויים ותכונות ניסיוניות, חוסר היכרות של המשתמשים עם ממשק העבודה, בעיות פירמוט של מסמכים ויכולת לנהל את המסמכים רק בענן ולא במחשב (תכונת ה-offline של מסמכי גוגל קיימת רק בשימוש בדפדפן כרום).

למרות זאת, נראה כי ניסיונתיה של מיקרוסופט לפגוע בתדמית של גוגל ולהקשות עליה לתפוס נתח גדול יותר בשוק התוכנות העסקיות לא זוכים להצלחה. על פי סקר שערכה חברת המחקר השיווקי Harris Interactive לשנת 2011 מסתבר כי המוניטין של גוגל בעיני הלקוח האמריקני נשאר גבוה. תוצאות הסקר מראות כי ענקית החיפוש תופסת את המקום השני אחרי אפל ולפני קוקה קולה, זאת לאחר שבשנה שעברה תפסה את המקום הראשון.

>> תופעה ביוטיוב: צעירות מצלמות את עצמן ושואלות "אני יפה או מכוערת?"